مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب‌های فراساحلی) گفت: روزانه حدود ۲۰۰ تن ماهی در اسکله صیادی کنارک تخلیه و در بازار داخلی استان و سایر نقاط کشور عرضه می‌شود.

صید ماهی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد شهلی‌بر پنج‌شنبه اول خرداد اظهار کرد: اسکله صیادی کنارک یکی از بزرگ‌ترین اسکله‌های صیادی کشور محسوب می‌شود که به آب‌های آزاد متصل بوده و دارای حدود ۲۴۶ لنج صیادی و ۲۲۶ قایق صیادی است.

وی با اشاره به این‌که شهرستان کنارک یکی از قطب‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان است، بیان کرد: حدود چهارهزار و۵۰۰ صیاد بر روی این شناورها مشغول به فعالیت صیادی هستند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: چابهار و کنارک همچنین با دارا بودن ۴۲ درصد سهم صید در میان استان‌های جنوبی، ۴۰ درصد سهم صید ایران و تامین بیش‌از ۶۰ تا ۷۰ درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

وی گفت: ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل تیس، شهرکنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت‌تیر شهر چابهار، بریس، گواتر، جُد، تنگ و پسابندر و ۶ شهرک و ناحیه صنعتی با بیش‌از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان فعال هستند.

شهلی‌بر با اشاره به اینکه حدود یکهزار فروند لنج و یکهزار و ۵۰۰ فروند قایق صیادی مجوزدار در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در بنادر چابهار و کنارک فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: سالانه صیادان این استان ۳۱ درصد صیدکل کشور، ۳۶ درصد صید آب‌های جنوب کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی‌پروری) را انجام می‌دهند که این فعالیت‌ها چابهار و کنارک را در رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند قرار داده است.

وی ادامه داد: چابهار و کنارک به دلیل وجود شرایط مناسب از جمله زمین‌های بلااستفاده ساحلی، نیروی کار ساده، فناوری بومی شده و قابل‌دسترس، بازارهای نسبتا شناخته‌شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان(ماهی، میگو و سایر آبزیان دریایی) در توسعه آبزی‌پروری، می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا کند.

کد خبر 513871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha