محققان آمریکایی اعلام کردند: نمونه‌های اولیه واکسن کرونا از نوع DNA مانع آلودگی نخستی‌سانان به ویروس کرونا شده است و امنیت طبیعی که بر اثر آلودگی به ویروس و بهبود از کوویدـ۱۹ ایجاد می‌شود پایدار است.

monkey

به گزارش همشهری آنلاین، ایرنا به نقل از یونایتدپرس نوشت: محققان در اولین تحقیقات خود با آزمایش روی میمون‌های ماکاک رزوس نشان دادند که نمونه اولیه شش واکسن ساخته‌شده بر مبنای دی‌ان‌ای موجب تولید پادتن‌هایی می‌شود که موجب از بین رفتن ویروس کرونا و محافظت از افراد در برابر آن می‌شود. 

محققان کار تولید این نمونه‌ها را از اواسط ماه ژانویه که ژنوم ویروس کرونا توسط چینی‌ها منتشر شد، آغاز کردند. این واکسن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سیستم ایمنی بدن را برای تشخیص و واکنش سریع در برابر ویروس کرونا آموزش می‌دهند.

در این تحقیقات، ۲۵ میمون ماکاک رزوس با استفاده از واکسن‌ها ایمن‌سازی شدند و ۱۰ میمون نیز به عنوان گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفتند. میمون‌های واکسینه‌شده پادتن‌هایی را تولید کردند که موجب نابودی ویروس شد. 

سه هفته پس از واکسینه شدن، تمام ۳۵ جانور در معرض آلودگی ویروسی قرار گرفتند. در آزمایش‌های بعدی مشخص شد میزان ویروس‌های موجود در بدن میمون‌های واکسینه‌شده در مقایسه با گروه کنترل بسیار کمتر است. در بررسی‌های انجام‌گرفته، در بدن ۸ میمون هیچ ویروسی شناسایی نشد و در بدن سایرین مقادیر اندکی ویروس وجود داشت. علاوه بر این مشخص شد بین میزان پادتن تولیدشده در بدن جانور و تعداد ویروس‌های موجود در بدن آن رابطه معکوسی وجود دارد.

در دومین مطالعه، محققان نشان دادند میمون‌های بهبودیافته از بیماری کوویدـ۱۹ نوعی ایمنی طبیعی در برابر آلودگی مجدد به ویروس به دست می‌آورند. معمولا آلودگی به ویروس‌های مختلف موجب تولید پادتن‌های مختلف و ایجاد ایمنی طبیعی در بدن می‌شود، اما این وضعیت در مورد تمام ویروس‌ها صادق نیست. اکنون محققان نشان دادند ایمنی طبیعی در مورد ویروس کرونا نیز ایجاد می‌شود.

به گفته محققان، برای شناسایی مناسب‌ترین پلتفرم واکسن کوویدـ۱۹ برای انسان‌ها و همچنین تعیین مدت پایداری ایمنی طبیعی بدن در برابر ویروس انجام تحقیقات بیشتر ضروری است.

کد خبر 513967

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha