جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در دوم خرداد سال ۱۳۷۶ در حالی برگزار شد که به عنوان یک رویداد سیاسی و اجتماعی، نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح بین‌‏الملل نیز مورد توجه قرار گرفته بود.

دوم خرداد، 23 ساله شد

به گزارش همشهری آنلاین، علت عمده توجه جهانی به این انتخابات، در واقع، غیرمنتظره بودن حضور گسترده مردم و نتایج آن بود. در این دوره، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی با به دست آوردن رأی بیست میلیونی از میان نزدیک به سی میلیون رأی مأخوذه، به عنوان پنجمین رییس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد و رویداد مهمی در کشور و جهان به وقوع پیوست. در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، حدود ۸۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند.

در این انتخابات  سید محمد خاتمی با ۲۰٬۰۷۸٬۱۸۷  رای  ۶۹٫۶ درصد آرا را کسب کرد و رئیس جمهور ایران شد. رقیب اصلی او یعنی علی‌اکبر ناطق‌نوری با کسب ۷٬۲۴۲٬۸۵۹  رای ، ۲۵٫۱ درصد آرا را کسب کرد.  مرحوم رضا زواره‌ای    ۷۷۱٬۴۶۰   رای و ۲٫۷ درصد و محمد محمدی ری‌شهری  نیز   ۷۴۲٬۵۹۸  رای  ۲٫۶ درصد آرا را به دست آوردند.

دوم خرداد ۷۶ درحقیقت آغازگر دورانی است که به دوران اصلاحات و دوم خرداد معروف شد و از جانب اصلاح طلبان ایرانی با عنوان حماسه دوم خرداد شناخته می‌شود. 

تصاویری مربوط به حضور تاریخی مردم ایران و رقابت نامزدها و واکنش روزنامه ها به نتیجه انتخابات دوم خرداد سال ۷۶ را ببینید:

از راست: سید محمد خاتمی، محمد محمدی ری‌شهری، علی‌اکبر ناطق‌نوری ، رضا زواره ای

 تیتر ماندگار روزنامه همشهری از نتیجه انتخابات ٢ خرداد ١٣٧٦

کد خبر 514165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha