به گفتۀ استاد زمین شناسی دانشگاه آزاد دماوند، انرژی گسل مشاء تخلیه شده و امکان وقوع زلزله در آن در روزهای اخیر ضعیف است.

گسل‌

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، فضلی، عضو هیات علمی رشته زمین‌شناسی دانشگاه آزاد دماوند، گفت: گسل مشا مهم ترین گسلی است که در تهران وجود دارد چرا که امتداد آن از آبیک قزوین آغاز شده و به فشم و فیروزکوه کشیده می‌شود، کما اینکه این گسل به گسل تهران نیز پیوسته است.

وی افزود: با توجه به اینکه گسل شمال تهران به گسل مشا ارتباط دارد بنابر این پویایی گسل مشا برای گسل شمال تهران خطرناک است و امکان به حرکت درآمدن گسل شمال تهران نیز وجود دارد.

فضلی عنوان داشت: گسل مشاء ۱۹۰ سال قبل با قدرت ۷ ریشتر فعالیت کرده است و از آن به بعد دیگر حرکتی نداشته است بنابراین نیاز است تا بیشتر بر روی این گسل‌ها مطالعات انجام شود و لرزه نگاری‌ها گسترده شوند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون دو گسل دیگر اطراف گسل مشا قرار گرفته که تازه شناسایی شده و ممکن است دوباره فعال شوند، اظهار داشت: امکان اینکه در روزهای اخیر زلزله‌ داشته باشیم ضعیف است چرا که بر اساس پیش لرزه و پس لرزه‌های شب گذشته انرژی این گسل تخلیه شده است.

فضلی بیان داشت: خط کش زمین شناسی بلندتر از این است که بخواهیم طی چند روز آینده زلزله داشته باشیم اما ممکن است که ۴ ماه یا شاید یک سال دیگر این اتفاق رخ دهد.

کد خبر 513707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha