مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر۱۷ گونه از پستانداران شاخص استان در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از گونه‌ها قرار دارند.

محیط زیست حیوانات

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، مهران نظری افزود: بر اساس مطالعات و بررسی‌های میدانی انجام شده طی سال‌های اخیر در استان بالغ بر ۵۸ گونه پستاندار، بیش از ۳۰۰ گونه انواع پرنده، ۲۰ گونه ماهی و ۲۵ گونه خزنده و دوزیست زیست می‌کند، این پستانداران شاخص شامل گونه‌های گوزن زرد ایرانی، قوچ و میش ارمنی، پلنگ ایرانی، سیاه‌گوش است.

وی افزود: خالص‌ترین نژاد گونه قوچ و میش ارمنی در کشور متعلق به زیستگاه‌های این استان است. همچنین آذربایجان غربی دومین زیستگاه بزرگ پرنده غاز پیشانی سفید کوچک در دنیا و بزرگترین زیستگاه پرندگانی همچون میش مرغ، زیستگاه جوجه آور اردک سرسفید و آن قوت و درنا و فلامینگو در کشور محسوب می‌شود.

نظری گفت: برای حفظ و حراست بهتر و احیای گونه‌های در معرض خطر انقراض در طی سال‌های اخیر برای تعدادی از گونه‌های حیات وحش توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست برنامه عمل ملی حفاظت از گونه‌ها تدوین و تهیه و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی در کشور جزو استان‌ها با غنای بالای تنوع زیستی محسوب می‌شود، این استان دارای ۷ منطقه از مناطق ۴ گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست است که تعدادی از آن‌ها دارای ارزش بین‌المللی بوده و حتی از طرف سازمان یونسکو جزو ذخیره‌گاه زیست‌کره نیز معرفی شده‌اند.

نظری گفت: از میان ۷ تیپ کلی زیستگاهی موجود در ایران، ۲ نوع زیستگاه استپی و جنگل‌های زاگرسی استان آذربایجان غربی را در بر می‌گیرد، با توجه به تنوع ارتفاعی موجود در استان که ما بین ۶۰۰ تا ۳۶۰۰ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد است علاوه بر این دو تیپ کلی زیستگاه می‌توانیم زیستگاه‌های خرد دیگری شامل تالاب‌ها و رودخانه‌ها، مناطق دشتی، مناطق تپه ماهوری و مناطق کوهستانی و صخره‌ای را نیز در سطح استان از هم متمایز کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: تلفیق عوامل فوق سبب شده است تا تنوع زیستگاهی کم‌نظیری از تالاب‌ها و دشت‌ها تا جنگل‌ها و تپه ماهورها و مناطق کوهستانی را در این استان شاهد باشیم و همین تنوع زیستگاهی سبب به وجود آمدن مامنی مناسب برای زیست گونه‌های مختلف جانوران شده است.

کد خبر 514078
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha