مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

بعد از افزایش آمار مبتلایان و خیز بیماری کرونا در استان‌های هم‌جوار استان بوشهر، اعمال محدودیت در هنگام ورود مسافران غیربومی به‌ویژه از استان‌های درگیر در مبادی ورودی و خروجی شهرستان گردشگر پذیر گناوه و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ضرورت دارد.

مبادی ورودی کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از  ایرنا، با اعلام شرایط قرمز در استان خوزستان و تعطیلی چندین شهر آن به‌ویژه مناطقی که به بوشهر ازجمله دیلم و گناوه نزدیک هستند، زنگ‌های خطر را بیش‌ازپیش در شهرهای شمالی این استان به صدا درآورده است.

با نزدیک شدن به عید سعید فطر و تعطیلات پیشرو و پیش‌بینی ورود شمار زیاد مسافران از استان‌های کشور به‌ویژه خوزستان برای خرید، دل‌نگرانی مردم این مناطق را دوچندان کرده که با ورود به این شهر در میان آنان بیماران مبتلا و ناقلانی برای انتشار این ویروس وجود داشته باشد.

کرونا هنوز در کنار ما در حال زندگی است و دست‌به‌دست می‌شود و اگرچه وضعیت کشور نسبت به دوماه گذشته بهتر شده اما این بیماری منحوس به‌راحتی می‌تواند دوباره همه را درگیر و روزهای تلخ را مجدد برای ما تکرار کند.

هم‌وطنان عزیز کشور بخصوص ساکنان در استان‌های هم‌جوار استان بوشهر باید متوجه شده باشند الآن به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم از این بیماری گذر کنیم اما با یک سهل‌انگاری تمام این دستاوردها از بین خواهد رفت.

همان‌گونه که کنترل کشور در روز سیزده به در، مردم را از همه‌گیر شدن کرونا نجات داد، پرهیز از مسافرت در تعطیلات عید فطر هم می‌تواند جلوی شیوع دوباره کرونا را که در مناطقی نظیر استان خوزستان و بوشهر خیز برداشته، بگیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در هفته جاری از هم‌وطنان خواست با توجه به تعطیلات پیش روی عید فطر، در این ایام از سفر خودداری کنند.

ایشان از مردم خواستند چنانچه در اوایل خرداد این همراهی را مانند قبل داشته باشند می‌توانیم به آن‌ها بگوییم که تیرماه بسیار راحت‌تری خواهیم داشت، اما اگر همراهی نکنند تضمینی وجود ندارد که روزهای سخت‌تری نداشته باشیم.

درحالی‌که استان‌های هم‌مرز با بوشهر در برهه‌ای آمار بیماری کرونا در آن مناطق پایین بود، ورودی و خروجی‌ها به‌خوبی کنترل صورت می‌گرفت و مردم توصیه‌های بهداشتی را به‌خوبی رعایت می‌کردند اما با خیزی که این بیماری در برخی استان‌ها و حتی بوشهر برداشته همه‌چیز حالت عادی به خود گرفته و ضرورت دارد که تمهیداتی اندیشیده شود تا این میهمان ناخوانده منطقه را دچار فاجعه ناگوار همانند استان‌های شمالی کشور نکند.

در روزهای اخیر افزایش ناگهانی بیماران مبتلا در بندرهای گناوه و دیلم اخطاری جدی به عموم مردم است که چند وقتی است دیگر هشدارهای بهداشت فردی و عمومی را جدی نمی‌گیرند.

با شیوع کرونا در اسفندماه ۹۸ که در صدر اخبار استان بوشهر قرار گرفت و ابتلای چندین نفر به این بیماری محرز شد، هشداری بود تا مردم و مسئولان حضور این مهمان ناخوانده را خیلی جدی بگیرند و خود را برای مقابله با آن آماده کنند.

در پی افزایش تعداد مبتلایان به کرونا مسئولان سعی کردند با ایجاد برخی محدودیت‌ها از تجمع افراد در اماکن عمومی جلوگیری و با دعوت به در خانه ماندن مردم، زنجیره انتقال این بیماری را قطع کنند.

کاهش ساعت ادارات دولتی و بانک‌ها یکی از راهکارهایی بود که در نیمه دوم اسفندماه در سراسر کشور و به‌تبع آن تصمیم در استان ما نیز اجرایی شد تا مقداری از پیشروی سرایت این ویروس کاسته شود که این طرح نیز تا مدتی در اسفندماه ادامه داشت و چند روزی پس‌ازآن ساعت کاری ادارات دوباره به روال عادی بازگشت.

با افزایش ابتلای کرونا در اواسط اسفندماه در استان وضعیت اضطراری اعلام شد و در پی آن شرایط رفت‌وآمد به برخی از شهرهای استان که وضعیت بحرانی پیداکرده بود به حالت اعمال محدودیت تبدیل و حتی ممنوع درآمد.

با به صدا درآمدن زنگ خطر کرونا ورودی‌های شهرهای استان بخصوص در شمال اعمال محدودیت بیشتر شد و تفرجگاه‌ها، پارک‌ها، مراکز گردشگری و ساحل مسدود شد تا جلوی شیوع بیشتر این ویروس گرفته شود.

در همین روزها بود که مسافرت‌ و ورود گردشگر به استان بوشهر ممنوع شد و با توجه به نزدیکی به سال جدید مسئولآن‌همواره از مردم می‌خواستند که در خانه بمانند و دور مهمانی و مسافرت‌ها را خط بکشند.

با جولان کرونا و گرفتار شدن مردم یکی پس از دیگری، تصمیم گرفته شد بازار برای مدتی تعطیل شود تا شاید با حذف تجمع، این ویروس دست از سر مردم بردارد.

اواخر اسفندماه تمامی بازار، صنوف و واحدهای غیرضروری شهرستان گناوه به‌تبع استان به تعطیلی کشیده شد تا سلامتی مردم در امان بماند.

با تعطیلی کسب‌وکار آن‌هم در روزهای پایانی سال که می‌توانست به‌ویژه برای اصناف، کسبه و دست‌فروشان در مجتمع‌های تجاری گناوه امیدوارکننده و دلگرمی خوبی باشد، همه‌چیز منتفی شد و نان‌آورهای زیادی به‌ناچار خانه‌نشین شدند تا سلامتی شهروندان به مخاطره نیافتد.

 نباید تلاش گروه‌های جهادی، نیروی‌های بسیجی، انجمن‌های مردم‌نهاد و بسیاری از اقشار مختلف را از قلم انداخت که شبانه‌روز پای‌کار بودند، نادیده گرفته شود و فراموش شوند.

کنترل مبادی ورودی و خروجی شهر، تهیه و تولید ماسک، اقلام بهداشتی، مواد ضدعفونی و تأمین معیشت مردم خشی از تلاش جهادگران خط مقدم مبارزه با کرونا در شهرستان گناوه است.

سال ۹۸ با تمام دغدغه‌ها و نگرانی‌های ابتلا به این ویروس مهلک سپری شد و مردم به امید کاهش این ویروس و البته از بین رفتن آن با گرمی هوا سال جدید را آغاز کردند.

با افزایش روزانه ویروس کرونا در اوایل فروردین‌ماه ۹۹ محدودیت‌ها بازهم بیشتر شد، به‌طوری‌که مسئولان و مردم عذر گردشگران را به این شهرستان خواستند و ورودی و خروجی‌ها به روی خودروهایی با پلاک غیربومی بسته شد.

با نزدیک شدن به‌روز سیزده‌بدر بازهم محدودیت‌ها تشدید و برای حفظ سلامت مردم تمام ورودی تفرجگاه‌های طبیعی، پارک‌ها و مناطق گردشگری مسدود شد و اکثر مردم نیز با این تصمیم مسئولان همراه شدند و با در خانه ماندن سیزده‌بدر متفاوتی را نسبت به سال‌های قبل گذراندند.

در ادامه با کنترل سیر صعودی کرونا در برخی از شهرهای استان با اقدامات انجام‌شده و همراهی مردم سیر صعودی ابتلا به این ویروس در برخی از شهرستان‌ها که وضعیت بحرانی داشت تا حدودی کنترل شد.

با تمدید طرح رعایت فاصله اجتماعی تا ۲۰ فروردین‌ماه، تعطیلی بازار، کنترل خروجی و ورودی شهرها ادامه یافت اما با تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا از سوی استان در نیمه دوم فروردین‌ماه اعلام شد که ادارات با دوسوم ظرفیت خود فعالیت کنند و صنوف کم ریسک نیز می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند.

با برداشتن ممنوعیت تردد بین استانی از اول اردیبهشت و با بازگشایی بازار و اصناف، فضای شهرهای شمالی استان حال و هوای دیگری به خود گرفتند و رفته‌رفته بازار و تردد مردم در شهر شلوغ و شلوغ‌تر شد.

اکنون‌که حدود سه ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد وضعیت متفاوت‌تر شده است و باید گفت باوجود تولید انبوه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده که روزی کمبود آن به دغدغه و نگرانی مردم تبدیل‌شده بود، بسیاری از مردم بی‌خیال استفاده از این اقلام شده‌اند و بدون استفاده در اماکن عمومی و مراکز پرتجمع حضور پیدا می‌کنند.

تداوم چنین روندی در حالی است که کرونا در استان خیز برداشته و وضعیت هشدار و رنگ قرمز به خود گرفته است.
نکته قابل‌تأمل این است که در بدو شیوع کرونا مردم و مسئولان محتاط‌تر عمل می‌کردند اما هم‌اینک که این بیماری خیز برداشته و بر آمار مبتلایان افزوده‌شده، بی‌خیال و بی‌تفاوت از آن گذر می‌شود.

تحت کنترل قرار گرفتن مبادی ورودی و خروجی شهرستان در هنگام ورود از مسافران مراقبت‌های لازم بهداشتی ازجمله تست و تعطیلی بازار تجاری در تعطیلات پیشرو در شرایط کنونی به وجود آمده می‌تواند از روند شیوع ویروس کرونا که در این شهرستان خیز برداشته پیشگیری کند.

عمل به توصیه‌های بهداشتی، حضور نیافتن در اماکن عمومی و شلوغ ازجمله مراسم عروسی و فاتحه توسط مردم نیز کمک شایانی در قطع زنجیره ویروس کرونا در این منطقه خواهد کرد.

امیدواریم شهروندان ازجمله بازاریان در کنار آسیب‌هایی که کرونا بر سلامتی و معیشت آنان وارد کرده، در هر شرایطی نکات بهداشتی را بیش‌ازپیش رعایت کنند تا موفق به شکست این بیماری منحوس شویم و این مهم دور از دسترس نیست.

شهرستان ساحلی و تجاری استان بوشهر از نقاط گردشگر پذیر جنوب کشور تاکنون ۴۳ بیمار و ۲ فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا داشته است.

کد خبر 513776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha