گیلان، زادگاه بسیاری از بزرگان هنرهای تجسمی کشور فاقد موزه هنرهای معاصر است، به همین دلیل ساختمان کهن استانداری قدیم واقع در پیاده‌راه فرهنگی رشت، با کاربری موزه هنرهای معاصر در رشت مرمت می‌شود.

شهرداري رشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: تفاهم‌نامه همکاری مابین اداره‌کل میراث فرهنگی گیلان و شهرداری رشت مبنی بر مشارکت، همکاری و تعامل لازم در اجرای پروژه مربوط به بنای تاریخی عمارت شهرداری و ساختمان استانداری قدیم فی‌مابین اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی گیلان و شهرداری رشت منعقد شده است.

ولی جهانی افزود: ساماندهی، مرمت، احیاء، حفاظت و بهره برداری بنای تاریخی عمارت شهرداری رشت به منظور ایجاد موزه‌ بلدیه و مردم شناسی و همچنین بنای تاریخی ساختمان استانداری قدیم به عنوان موزه هنرهای معاصر از اهداف این تفاهم‌نامه است.

وی اظهار کرد: مکان موزه در مالکیت شهرداری رشت و بهره‌برداری موزه به‌صورت مشارکتی خواهد بود و بر این اساس طبقه همکف ساختمان عمارت شهرداری به‌عنوان موزه مردم شناسی توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و طبقه اول به‌عنوان موزه بلدیه توسط شهرداری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

جهانی تصریح کرد: ساختمان استانداری قدیم در پیاده راه فرهنگی رشت در مالکیت شهرداری است؛ مطالعات طرح مرمت با کاربری موزه هنرهای معاصر انجام شده و پس از تامین اعتبار مرمت بنا توسط شهرداری رشت و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی آغاز می‌شود.

روبرت واهانیان از اعضای انجمن مفاخر گیلان، قدمت ساختمان شهرداری رشت را  حدود یک قرن دانست و گفت: ساختمان شهرداری، پست و تلگراف و هتل ایران کار آلمان ها نیست بلکه معماران رشتی آن را در سال ۱۳۰۲ بنا نهاده‌اند.

استاد حسین محجوبی، چهره بین‌المللی هنر نقاشی کشور که از جمله کارهای ماندگار او طراحی پارک ساعی تهران در سال ۱۳۴۲ و ناظر اجرای ساخت پارک‌های ملت و نیاوران در سال‌های بعد است و خود گیلانی و یکی از پیگیران ایجاد موزه هنرهای معاصر در رشت از سال‌های دور است.

وی در توضیح فعالیت در عرصه ایجاد موزه هنرهای معاصر در رشت گفت: همزمان با ایجاد موزه هنرهای معاصر در تهران(سال ۵۷ ) پیگیر برپایی موزه هنرهای معاصر رشت هستیم اما تا امسال میسر نشده است.

چهره بین‌المللی هنر نقاشی کشور اضافه کرد: در همان سال‌ها دو اثر ارزشمند از ۲۲ هنرمند مطرح هنرهای تجسمی گیلان خریداری شد که هم اکنون نزد موزه هنرهای معاصر تهران به امانت است.

استاد محبوبی، آیدین آغداشلو و زنده یاد عبدالرضا دریابیگی که سال ۹۷ بدرود حیات گفت،  پیگیر دریافت کار از نقاشان نامی گیلان شدند و قرار بود ساختمان شهرداری رشت به موزه هنرهای معاصر تبدیل شود که از سال ۵۷ تا به حال هنوز این اتفاق فرخنده میسر نشده است.

از ۳۸ هنرمند بارز هنرهای تجسمی کشور ۲۲هنرمند گیلانی بودند که  جلیل ضیاء پور، بنیانگذار نقاشی مدرن، عبدالرضا دریابیگی از معروف‌ترین هنرمندان سبک هنر مفهومی، بهمن محصص، نقاش، مجسمه ساز و مترجم آوانگارد، اردشیر محصص، کاریکاتوریست، فریده لاشایی، نقاش نوگرا(نویسنده و مترجم ایرانی که او را به پرده‌های انتزاعی معاصرش می‌شناسند و ناصر تقوایی، کارگردان نامی قصد داشت فیلمی درباره زندگی و آثار او بسازد، که با درگذشت لاشایی این پروژه متوقف شد)، آیدین آغداشلو نقاش، گرافیست، نویسنده، منتقد فیلم و تصویرگر کتاب‌های درسی، حسین محجوبی، چهره بین المللی هنر نقاشی  برخی از این نام آوران معاصر در حوزه هنرهای تجسمی کشور هستند.

کد خبر 514278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha