معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: تشکیل شورای سیاست‌گذاری پایتختی کتاب ایران با حضور مدیران دستگاه‌های فرهنگی فارس به سرانجام رسید و اولین نشست آن تا پایان خرداد ۹۹ برگزار خواهد شد.

كتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی امیدبخش بیان کرد: بنا بر تفاهم‌نامه‌ای که به پیشنهاد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با شورای شهر و شهرداری شیراز بسته شد، شورای سیاستگذاری پایتختی کتاب در سال ۹۹ با وجود شرایط و دغدغه‌های کرونا برگزار شد.

شیراز در سال ۹۹ پایتخت کتاب ایران شد. شهری که با وجود صبغه فرهنگی و ادبی اش  پس از برگزاری پنج دوره از این رویداد توانست این عنوان را کسب کند.

کرونا که آمد، طومار فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی را زودتر از هر حوزه دیگری در هم پیچید. پیش‌بینی‌ می‌شد، بهار شیراز با فرصت رونق‌بخش گردشگری‌اش و همچنین برنامه‌هایی که به مناسبت هفته شیراز تدارک دیده شده بود، حوزه کتاب‌ و کتابخوانی را بیش از پیش شکوفا کند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: گرچه وضعیت بحرانی اخیر که در پی شیوع بیماری کرونا روی داده است، حوزه فرهنگ را تحت تاثیر قرار داده است، برنامه‌هایی که ذیل عنوان پایتختی کتاب ایران تدارک دیده شده بود، طبق روالی که در گزارش سال قبل آمد، در حال انجام است.

امیدبخش از تشکیل شورای سیاستگذاری طرح و برنامه‌ریزی پایتخت کتاب ایران با عنوان اتفاقی مثبت در سال ۹۹ یاد کرد و گفت: دریکی از بندهای اصلی این تفاهم‌نامه حمایت مالی و معنوی دو مجموعه شورا و شهرداری شیراز از برنامه‌های ترویج کتابخوانی در سال ۹۹ عنوان شده است.

امیدبخش با اشاره به نقش سازمان‌ها و نهادهای همسو در کسب عنوان پایتختی کتاب اظهار کرد: پیوند با مجموعه‌های مختلف در سال جاری نیز با وجود همه محدودیت‌ها ادامه یافته است و این نهادها هم در زمینه ارائه طرح و هم در روند اجرایی برنامه‌های پیش رو در کنار ما خواهند بود.

وی بیان کرد: همه برنامه‌های فرهنگی و هنری در فضای مجازی در حال انجام است، به تبع این اتفاق، تمام برنامه‌ریزی‌های ما نیز با همین سبک و سیاق درحال انجام است، از جمله برگزاری مسابقات کتابخوانی و جام باشگاه‌های کتابخوانی و حتی خرید و فروش کتاب‌ها که میزان استقبال آن را در طرح بهارانه کتاب مشاهده کردیم و فارس باعنوان استان چهارم کشور در این طرح شناخته شد.

نرم‌افزار خرید کتاب آنلاین ارائه می‌شود

امیدبخش در ادامه با اشاره به تعطیلی نمایشگاه کتاب شیراز در آذرماه سال ۹۸ و نیز تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران در سال ۹۹ و محدودیت‌های پیش‌آمده برای اهالی فرهنگ و کتابدوستان اظهار کرد: امیدوار هستیم که با مهار ویروس کرونا طی ماه‌های آینده بتوانیم نمایشگاه کتاب امسال را با قوت بیشتری برگزار کنیم؛ اما هنوز به طور قطع نمی‌توان گفت که چنین امکانی وجود دارد؛ بنابراین از هم‌اکنون در حال رایزنی هستیم که اگر ناچار شویم نمایشگاه کتاب را  برگزار نکنیم، تمهیداتی برای جبران این کاستی در نظر بگیریم.

معاون فرهنگی ارشاد فارس بیان کرد: در اختیار نهادن تخفیف‌هایی برای کتابدوستان و نیز راه‌اندازی یک نرم‌افزار موبایلی به همین منظور در دستور کار قرار گرفته است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: این نرم‌افزار امکانی را فراهم می‌کند که فرهنگوران بتوانند کتاب‌ها را با ۳۰ درصد تخفیف از کتابفروشی‌های سراسر استان فارس خریداری کنند و آن را به‌صورت رایگان ظرف دو ساعت پس از سفارش در محل زندگی خود تحویل بگیرند.

امیدبخش بیان کرد: روند ساخت این نرم‌افزار در حال انجام است و تا یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون فرهنگی ارشاد فارس با اشاره به اینکه کلان‌شهر شیراز در پی کسب عنوان پایتختی کتاب جهان است، گفت: این مهم باید از مسیر شهرداری شیراز پیگیری شود، تاکنون نیز گفت‌وگوهایی با شهردار شیراز برای تحقق این مهم انجام شده است و با فراهم‌شدن زمینه‌های آن شهردار شیراز این درخواست را به یونسکو ارائه خواهد کرد.

کد خبر 514270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha