مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: ۳۱۵ گونه مهره‌دار جانوری در این استان شناسایی شدند که ۲۶ درصد گونه‌های موجود در کشور را شامل می‌شود.

حیات وحش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی صفی‌خانی پنج‌شنبه اول خرداد اظهار کرد: ۱۹۳ گونه پرنده، ۴۵ گونه خزنده، ۳۹ گونه انواع ماهی‌ها، ۳۴ گونه پستاندار، چهار گونه دوزیست تاکنون در استان همدان شناسایی شدند.

وی اضافه کرد: بیشتر این‌گونه‌ها از جمله کل و بز، قوچ و میش در ۶ منطقه حفاظت شده و تحت مدیریت محیط زیست همدان زندگی می‌کنند و شماری هم علاوه بر مناطق تحت مدیریت در دیگر مناطق عمومی هم مشاهده شدند.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اظهار کرد: شماری از گونه‌های جانوری نظیر سیاه‌گوش محدود به یکسری مناطق بوده و به صورت بسیار محدود در مناطق حفاظت شده از جمله آلمابلاغ اسدآباد و رزن دیده شده است.

صفی‌خانی ادامه داد: گونه میش مرغ نیز در دشت اسدآباد زندگی می‌کرد اما به علت تعدی به زیستگاه این جانور و تغییر کاربری و تخریب زیستگاه، شرایط زندگی برای او در این منطقه دشوار شد و هم‌اینک فراهم کردن زمینه احیای این پرنده نیز بسیار سخت است.

وی افزود: بزرگ‌ترین تهدید محیط زیست و تنوع زیستی همدان برای حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی، تخریب زیستگاه آنان است که موجب قرار گرفتن برخی گونه‌ها در شرایط انقراض نیز شده است.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: یک هزار و ۵۴۰ گونه گیاهی در همدان شناسایی‌شده اما به علت تغییر کاربری، تخریب بی‌رویه زمینه رویش برخی از آنها سلب شده است.

صفی‌خانی از تدوین برنامه برای احیای گونه‌های جانوری در همدان خبر داد و گفت: شرایط و زمینه زندگی برای پرندگانی همچون غاز پیشانی‌سفید، بالابان همچنین قوچ و میش و دیگر تنوع زیستی مهیا می‌شود.

وی اظهار کرد: شناسایی گونه‌های در معرض خطر و زیستگاه‌های این‌گونه‌ها، فرهنگسازی و اطلاع رسانی در زیستگاه و حاشیه زیستگاه جانوران، آموزش جوامع محلی و آگاه‌سازی، اخذ تدابیر سختگیرانه برای حفاظت فیزیکی و واردکردن گونه‌های که در استان با کمبود مواجه هستند در دستور کار است.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان مثال زد: با توجه به کمبود جمعیت بالابان، اداره کل محیط زیست این استان اقدام به انتقال گونه‌های مصدوم از سایر استان‌ها به همدان و در ادامه تیمار و رها کردن این‌گونه در زیستگاهش در این استان کرده است.

صفی‌خانی بیان کرد: تیمار و رهاسازی گونه‌های آسیب‌دیده در زیستگاه اصلی از جمله اولویت‌های این اداره کل است و سال گذشته ۱۲۰ گونه پرنده خشک زی و ۶۰ گونه آبزی مجروح پس از تیمار و کسب بهبودی کامل به دامن طبیعت بازگشتند.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست همدان سال گذشته اقدام به جذب یک نیروی دامپزشک و مجهز کردن بخش درمان این اداره کل کرد تا بتواند چرخه مدوای گونه‌های زخمی را تکمیل کند.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: مرکزی خصوصی تحت عنوان «شیر دره» در همدان اقدام به تیمار و نگهداری پرندگان و گونه‌های مجروح و مصدوم می‌کند که این مجموعه در غرب کشور کم‌نظیر است.

۲۲ ماه «می» مصادف با دوم خردادماه از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی تنوع زیستی نام‌گرفته است و شعار روز جهانی تنوع زیستی امسال با عنوان «راه‌حل‌های ما در طبیعت نهفته است» انتخاب‌شده است.

کد خبر 513977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha