همجواری استان یزد با استان‌های شرقی کشور و قرار گرفتن در کانون کریدور ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور باعث شده تا جاده‌های این استان برای انتقال کالای قاچاق، موادمخدر و قاچاق انسان در قالب انتقال اتباع بیگانه غیرمجاز از مناطق شرقی کشور به سایر استان‌ها مورد سوء‌استفاده قرار گیرد.

جاده

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، تردد خودروهای جابه‌جاکننده اتباع بیگانه غیرمجاز که با ظرفیت بیش از اندازه تا ۱۳ نفر  و با شتاب زیاد برای گریز از کنترل ماموران انتظامی در جاده‌های استان یزد تردد می‌کنند، منجر به حوادث جاده‌ای می‌شود.

شهرستان مهریز به عنوان دروازه ورودی استان یزد از سمت استان کرمان و دیگر استان‌های شرقی کشور، بیشترین حوادث خودروهایی را که اقدام به جابه‌جایی اتباع بیگانه غیرمجاز می‌کنند، شاهد است و یکی از مطالبات شهروندان مهریزی از مسئولان برخورد جدی با این معضل و اقدام مناسب برای رفع آن است.

به گفته شهروندان مهریزی، انتقال اتباع خارجی تاکنون موجب مرگ  برخی شهروندان این شهرستان و همچنین خسارت مالی به آنان شده است. آن‌ها یکی از راهکارهای اصولی برای مبارزه با قاچاق انسان در این شهرستان را انتقال پاسگاه شهید مدنی که در جوار ورودی شهر مهریز قرار دارد به ابتدای ورودی جنوبی این شهرستان از مسیر کرمان عنوان می‌کنند.

افزایش نظارت   

یکی از شهرندان مهریزی گفت: مردم از قاچاق انسان که توسط برخی افراد بومی و غیربومی در این شهرستان صورت می‌گیرد، ناراضی هستند و راهکار قطعی حل این مشکل افزایش کنترل محورهای شهرستان از ابتدای مرز استان یزد و کرمان است .

حسین زارع افزود: انتقال اتباع خارجی و قاچاق انسان تاکنون حوادث متعددی را برجا گذشته و علاوه بر سرنشینان این خودروها برخی شهروندان مهریزی نیز در مسیر عبور این خودروها جان خود را از دست داده‌اند، بنابراین انتظار می‌رود مسئولان اقدام عاجلی برای حل این معضل انجام دهند.

دیگر شهروند مهریزی گفت: قاچاق انسان در مهریز چیز تازه‌ای نیست و بارها اتفاق افتاده است. هر سال مسئولان قول برخورد با این معضل را داده‌اند، اما تاکنون اقدامی عملی در این زمینه مشاهد نشده است.

فاطمه کمالی افزود: برای حل این معضل باید مسئولان با نظارت و کنترل بیشتری بر جاده‌های منتهی به شهرستان مهریز به خصوص از سمت استان‌های جنوب و جنوب شرقی، جلو قاچاق انسان را بگیرند.

یک شهروند دیگر مهریزی نیز گفت: برخی از خودروهای حامل اتباع بیگانه که تردد شبانه انجام می‌دهند، برای پنهان ماندن از دید ماموران با چراغ خاموش در جاده حرکت می‌کنند که بسیار خطرناک است.  

جابه‌جایی پاسگاه مدنی    

رییس شورای اسلامی شهر مهریز گفت: قاچاق انسان و جابه‌جایی اتباع خارجی در این شهر موجب نارضایتی شده است. تاکنون این موضوع در جلسلت مختلف مورد پیگیری قرار گرفته، اما هنوز شاهد یک اقدام موثر برای رفع این مشکل نبوده‌ایم.

علیرضا ابویی ادامه داد: بهترین راهکار برای حل همیشگی این معضل در مهریز در کنار اقدامات فرهنگی و اجتماعی، انتقال محل پاسگاه مدنی به خارج از شهر و نزدیک به مرکز استان یزد و کرمان است، زیرا خیلی از جابه‌جایی‌ها در اطراف این محور انجام می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری مهریز هم گفت: یکی از مهمترین کارهایی که برای حل این مشکل مدنظر است انتقال پاسگاه مدنی به مرز شهرستان مهریز با استان کرمان است که تاکنون پیگیری و اقدام‌های متعددی در این زمینه انجام شده است.

محمدجواد برزگر افزود: انجام برخی امور به دلیل نیاز به کسب مجوز از مراجع مختلف زمان‌بر است،  اما  با جابجایی پاسگاه، معضل قاچاق انسان در منطقه به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت.

در سال گذشته ۱۶ نفر اتباع خارجی در حوادث رانندگی درون‌شهری  و ۳۰ نفر نیز در حوادث جاده‌ای استان یزد جان خود را از دست دادند.  

کد خبر 513723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha