افرادی که قبل سال نو خود را برای سفر آماده می‌کردند، برخلاف هر سال با شیوع کرونا خانه‌نشین شدند و حالا اکثر افراد در تعطیلات عید فطر قصد دارند برای سفری حداقل دو روزه برنامه بچینند و ازسویی نگرانی‌ از شیوع کرونا و ایجاد وضعیت قرمز همچنان وجود دارد و مسئولان گردشگری استان‌های مختلف از جمله یزد، پذیرش مسافر را در برخی مکان‌ها ممنوع اعلام کرده‌اند.

اقامتگاه

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: "هما خورشیدی"،  معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اعلام کرد: خانه‌مسافرهای استان طبق مصوبه ستاد همچنان اجازه فعالیت ندارند، اما اقامتگاه‌های بومگردی به دلیل ظرفیت محدود می‌توانند به صورت دربست در اختیار یک خانواده قرار بگیرند.

- با توجه به این‌که اعلام شده اماکن اقامتی بابت تعطیلات عید فطر با ۵۰ درصد ظرفیت بازگشایی می‌شوند، چه برنامه‌هایی در یزد برای بازگشایی واحدهای اقامتی در نظر گرفته شده است؟

در تعطیلات عید فطر برخی از واحدهای اقامتی مجاز که داوطلب فعالیت هستند به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجازه بازگشایی دارند که به آنها ابلاغ شده است. سفرها طبق ابلاغ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور باید هوشمند(سفر+سلامت) باشد. از سوی دیگر از اردیبهشت مسیرهای بین استانی بازگشایی شده، سفرهای کاری، اضطراری و درمانی در حال انجام است. در چنین شرایطی اگر مراکز اقامتی مجاز و خدمات رسمی گردشگری اجازه فعالیت نداشته باشند، مراکز غیر مجاز فعال خواهند شد.  آنها در سامانه وزارت بهداشت امکان ثبت‌نام ندارند. از طرف دیگر چون مراکز فاقد مجوز بدون رعایت پروتکل‌ها و غیر قانونی فعال می‌شوند لذا این‌گونه فعالیت‌ها به ضرر مسافر و مردم شهر میزبان خواهد بود.

- خانه‌مسافرها و اقامتگاه‌های بومگردی هم اجازه پذیرش مسافر دارند؟

خانه‌مسافرهای یزد طبق مصوبه ستاد همچنان اجازه فعالیت ندارند، اما اقامتگاه‌های بومگردی به دلیل ظرفیت محدود می‌توانند به صورت دربست در اختیار یک خانواده قرار بگیرند. مسئول اقامتگاه با یک روز فاصله و بعد ضدعفونی می‌تواند خانواده دیگری را مجدد پذیرش کند. تاکنون گزارش‌های مردمی نیز در زمینه شناسایی واحدهای غیر مجاز بسیار موثر بوده است. در مواردی که خانه‌مسافر نسبت به پذیرش مسافر اقدام کرده بود، با فرد خاطی برخورد و حتی در برخی موارد منجر به پلمب شده‌است.  

- دفاتر خدمات مسافرتی مجوز بازگشایی دارند؟

دفاتر خدمات مسافرتی اجازه بازگشایی داوطلبانه دارند ولی این بازگشایی در صورتی است که مقاصد مدنظر مسافران امکان پذیرش داشته باشند. این کار هم نیاز به هماهنگی‌ و برنامه‌ریزی دفاتر دارد. هر واحدی که داوطلب فعالیت در تعطیلات عید فطر است با رعایت پروتکل‌ها مجاز به بازگشایی است، البته تاریخ بازگشایی باید به معاونت گردشگری اعلام شود.  

- نقش سامانه سلامت وزارت بهداشت چیست؟

تاکید بر این است که اگر خدماتی قرار هست ارائه شود در قالب خدمات مجاز گردشگری باشد. در این راستا واحدهای رسمی گردشگری ملزم شده‌اند در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند و بعد از ثبت‌نام، کد رهگیری اعلام می‌شود. به جامعه هتلداران و اقامتگاه‌های بومگردی هم درباره ثبت‌نام در سامانه اطلاع‌رسانی شده‌است.  

- پروتکل‌های بهداشتی از چه طریقی به سازمان ابلاغ می‌شود؟  

تاکنون تابع مصوبه‌های ستاد استانی بوده‌ایم. از طریق وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون گردشگری کشور که دبیر کمیته پیشگیری هم هست پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ خواهد شد.

- میزان استقبال مردم از سفر در تعطیلات عید فطر را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

معاون گردشگری کشور اعلام کرده شاید توصیه در خانه ماندن چندان جوابگوی فشارهای روحی و روانی افراد نباشد، بنابراین طبق پیش‌بینی‌ها تمایل مردم به سفر بالاست. به این ترتیب در آمادگی کامل قرار داریم تا بتوانیم به بهترین نحو به گردشگران خدمات‌رسانی کنیم. توصیه می‌کنیم مسافران مسئولانه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سفر کنند.

- نقش مسافران در جلوگیری از شیوع کرونا چقدر است؟  

در تعطیلات عید فطر سعی می‌کنیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فضای امنی برای مسافران فراهم کنیم. در این میان نقش مردم با رعایت پروتکل‌ها از اماکن اقامتی هم پررنگ‌تر است. اگر مردم در برنامه‌های سفر، خود را ملزم به رعایت موارد بهداشتی بدانند و سفرهای مسئولانه و هدفمند ترویج یابد، صنعت گردشگری از رکود نجات پیدا خواهد کرد.

- شیوع کرونا شرایط متفاوتی برای صنعت گردشگری یزد رقم زده است. چه برنامه‌هایی برای خروج از این رکود دارید؟

یزد طی سال ۹۸ در برگزاری رویدادها و جشنواره‌های مختلف بسیار موفق بود. حتی می‌توان گفت بالاترین آمار را بین استان‌های مختلف از لحاظ برگزاری رویدادها داشته است. همچنین کمیته‌های تخصصی گردشگری هم در استان فعال بودند و برنامه‌های متنوعی طی سال برای جذب گردشگر، به خصوص گردشگر داخلی اجرا کردند. در این سال تجربه اولین جشنواره تابستانی یزد را با همکاری بخش‌های گردشگری و تجاری هم داشتیم. با توجه به این‌که استان به لحاظ آب و هوایی در تابستان شاهد کاهش میزان مسافر است، ولی باز هم در زمینه جذب گردشگر داخلی خوب عمل کرد. امسال شرایط متفاوت است و منتظر اعلام برنامه‌های ستاد پیشگیری از کرونا هستیم. البته از قبل برای تابستان طبق تقویم کاری که داشتیم، برنامه‌ها و رویدادهایی در نظر گرفته بودیم که اگر اجازه برگزاری داده شود، آنها را در زمان مناسب اعلام می‌کنیم. با توجه به این‌که اجتماعات در انتقال بیماری تاثیر دارد در حال حاضر رویدادهای فرهنگی-گردشگری برگزار نخواهد شد.

- چقدر به حوزه گردشگری یزد ضرر و زیان‌ وارد شده است؟  

متاسفانه از چند ماه قبل عید مسائل داخلی کشور بر گردشگری خارجی اثر منفی گذاشت، در نتیجه اماکن اقامتی و پذیرایی متضرر شدند و شاهد کنسلی‌های زیادی بودیم. منتظر سال جدید و سفرهای نوروزی بودیم تا این زیان‌ها با سفرهای نوروزی جبران شوند ولی کرونا شیوع پیدا کرد و به صنایع وابسته به گردشگری آسیب زیادی وارد شد. میزان ضرری که از لحاظ درآمد به حوزه گردشگری وارد شده بالای ۸۰۰ میلیارد تومان و میزان خسارت برآورد شده بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.  

- چه اقداماتی برای حمایت از بخش گردشگری انجام شده است؟

برای حمایت از بخش‌های آسیب‌دیده، جمعی از کارآفرینان و خیرین و تعدادی از بخش‌های خصوصی گردشگری نسبت به ایجاد صندوق حمایت مالی اقدام کردند.  استمهال سه ماهه قبوض آب و برق هم به صورت کشوری اعلام شد و اعطای تسهیلات هم در حال پیگیری است.  

- جلوگیری از سفر خسارت‌های سنگینی به اماکن اقامتی وارد کرد. خسارت‌ها به تعطیلی اماکن هم منجر شده است؟  

خوشبختانه تاکنون گزارشی از تعطیلی اماکن اقامتی به علت ضررهای وارد شده در این دوران به ما اعلام نشده است. این اماکن هم سعی دارند نیروهایشان را حفظ کنند ولی احتمالا در برخی موارد ممکن است مجبور به تعدیل نیرو شوند.

کد خبر 514210
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha