مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: حمله پلنگ در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد موجب تلف شدن ۱۲۰ تا ۲۰۰ راس گوسفند شد.

پلنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهرداد فتحی بیرانوند افزود: در پی حمله پلنگ به گله دامداران در منطقه حفاظت شده سفید کوه این گله رم کرده و از ارتفاعات سقوط کرد.

وی با اشاره به دریده شدن چندراس نیز توسط پلنگ اظهار کرد: سفیدکوه زیستگاه پلنگ است و سال‌های گذشته با دوربین تله‌ای وجود این گربه سان در منطقه به اثبات رسیده و طی سال‌های اخیر با اقداماتی همچون آموزش جوامع محلی جمعیت آن رو به رشد ست.

وی ادامه داد: شکار پلنگ علاوه بر حبس، ۲۰۰ هزار تومان جریمه دارد اما سال گذشته قرارداد این مهم به اتمام رسیده و در حال حاضرحمایت خاصی از دامداران نمی‌شود اما در این مورد خاص گزارش جمع‌بندی و برای خسارت به سازمان محیط زیست ارسال می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: تصویر جدید یک قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد استان لرستان آبان سال گذشته به ثبت رسید.

فتحی بیرانوند بیان کرد: اداره نظارت بر امور حیات‌وحش در راستای کنترل و پایش گونه‌های با ارزش و در معرض خطر انقراض، اقدام به نصب دوربین تله‌ای در مناطق تحت مدیریت و آزاد استان نموده و موفق به ثبت تصویر پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم‌آباد شده است.

وی اظهار کرد: به همین منظور اقدامات حفاظتی مطلوب، احداث دیده‌بانی، پاسگاه محیط‌بانی در ارتفاعات و برگزاری کلاس‌های آموزشی حفاظت از حیات‌وحش انجام‌شده است.

فتحی بیرانوند ادامه داد: این اقدامات تأثیر قابل‌توجهی در افزایش ضریب امنیت مناطق حفاظت شده استان داشته، منطقه حفاظت شده سفید کوه زیستگاه پلنگ ایرانی در لرستان به شمار می‌رود که امید است با توجه به وضعیت مطلوب حفاظتی  و جمعیت قابل‌توجه کل، بز و گراز این منطقه تصاویر بیشتری از حضور گربه‌سانان در معرض انقراض، ثبت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: ثبت تصاویر، مشاهده مستقیم گونه‌های جانوری و نمایه‌های مختلف حضور ازجمله ردپا، آثار طعمه خواری و قلمرو طلبی در نواحی متفاوت، شاخصی از پویایی جمعیت و اهمیت بالای منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد در حمایت و پایداری انواع گربه‌سانان به‌ویژه پلنگ ایرانی است.

پلنگ ایرانی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا هست و در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت جزء طبقه جانوران در معرض خطر انقراض است.

پلنگ ایرانی گونه چتر است و حضور این‌گونه ارزشمند در اکوسیستم حاکی از وضعیت خوب و امنیت زیستگاه است.

منطقه حفاظت شده سفیدکوه لرستان با مساحت حدود ۷۰ هزار هکتار در سال ۱۳۴۷ به‌عنوان شکار و تیراندازی ممنوع تحت حفاظت قرارگرفت و سپس در سال ۱۳۶۹ به منطقه حفاظت شده سفید کوه ارتقا یافت.

سنجاب ایرانی، کل وبز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گربه وحشی، رودک، گرگ، روباه، شنگ، شغال، کبک دری، کبک، عقاب طلایی، کرکس، کرکس مصری، شاهین، بالابان، دلیجه کوچک، سهره طلایی، یلوه حنایی، سارصورتی، جی جاق، لاکپشت مهمیزدار، آگامای صخره ای فلس درشت، گرزمار، افعی شاخدار و سوسمارمارچشم ازجمله جانوران شاخص منطقه حفاظت شده سفید کوه هستند.

کد خبر 513854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha