چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

بخشدار و رئیس انجمن میراث فرهنگی بخش کدکن تربت‌حیدریه گفت: با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی کدکن، ایجاد موزه تاریخ و باستان‌شناسی در این بخش ضرورت دارد.

کدکن تربت‌حیدریه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، احمد محمدی روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در نخستین جلسه انجمن میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بخش کدکن در سال‌جاری افزود: با توجه به اهمیت و نقش موزه در معرفی و جذب گردشگر، ایجاد موزه از اولویت‌های اصلی و در دست اقدام است.

وی با بیان این‌که در حال برنامه‌ریزی برای تحقق این مهم هستیم ادامه داد: ساخت موزه از راهکارهای حفظ و انتقال فرهنگ پیشینیان مرز و بوم منطقه کدکن و نیز فرصتی برای معرفی میراث تاریخی این منطقه به شمار می‌رود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه نیز گفت: با وجود پیشینه تاریخی و غنی کدکن و نیز وجود اشیای تاریخی و باستان‌شناسی فراوان در مجموعه شیخ حیدر کدکنی، این اداره تلاش خود را با مشارکت مردم و ادارات برای تسریع در ایجاد نخستین موزه تاریخ و باستان‌شناسی شهرستان در این بخش انجام خواهد داد.

علی محمدی افزود: بخش کدکن به عنوان دیار علم و فرهنگ و عرفان سرشار از میراث‌های معنوی و مادی است که باید این میراث کهن حفاظت شود و این مهم، توجه اقشار مختلف مردم به میراث فرهنگی به عنوان سرمایه ملی را می‌طلبد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که موزه می‌تواند نقشی اساسی در تحرک گردشگری منطقه داشته ‌باشد از اهالی و مسئولان این سرزمین تاریخی و سرسبز درخواست می‌شود برای ایجاد موزه مساعدت و همکاری کنند.

در حاشیه این جلسه از محل حمام قدیمی شهر کدکن برای تغییرکاربری به موزه بازدید شد.

شهرستان تربت‌حیدریه دارای ۳۲۰ جاذبه گردشگری و ۵۲ اثر تاریخی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند. کدکن به مرکزیت کدکن با ۱۷ روستا و حدود ۱۴ هزار نفر جمعیت، در ۶۵ کیلومتری شمال‌غربی مرکز شهرستان تربت‌حیدریه واقع است.

در این بخش تاکنون ۳۸ اثر تاریخی شناسایی شده و ۱۲ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد، خراسان رضوی  قرار دارد.

کد خبر 513689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha