تویسرکان، پایتخت گردوی ایران، گرچه از مرغوب‌ترین نوع این محصول در کشور و یکی از باکیفیت‌ترین گردوهای جهان برخوردار است اما همچنان از فقدان توسعه در بخش صنایع تبدیلی به عنوان که شاه‌راه درآمدزایی اقتصادی و بهره‌وری حداکثری، رنج می‌برد.

گردو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شهرستان تویسرکان استان همدان در مجموع از بیش از شش هزار و ۲۰۰ هکتار باغ‌های گردو و تولید سالیانه نزدیک به ۱۷ هزار تن مغز این محصول چندمنظوره باغی برخوردار است که می‌توان با تدوین و اجرای برنامه‌های دقیق، بهره‌وری اقتصادی معادل چند برابر درآمدزایی کنونی از آن ایجاد کرد.

گردوی تویسرکان بخش عمده مراحل ثبت در سازمان مالکیت فکری جهانی و سازمان خواروبار جهانی(فائو) را نیز طی کرده و با توجه به راه اندازی زنجیره کامل تولد نهال گواهی‌شده کشور در نهالستان گردوی این شهرستان، راه برای اشتغالزایی و گسترش صنایع تبدیلی از این محصول هموارتر شده است.

باوجود برخورداری از این‌همه مزایای یادشده در حوزه تولید محصول جهانی گردو، شهرستان تویسرکان در سال‌های گذشته گرچه چند واحد محدود مربوط به تولید صنایع تبدیلی و جانبی گردو را ایجاد کرده اما هرگز این واحدهای تولیدی در حد انتظار ظاهر نشدند و تعداد آنها بسیار کم است.

ارزش‌افزوده گردو درگرو فرآوری

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: فرآوری گردو و پرهیز از خام فروشی، ارزش‌افزوده و درآمدزایی از گردوی تویسرکان را متحول و چندین برابر می‌کند.

مسعود اکبری افزود: بازار گردوی تویسرکان در هرسال میلیاردها تومان چرخش مالی دارد و این در شرایطی است که عمده گردوهای تولیدشده در باغ‌های این شهرستان خام فروشی می‌شود.

وی بیان کرد: ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی گردوی تویسرکان در سال‌های گذشته و اخیر آن‌چنان‌که بایدوشاید رقم نخورده است که همین امر موجب محقق نشدن بهره‌وری حداکثری از ظرفیت اقتصادی این محصول در شهرستان می‌شود.

اکبری حرکت به سمت‌وسوی محصولات فرآوری مانند کلوچه‌های گردویی، ترشی گردو و محصولات مرتبط ابتکاری و گسترش هدفمند صنایع جانبی و تبدیلی گردو را عامل ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و افزایش درآمدزایی در محصول بازارپسند گردو دانست.

وی تاکید کرد: اگر فرآیند فرآوری و فعالیت صنایع تبدیلی گردو در شهرستان تویسرکان به میزان قابل قبولی برسد، تویسرکان می‌تواند از محصول باغی منحصربه‌فرد و جهانی خود خیلی بیشتر از شرایط فعلی بهره ببرد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان خاطرنشان کرد: همچنین ایجاد و راه اندازی نهالستان گردوی تویسرکان به عنوان یکی از نهالستان‌های بزرگ و کم‌نظیر خاورمیانه با تولید چند هزاری پیوندک نهال گواهی‌شده کشور، می‌تواند پیوندک‌های موردنیاز سراسر کشور و حتی خارج از کشور را در آینده‌ای نه‌چندان دور تامین کند.

وی گفت: درعین‌حال طرح اصلاح، سرشاخه کاری و پیوند زنی درختان گردو که اکنون در شهرستان تویسرکان در حال اجرا است باهدف افزایش سطح کمی و کیفی گردوهای تولیدی این شهرستان بی‌شک بر بازار فروش این محصول جهانی از اثرگذاری بی‌بدیلی برخوردار است.

تویسرکان یکی از شهرستان‌های استان همدان در ۹۰ کیلومتریمرکز همدان است که با تولید محصول گردو باکیفیتی در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام‌گرفته است.

کد خبر 513892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha