فرماندار سروآباد تاکید کرد:‌ منابع طبیعی میراث نسل‌های آینده است، تخریب‌کنندگان منابع طبیعی و ملی منتظر برخورد قاطعانه قانونی و قضایی باشند.

تخریب منابع طبیعی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، یوسف ‌باشی اظهار کرد: از تمام ظرفیت‌های لازم برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست باید استفاده کرد و به سودجویان و متخلفان اجازه تصرف و تخریب نداد.

وی افزود: تخریب و از بین بردن منابع طبیعی بزرگترین ظلم در حق نسل‌های آینده است لذا با عاملان این ظلم باید مقابله کرد و اجازه نداد که به خاطر سود و منفعت شخصی میراث نسل‌های آینده نابود شود.

فرماندار سروآباد یادآور شد: به بخشداری‌ها تاکید شده بر منابع طبیعی و جنگل‌های منطقه که بزرگترین میراث و ظرفیت خدادادی این شهرستان است نظارت ویژه داشته و در روستاها به کسانی که قصد ساخت و ساز غیرمجاز را دارند اجازه نداده و نظارت خود را بیشتر کنند.

وی اضافه کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم شهرستان سروآباد بحث جنگل و منابع طبیعی است که اگر این ظرفیت باقی نماند و از بین برود دیگر برای توسعه چیزی باقی نخواهد ماند و باید شهرستان را تعطیل کرد لذا وظیفه حراست و حفاظت از منابع طبیعی باید به یک فرهنگ و یک اصل در بین مردم تبدیل شود.

باشی با اشاره به دستگیری تعدادی از اعضای شوراهای اسلامی و دهیار در یکی از شهرستان‌های استان کردستان که باعث تخریب منابع طبیعی شده بودند، گفت: متاسفانه در بعضی از مناطق برخی از افراد که دارای نفوذ هستند از موقعیت خود سوء استفاده کرده و اقدام به تخریب و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی می‌کنند.

فرماندار سروآباد افزود:‌ بیش از ۵۰ درصد این شهرستان را منطقه حفاظت شده تشکیل می‌دهد، شاید این مورد به درستی و اصولی بررسی نشده باشد لذا باید مسئولان بسترهای لازم را برای مردم در روستاها فراهم کنند تا تخلفات و تخریب منابع طبیعی کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: مدیران و مسئولان شهرستانی باید پای کار باشند جهادی عمل کنند و دلسوزانه و صادقانه از تمام ظرفیت موجود برای حفاظت و حراست از منابع طبیعی استفاده کرد و همین امر می‌تواند از تخریب منابع طبیعی پیشگیری کند.

دادستان شهرستان سروآباد نیز در این جلسه بر ضرورت حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: بسیاری از بلایای طبیعی که باعث خسارت جانی و مالی می‌شود در اثر نابودی منابع طبیعی توسط سودجویان و غارتگران منابع طبیعی است.

حجت‌الاسلام فرهاد عاصمی افزود: عملکرد ادارات و دستگاه‌های ذیربط شهرستان در بحث مقابله با تخریب و تصرف منابع طبیعی راضی‌کننده نیست و تعداد پرونده‌های تخریب و تصرف بسیار پایین است در حالیکه آمار تخریب و تصرف منابع طبیعی چیز دیگری را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: بحث منابع طبیعی بحث شخصی نیست که از آن به راحتی عبور کنیم بلکه حق نسل‌های آینده است و ما مسئولان که یک امانت را قبول کردیم باید حافظ و پاسدار آن باشیم.

حجت‌الاسلام عاصمی اضافه کرد: برخی افراد و سودجویان در ابتدا اقدام به تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی کرده بعد اقدام به فنس‌کشی، سپس کاشت نهال و درختان را انجام و در نهایت اقدام به ساخت چند طبقه ویلا می‌کنند و بعد از آن گزارش این تخلفات به مراجع قضایی ارسال می‌شود و تقاضای تخریب دارند.

دادستان عمومی انقلاب شهرستان سروآباد گفت: اگر در همان ابتدا ادارات و دستگاه‌های مربوطه نظارت کامل و گشت‌های نظارتی داشته باشند و تصرف و تخریب منابع طبیعی را گزارش دهند می‌توانیم به موقع از تخریب و تصرف بیشتر جلوگیری کنیم و دیگر نیازی به تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز نباشد.

وی با اشاره به ساخت و ساز غیرمجاز در روستاهای منطقه هورامان یادآور شد: گزارش این ساخت و سازهای غیرمجاز به مراجع قضایی نیامده و اگر هم آمده باشد بسیار دیر گزارش شده و این امر در نتیجه اهمال و سهل‌انگاری مدیران و مسئولان دستگاه‌های ذیربط است.

عاصمی افزود: متاسفانه برخی مدیران یا مسئولان می‌ترسند که فلان شخص که در یکی از روستاها تخریب و تصرف کرده برای آن اداره یا ارگان دردسر درست کند در حالیکه نباید ترسید لذا همه باید دست در دست هم دهیم تا از منابع طبیعی حفاظت کرده و به سودجویان و غارتگران منابع طبیعی اجازه تصرف و تخریب را ندهیم.

از مساحت ۱۲۰ هزار کیلومتری شهرستان سروآباد نیز ۵۷ هزار هکتار آن را منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو، ۱۲ هزار هکتار آن را اراضی ملی و ۵۱ هزار هکتار را اراضی کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

کد خبر 514085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha