هیات امناء و اصناف و کسبه شاغل در بازار زنجان آمادگی خود را برای تعامل و مشارکت در مرمت، حفظ و احیاء بازار زنجان، طولانی‌ترین بازار سرپوشیده اعلام کردند.

بازار زنجان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان با تأکید بر مراقبت از  مجموعه تاریخی و ارزشمند بازار زنجان گفت: در بازدیدی که به تازگی از این بازار تاریخی زنجان انجام شد هیات امناء و اصناف و کسبه شاغل در آن آمادگی خود را برای تعامل و مشارکت در مرمت، حفظ و احیاء این بازار تاریخی اعلام کردند. زیرا طولانی‌ترین بازار سرپوشیده بخش مهمی از هویت شهر زنجان است.

 گردشگری: مسجد حسینیه اعظم زنجان / غار کتله‌خور / گنبد سلطانیه / عمارت ذوالفقاری / بازار زنجان /

ارجمند اظهار کرد: بازار محل کسب درآمد بازاریان بوده و بنابراین بایستی در امر مرمت و حفاظت آن مشارکت کنند؛ اگر مشارکتی عمل نکنیم میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند در این امر نقش بسزائی داشته باشد. با افزایش تعامل‌های بازاریان با اداره‌کل میراث فرهنگی زنجان، سعی بر حفظ بافت قدیمی و مجموعه بازارها و سراهای تاریخی است و با تعریف سرفصل‌های عملیاتی در زمینه صیانت از این اثر با ارزش و مدیریت آن باید اقدامات راهبردی مناسبی از سوی اداره کل میراث فرهنگی زنجان با هیات امناء بازار تاریخی زنجان انجام شود.

ارجمند برای همکاری بازاریان در مرمت این اثر فاخر گفت: «حفاظت و مرمت آثار تاریخی از وظایف ذاتی سازمان میراث فرهنگی می‌باشد، اما بایستی بازاریان نیز در این زمینه همکاری داشته باشند، لازم است استانداردهای بین‌المللی در روند مرمت و بازسازی بازار زنجان به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان افزود: توسعه مشارکت بازاریان وحضور بیشتر و مؤثرتر کسبه این بازار در فعالیت‌ها و برنامه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی ﻮ گردشگری از دستاوردهای نشست بود.

وی اضافه کرد: مهمترین دغدغه‌ی اداره میراث فرهنگی، بحث ساخت و ساز در حریم بافت‌های تاریخی و یا تخریب مکان‌های قدیمی و ارزشمند در استان است. مهمترین اقدام این است که به هیچ عنوان ساخت‌وساز غیر متعارف و غیر هم سنخ را در بافت تاریخی مخصوصا در بازار زنجان و اطراف آن انجام نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: بازار زنجان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده در ایران است، این بنای ارزشمند تاریخی در قلب بافت قدیمی زنجان است و سراها یکی از مهمترین عناصر کالبدی بازار آن هستند که از نظر ساماندهی، حفاظت و مرمت همواره مورد توجه میراث فرهنگی بوده است.

بازار زنجان، هشت راسته مختلف شامل راسته زرگرها، بزازها، کفاش‌ها وسراج‌ها دارد. بازار زنجان پنج مسجد و ۲ کاروانسرای مهم را نیز در خود جای داده است. این بازار شامل ۲ بخش بالا و پایین است و شهروندان برای ورود به آن ۵۶ راه اصلی و فرعی را در پیش رو دارند و می‌توانند خرید خود را از بین ۹۴۰ مغازه و حجره موجود در بازار انجام دهند.

کد خبر 514137
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha