بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش بر این باورند که دسترسی آسان و به‌روزبودن، کارآمد و سرعت بالای تدریس، همیاری بیشتر دانش‌آموزان و امکان مجدد مرور مطالب از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت تدریس به صورت آنلاین و عدم برقراری رابطه عاطفی بین معلم و دانش‌آموزان و فراهم نبودن بسترهای الکترونیکی بزرگ‌ترین معایب این طرح است.

دانش آموزان مناطق محروم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا از مشهد، مهم‌ترین چالشی که در دوران کرونا و تعطیلی فضاهای آموزشی، پیش‌روی تدریس آنلاین وجود داشت عدم آمادگی لازم دانش‌آموزان و معلمان با این شیوه از یادگیری بود، برهمین اساس و طبق نظر سنجی که از والدین دانش آموزان مقطع دبستان و متوسطه اول و دوم انجام شد بسیاری از والدین تدریس به صورت حضوری را بهتر از تدریس در فضای مجازی می دانند.

یکی از والدین دانش‌آموزان در این باره گفت: در تدریس به صورت آنلاین برای دانش آموزان سوالاتی پیش می‌آید که فقط معلم می‌تواند به این سئوالات پاسخ دهد و همچنین برای دروسی مثل ریاضی و علوم که کمی با سایر درس‌ها متفاوت‌تر است به صورت آنلاین تدریس ممکن نیست چراکه بعضی از دانش آموزان ممکن است متوجه بعضی از مباحث نشوند و باید به آنها توضیح بیشتری داد.

بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم امکان فضای مجازی ندارند

مرضیه قانع، معلم مقطع دبستان که در منطقه محروم مشهد تدریس می‌کند، درباره مشکلات آموزش به صورت مجازی گفت: در مناطق محروم خیلی از خانواده‌ها تلفن همراهی که بتوانند نرم افزازهای مجازی را بر روی آن نصب کنند ندارند و همین مسئله در دوران کرونا برای بسیاری از معلمان بسیار سخت بود و هر معلمی با مهارتی که در طول خدمتش کسب کرده  به تدریس آنلاین مشغول شد.

وی همچنین می افزاید: از طرفی بیشتر دانش‌آموزان به تدریس حضوری عادت کرده‌اند و برقراری ارتباط با معلم به ویژه در اوایل دوران کرونا برای دانش آموزان مقطع  ابتدایی سخت بود ولی با حضور والدین کم کم این شیوه از تدریس برای دانش آموزان جا افتاد اما باز نیز با مشکلاتی مواجه بودیم.

وی بیان می‌کند: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در تدریس آنلاین به ویژه در مناطق محروم وجود داشت عدم مهارت‌های لازم والدین بود چراکه با وجود کرونا و تعطیلی مدارس بار آموزشی بر روی دوش والدین افتاد و بسیاری از خانواده ها به دلیل نداشتن سواد کافی نمی‌توانستند همپای معلم در خانه باشند و به صورت کلی تدریس به صورت آنلاین خوب است به شرطی که نگاه اصولی به آن شود.

در ادامه مهدیه عباسی مدیر مقطع متوسطه اول مدرسه غیردولتی پروین اعتصامی گفت: فضای مجازی جز لاینفک زندگی ما قبل از دوران کرونا بود و هنگام شیوع کرونا به ناچار مجبور شدیم تا از این طریق با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

این مدیر مدرسه در گفته‌هایش با اشاره به اینکه بسیاری از خانواده‌ها هنوز باور نداشتند که دانش آموز باید فضای مجازی داشته باشد بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در این دوران با والدین داشتیم این بود که در ساعت تدریس بسیاری از خانواده‌ها سر کار بودند و دانش آموز امکان دسترسی به فضای مجازی را در بعضی از ساعات نداشت و این مسئله زمان بندی‌های تدریس آنلاین  را بهم می‌ریخت.

وی همچنین تصریح کرد: برای تدریس به صورت مجازی امکانات و زیرساخت‌هایی باید فراهم باشد که معلم بتواند تدریس کند و این در حالی است که در مدارس کشورما چنین زیرساخت هایی نیست.

سردرگمی؛  مهم‌ترین مسئله تدریس آنلاین در دوران کرونا

حمید سراج، مدیر مدرسه چند پایه شهید جنگی روستای مایان از توابع منطقه طرقبه و شاندیز گفت:ما تاکنون به صورت رسمی آموزش آنلاین در آموزش و پرورش نداشتیم و با توجه به شیوع کرونا مجبور شدیم تا این شیوه از تدریس را در فضای آموزشی بگنجانیم.

وی در ادامه افزود: مهم‌ترین چالشی که در تدریس آنلاین وجود دارد عدم آمادگی معلم و دانش‌آموز  در این حوزه بود که منجر به سردرگمی دانش‌آموزان و معلمان  و والدین شد  که به همین تناسب باید بسیاری از زیرساخت‌های مورد نیاز درباره تدریس آنلاین حل شود.

در ادامه بهناز شهنواز، کارشناس حوزه آموزش و پرورش و دارای مدرک دکترای برنامه‌ریزی درسی درباره تدریس به صورت مجازی گفت: این شیوه از تدریس خواه و ناخواه می‌تواند جوابگوی بسیاری از مشکلات در کنار تدریس حضوری باشد اما تدریس مجازی در فضای آموزشی ایران بسیار کمرنگ است.

وی افزود: آموزش به صورت آنلاین جزو استاندارهای آموزشی جهان محسوب می‌شود و این شیوه از تدریس برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ در دانشگاه کشور انگلستان اتفاق افتاد تا از این طریق محصل بتواند با سریع‌ترین زمان دروس را فرابگیرد.

شهنواز با اشاره به نرم‌افزارهای آموزشی شاد و سنا بیان کرد: این نرم‌افزارها بسیار خوب است اما ایراداتی در آن وجود که باید برطرف شود و اگر تدریس به صورت آنلاین در آموزش و پرورش کشور ما جا بیافتد باعث کاهش بسیاری از هزینه‌ها می شود.

وی در پاسخ به مزایا ومعایب آموزش مجازی گفت: دسترسی آسان و بروز بودن، کارآمد و سرعت بالای تدریس، همیاری بیشتر دانش آموزان و امکان دوباره مرور مطالب از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت تدریس به صورت آنلاین و عدم برقراری رابطه عاطفی بین معلم و دانش آموزان و فراهم نبودن بسترهای الکترونیکی بزرگترین معایب این طرح است.

این کارشناس درباره عدم برقراری ارتباط دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با تدریس آنلاین تصریح کرد: بیشتر بچه‌های مقاطع اول و دوم وسوم دبستان با این شیوه به مشکل خوردند، چراکه فرد در این سن به دلیل مسائل عاطفی دوست دارد تا معلم خود را ببیند و نکته بعدی که باید برای این گروه سنی در تدریس آنلاین در نظر گرفته شود جذاب بودن فضای آموزشی از طریق کلیپ های درسی است.

شهنواز خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تدریس آنلاین را در کنار تدریس حضوری داشته باشیم باید کارشناسان در این حوزه ورود پیدا کنند و همچنین باید کلیپ های آموزشی با محوریت تدریس آنلاین نیز تولید شود تا دانش آموزان بتوانند با تدریس آنلاین خودشان را وفق دهند و باید این شیوه از سنین پایین برای کودک آموزش داده شود.

کد خبر 514301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha