رئیس اداره پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مرگ مغزی ناشی از تصادفات و ضربات مغزی در استان بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

اهدای عضو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا‏‏‏، رضا جعفری اضافه کرد: تاریخچه اهدای عضو در ایران با پیوند قرنیه از سال ۱۳۱۴  و در سال ۱۳۴۷ نیز اولین پیوند کلیه در شیراز انجام شد و کرمان نیز در سال ۱۳۸۳ موفق به پیوند کلیه زنده به زنده شد و در سال ۱۳۸۵ تیز پیوند را از بیماران مرگ مغزی آغاز کرد.

وی افزود: اعضای قابل اهدا از فرد منجر به مرگ مغزی شامل قلب، ریه، کلیه، کبد، مغز استخوان، قرنیه، پانکراس و روده است. در کرمان پیوندهای کلیه، کبد، مغز استخوان و قرنیه انجام  می‌شود.

رئیس اداره پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: از ابتدای سال ۱۳۸۳ تاکنون بیش از ۱۱۰۰ مورد پیوند کلیه، ۶۴  مورد پیوند کبد، ۶۷۷ مورد پیوند قرنیه، ۳۲۹ مورد پیوند مغز استخوان در این استان انجام شده که البته  بیش از ۷۱ کبد برای پیوند به دلیل عدم وجود گروه خونی مناسب یا گیرنده  مناسب پیوند به شیراز برای پیوند ارسال شده است.

جعفری ادامه داد: از ابتدای سال ۱۳۸۵ تاکنون تعداد ۱۹۱ بیمار مرگ مغزی تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفته‌اند.

وی گفت: همه افراد می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی خود به اداره پیوند اعضا معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان واقع در چهارراه شفا اقدام به دریافت کارت اهدا عضو کنند.

کد خبر 513701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha