مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه فردوسی مشهد به دنبال تاسیس دانشگاه مجازی بین‌المللی فردوسی بوده که تنها ویژه دانشجویان خارجی است. بر این اساس ما به دنبال این هستیم که خود را در نمایه‌ها و رنکینگ‌های معتبر دانشگاه‌های مجازی ثبت کنیم.

دانشگاه فردوسی مشهد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، احسان قبول در خصوص سیاست‌های دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه دانشجویان بین‌الملل، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد و مدیریت بین‌الملل، سه گام را برای این وضعیت تعریف کرده، گام نخست حفظ شرایط موجود است، یعنی اگر کرونا ادامه پیدا کند، چگونه باید دانشجویان بین‌الملل خود را حفظ کنیم، از فضای مجازی که یک اصل برای ما محسوب می‌شود، بهره ببریم، کلاس‌ها مجازی برگزار شود و تردد دانشجویان در طول ترم دو یا سه بار باشد که این برای تحصیلات تکمیلی بوده و مابقی کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: گام دوم گسترش دانشجویان بین‌الملل بر مبنای قوانین و آیین‌نامه‌های موجود است که در این خصوص برای مقطع دکتری از دکترای پژوهش‌محور استفاده می‌کنیم که نیاز به رفت و آمد ندارد و تنها رساله آن زیر نظر استاد انجام می‌شود.

قبول افزود: بهره‌گیری از ظرفیت دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های منطقه و معتبر بین‌الملل از دیگر برنامه‌ها است، یعنی دانشجویان بخشی از واحدها و دروس مهارتی و عملی خود را در دانشگاه‌های طرف قرارداد معتبر ما در کشورشان به طور مثال کوفه، بغداد، بصره و کابل می‌گذرانند، بعد از فروکش تب کرونا مابقی واحدهای تخصصی را در فردوسی سپری می‌کنند. در این گام نیازی به حضور دائم دانشجویان در دانشگاه نیست.

مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: گام سوم افزایش تعداد دانشجویان بین‎الملل بر اساس برنامه‌ها و مقررات جدید است که برنامه‌های مختلفی را تدوین کردیم و به دنبال تصویب و اجرایی کردن آن هستیم.

وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی مشهد به دنبال تاسیس دانشگاه مجازی بین‌المللی فردوسی بوده که تنها ویژه دانشجویان خارجی است. بر این اساس ما به دنبال این هستیم که خود را در نمایه‌ها و رنکینگ‌های معتبر دانشگاه‌های مجازی ثبت کنیم. باید تجربه آموزش مجازی رشته‌هایی که ظرفیت این آموزش را دارند شناسایی و فرم‌های مختلف و استاندارد را استفاده کنیم، محتوای الکترونیک استاندارد را تدوین کرده و بتوانیم این دانشگاه را تاسیس کنیم.

قبول اضافه کرد: قسمت بعد دوره‌های مجازی مشترک با دانشگاه معتبر بین‌الملل است که در برخی موارد می‌تواند با دانشگاه‌های معتبر در اروپا، کانادا، آمریکا، ژاپن، چین و کره جنوبی انجام شود، در این مورد با متخصص‌ترین افراد در دانشگاه فردوسی و دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی دروس گذرانده شده و در نهایت یک مدرک مشترک از طرف دو دانشگاه داده می‌شود. این بخشی از برنامه‌های ما در گام سوم و در دروه پساکرونا است.

مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی گفت: ما حدود ۲۱۰۰ دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه فردوسی داریم که همه در کشورهای خودشان حضور دارند. بیشترین دانشجویان ما از عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و کشورهای دیگر بوده و ما از ۳۰ کشور جهان دانشجوی بین‌‎الملل داریم.

وی با بیان این‌که طبق زیرساخت‌هایی که دانشگاه فردوسی مشهد آماده کرده، حتی امتحان‌ها نیز به صورت مجازی برگزار خواهد شد، عنوان کرد: همه کارها به صورت مجازی برگزار خواهد شد، اما در خصوص تحصیلات تکمیلی تابع قوانین مصوب وزارت علوم و ستاد ملی کرونا هستیم، اگر آنها و مقامات ذی‌ربط در استان این مجوز را به دانشگاه بدهند که دانشجویان بین‌الملل ورود پیدا کنند، ما نیز طبق پروتکل‌ها و پایش‌های بهداشتی خود پذیرای دانشجویان بین‌الملل به صورت محدود خواهیم بود.

قبول با اشاره به این‌که به دانشجویان بین‌الملل خود ابلاغ کردیم که باید به کشورهای خود بازگردند، تصریح کرد: با تعداد محدود حدود ۱۵، ۲۰ نفر همکاری کردیم و آن هم دانشجویانی بودند که کشورهایشان از پذیرش آنها سر باز می‌زد، مانند بحرین، اما تقریبا همه دانشجویان بازگشتند. تعدادی از دانشجویان بین‌الملل ما از کشور افغانستان و مقیم مشهد هستند، بنابراین بحث ترک شهر در مورد آنها مصداق ندارد.

کد خبر 513657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha