فرمانده تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه وبویراحمد گفت: رزمندگان این استان با تقدیم ۴۴ شهید و ۲۰ آزاده نقش اثرگذاری در عملیات بیت المقدس و آزادی خرمشهر داشتند.

آزادی خرمشهر

به گزارش همشهری آنلاین، سرهنگ حسن حکمتیان شنبه سوم خرداد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این‌که کهگیلویه و بویراحمدی ها در همه عملیات دوران هشت سال دفاع مقدس نقش تعیین‌کننده داشتند؛ اظهار داشت: در آن زمان که تیپ ۴۸ فتح راه‌اندازی نشده بود رزمندگان این استان در قالب تیپ‌های حیدرکرار، قائم و لشکر امام حسین (ع) استان‌های دیگر ساماندهی شده بودند.

وی بیان کرد:رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد همگام با سایر هموطنان پس از ۲۴ روز تلاش بی وقفه و شبانه روزی از روز دهم اردیبهشت تا سوم خرداد موفق به فتح خرمشهر و اهتزاز پرچم ایران اسلامی بر فراز مسجد جامع این شهر به عنوان مرکز اصلی شدند.

چهارم آبان ماه سال ۵۹ و تنها پس از ۳۵ روز از هجوم ناجوانمردانه رژیم بعثی عراق به کشورمان شهر خرمشهر که تا آن روز توانسته بود با ابتدایی‌ترین سلاح‌های جنگی در برابر دشمن تا بن دندان مسلح مقاومت کند سقوط و به اشغال عراق درآمد.

فرمانده تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد:از عملیات بیت المقدس به دلیل وسعت بازپس گیری سرزمین‌های تصرف شده کشورمان، تجهیزات جنگی گرفته شده از دشمن، به اسارت درآوردن بیش از ۱۷ هزار نفر از دشمنان بعثی و کشته و زخمی شدن ۱۶ هزار نفر از بعثیان به عنوان بزرگ‌ترین عملیات دوران هشت سال دفاع مقدس یاد می شود.

حکمتیان تاکید کرد: براساس یک برنامه از پیش تعیین شده قرار بود خوزستان از ایران جدا و به نام استان عربستان نامگذاری شود که پیروزی ایران در این عملیات خط بطلانی بر این نقشه‌ها بود.

اجرای عملیات بیت‌المقدس شامل آزادسازی خرمشهر پس از ۱۹ ماه اشغال، انهدام کامل ۲ لشگر عراق و آسیب ۲۰ تا ۶۰ درصدی به ۶ لشگر دیگر این کشور، ۱۶ هزار کشته و زخمی و ۱۷ هزار و ۴۹۹ اسیر عراقی، انهدام ۵۵۰ دستگاه تانک و نفربر و ۵۰ دستگاه خودرو و اراده‌های توپ، سرنگونی ۵۳ هواپیما و سه بالگرد تنها بخشی نتایج این عملیات بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس به طور میانگین یک روز درمیان یک شهید تقدیم ایران اسلامی کرده اند.

رزمندگان سخت کوش این استان در ۲۷ عملیات هشت سال دوران دفاع مقدس حماسه‌های ماندگاری خلق کردند.

نقش مردم این استان به جنگ در جبهه ها ختم نمی شود بلکه کمک های مالی و پشتیبانی مانند دوخت لباس و گشودن در خانه ها بر روی جنگ زدگان خوزستانی گوشه دیگری از خدمات مردم کهگیلویه و بویراحمد به ایران اسلامی در دوران جنگ تحمیلی بوده است.

 استان کهگیلویه وبویراحمد، ۱۸۰۰ شهید، ۱۳ هزار جانباز، ۳۳ هزار رزمنده، ۳۱۸ آزاده به کشور عزیزمان اهدا کرده است. تعداد ۲۷۰ نفر از شهداء؛ پاسدار و ۳۰۰ نفر سرباز و بقیه بسیجی بوده اند که کوچکترین شهید ۱۲ ساله و کهنسال‌ترین آنها ۶۷ ساله بود. از این آمار ۸۰ درصد از مناطق عشایری بوده و ۹۹/۵ درصد در خط مقدم و ۹۰ درصد از آنها زیر ۳۰ سال سن داشتند.

بیش از ۶۰۰ تن از شهدا دانش آموز، ۳۳ نفر روحانی، ۷۸ نفر دانشجو، ۴۸ نفر جهادگر و بیش از ۷۰ نفر ورزشکار، ‌۴۸ نفر امدادگر و بیش از ۶۷ نفر از شهدای استان مسئولیت فرماندهی تیپ یا گردان یا گروهان را به عهده داشتند. در میان آبادی های این دیار، ده برآفتاب یاسوج و قاسم آباد جلیل، بیشترین شهید را دارند و در این میان دو خانواده ۳ شهیدی و ۴۳ خانواده دو شهیدی وجود دارد.

کد خبر 514295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha