نامزد جمال خاشقچی اعلام کرد هیچکس حتی فرزند روزنامه‌نگار مقتول سعودی حق ندارد از خون او بگذرد و عدالت باید درباره قاتل یا قاتلان اجرا شود.

دیدار صلاح خاشقچی با محمد بن سلمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، بیانیه توییتری صلاح خاشقچی در روز جمعه مبنی بر اراده فرزندان جمال خاشقچی بر بخشیدن قاتلان او با واکنش‌های تند طرف‌های درگیر در پرونده قتل فجیع خبرنگار روزنامه واشنگتن پست مواجه شد.

پسر روزنامه‌نگار فقید سعودی که در عربستان زندگی می‌کند، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: در این شب عزیز از ماه عزیز رمضان قول پروردگار متعال را در قرآن کریم یاد می‌آوریم که «هر که ببخشاید و درگذرد، پاداش او با خداست.» از این رو، ما پسران شهید جمال خاشقچی اعلام می‌کنیم از خون قاتلان پدرمان گذشته‌ایم و پاداش این گذشت را از خدا می‌خواهیم.

مرحوم خاشقچی که از منتقدان حکومت و خاندان سعودی بود، سال ۲۰۱۸ پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه دیگر هرگز بیرون نیامد و به فجیع‌ترین شکل ممکن به قتل رسید؛ به گونه‌ای که بقایای جنازه‌اش هم پیدا نشد. او با هدف گرفتن مدارک لازم برای ازدواج با خدیجه چنگیز وارد کنسولگری شد و جان خود را از دست داد.

در واکنش به اقدام پسران جمال، نامزد خاشقچی اعلام کرد هیچکس حق ندارد از قاتلان او بگذرد. خدیجه چنگیز در پاتکی توییتری نوشت: جمال خاشقچی به یک نماد بین‌المللی بزرگ‌تر از همه ما تبدیل شده است؛ دوست داشته و تحسین می‌شود. ربودن و کشتن فجیع او مشمول مرور زمان نمی‌شود و من و دیگران تا عملی شدن عدالت برای جمال از پا نمی‌نشینیم.

یحیی اثیری، رئیس گروه عدالت‌طلب القسط در بریتانیا هم با تایید کردن دیدگاه خانم چنگیز افزود: قتل جمال خاشقچی مورد خانوادگی یا حاصل اشتباه معمولی و اختلاف نیست. مقام‌های مسئول او را به خاطر فعالیت‌های سیاسی‌اش کشتند. این یک پرونده سیاسی است. پس لطفا سکوت پیشه کنید.

از سوی دیگر، اگنس کایامار گزارشگر ویژه سازمان ملل اقدام خاندان سعودی را در گرفتن رضایت از فرزندان خاشقچی «مضحکه عدالت» توصیف کرد و گفت: این آخرین پرده از نمایش تمرین‌شده شاهزاده سعودی در مسخره کردن عدالت است و انتظار می‌رفت اتفاق بیفتد. آنها این فریبکاری را برابر دیدگان جامعه بین‌المللی انجام می‌دهند.

قتل جمال خاشقچی که به دستور مستقیم و زیر نظر شاهزاده محمد بن سلمان انجام شد، فشاری فزاینده بر حکومت عربستان وارد آورد. محاکمه پنهانی عاملان قتل در ریاض برگزار و برای پنج نفر حکم اعدام صادر شد. هر چند دو دستیار نزدیک ولی‌عهد سعودی در کمال شگفتی حکم تبرئه گرفتند.

کد خبر 514201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha