دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

زورخانه علیقلی‌آقا اصفهان در محله‌ای با همین نام قرار دارد، این زورخانه به دلیل قدمت بالا، تقریبا از بین رفته است ولی اطلاعات ارزشمندی از پهلوانان و حال‌وهوای زورخانه وجود دارد و همین امر گردشگران را به بازدید از این محله و زورخانه تاریخی علاقمند کرده است.

 زورخانه عليقلي‌آقا

همشهری‌آنلاین - علی‌اصغر درویش: در مورد این زورخانه اطلاعات مکتوب در دسترس نیست ولی بنابر اظهارات اهالی محل، محله بیدآباد یکی از محلات پهلوان‌پرور شهر اصفهان بوده و پهلوانان این شهر غالباً بیدآبادی بوده‌اند و از این جا برای مسابقه با پهلوانان سایر شهرها به پایتخت می‌رفته‌اند. حتی چندتن از آنها برای مدتی پهلوان پایتخت هم بوده‌اند. با بررسی‌ و پژوهش در محله محل زورخانه شناسایی و مشخص شد که در ضلع غربی مجموعه قراردارد.

از زورخانه مذکور که هم اکنون خراب شده آثار کمی باقی مانده و به جای آن یک دکان پولک و نبات‌سازی ساخته شده بود. سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در تکمیل عناصر تخریب شده مرکز محله علیقلی‌آقا، زورخانه علیقلی‌آقا را در فضایی مجاور مجموعه جانمایی و احداث ‌کرد.

این بنا کاملا بازسازی که نه، از نو ساخته شده و چندان از لحاظ معماری و زیبایی معماری نسبت به دیگر آثار محله بیدآباد اهمیتی ندارد ولی نکته اینجاست که از شنبه تا چهارشنبه بعد از ساعت ده شب هنوز هم ورزش‌های زورخانه‌ای با جدیت برگزار می‌شود.

کد خبر 514152
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha