مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سمنان گفت: اولویت این سازمان بر حفظ گونه‌های در خطر انقراض است و حضور دومین خانواده یوزپلنگ‌های آسیایی در توران شاهرود مستندسازی شد.

حیات وحش

به گزارش همشهری به نقل از مهر، امیر عبدوس، در گفت‌وگو با خبرنگاران، ابراز داشت: دومین خانواده یوزپلنگ‌های آسیایی در پارک ملی توران شاهرود در استان سمنان توسط دوربین‌های تله‌ای مستندسازی شدند. از ابتدای سال ۹۹ تاکنون حضور ۹ قلاده یوزپلنگ در پارک ملی توران شاهرود مستندسازی شده است.

وی افزود: اردیبهشت‌ماه امسال هم‌زمان با خروج دام و سگ‌های گله، کار نصب دوربین‌های تله‌ای آغاز شد، خوشبختانه طی هفته دوم اجرای این طرح، یکی از دوربین‌های مستقر در محدوده پارک موفق به ثبت یک خانواده متشکل از سه یوزپلنگ آسیایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: پنج قلاده نیز در ۲۵ اردیبهشت‌ماه تصویربرداری شده بودند، با احتساب اینکه عرصه دوربین‌گذاری شده کمتر از یک‌دهم کل مساحت مجموعه ذخیره‌گاه زیست‌کره توران است لذا جمعیت قابل تخمین منطقه یقیناً بیش از این برآورد می‌شود.

عبدوس تصریح کرد: آمار مشاهدات ثبت‌شده و مستندسازی شده صرفاً اعلام می‌شود و نمی‌توان هیچ گونه گمانه‌زنی برای تخمین جمعیت کل یوزپلنگ‌ها در منطقه داشت، پس از هر مرحله تخلیه حافظه دوربین‌ها با مقایسه نقش و نگار پوست با تصاویر ثبت‌شده قبلی، برای هر یک از یوزه‌ای طبیعت، شناسنامه‌ای تهیه می‌شود تا در مشاهدات مکرر، از شمارش تکراری آن‌ها اجتناب شود.

وی افزود: اولویت اقدامات برای نجات یوزپلنگ آسیایی از پرتگاه انقراض است لذا حفاظت گونه در زیستگاه مد نظر قرار دارد و از سویی برای تکثیر یوزه‌ای موجود در اسارت نیز غفلت نخواهد شد بنابراین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای ارتقا مطلوبیت زیستگاهی مجموعه توران برای حفظ و افزایش جمعیت باقیمانده یوز در طبیعت ایران تلاش می‌شود.

کد خبر 513889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha