در روزهای اخیر خبری در محله خاوران پیچید که برای ساکنان این بخش از منطقه قابل توجه بود.

خاوران

همشهری آنلاین_ مژگان مهرابی:‌«مشکل ۴۰ ساله خیابان خاوران برطرف شد. » خبر خوشی برای اهالی و کاسبان خیابان خاوران و محله گذرپایین دولاب که از دیرباز منتظر شنیدنش بودند. ساماندهی نهرهای خاوران و ایجاد کانال عرضی و زیرزمینی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی که در هر بارندگی، با جمع شدن‌شان در سطح خیابان دریاچه کوچکی را ایجاد می‌کردند. در واقع عملیات عمرانی انجام شده، نه تنها مشکل آبگرفتگی در فصل بارندگی را رفع کرده بلکه از این پس اهالی بوی تعفن زباله در فصل گرما را استنشاق نخواهند کرد. اما اتفاق خوب دیگری هم در محدوده ناحیه ۴ رخ داده و آن ایجاد حوضچه زباله‌گیر در تقاطع خیابان‌های خاوران و مخبر جنوبی است که به حذف زباله در معابر کمک می‌کند. این اقدام عمرانی شهرداری رضایت شهروندان را به دنبال داشته است. درباره آن با جمعی از اهالی و «مجید قنادزاده» شهردار ناحیه ۴ صحبت کردیم.  

خیابان خاوران از یکی، ۲ ماه پیش درگیر عملیات عمرانی است. حضور کارگرانی که مشغول حفاری زمین هستند عرض کم خیابان خاوران را باریک‌تر کرده است. آنها از ۸ صبح کار خود را آغاز کرده و تا غروب هم فعالیت می‌کنند. هدف از بی‌وقفه کار کردن‌شان این است که سریع‌تر عملیات عمرانی را به پایان برسانند.

«عماد کاشفی» کاسب خیابان خاوران می‌گوید: «از چند ماه پیش اینجا کارگاه عمرانی برپا شده است. کارگران سرعت عمل بالایی دارند. حتی در روزهایی هم که شهر قرنطینه بود و باید در خانه می‌ماندیم آنها در حال کار کردن بودند. » او اشاره می‌کند از زمانی که مغازه تراشکاری‌اش را در خیابان خاوران دایر کرده، این معبر با مشکلات زیادی مواجه بوده است. کاشفی ادامه می‌دهد: «خاوران، خیابان پررفت‌وآمدی است. از یک سو راه ارتباطی شرق تهران به بازار است و از سوی دیگر بیشتر مغازه‌های صنعتی، تراشکاری، لوازم یدکی و تعمیرگاه در اینجا قرار دارد. بنابراین شهروندان زیادی از این خیابان عبور می‌کنند. اما نکته مهم این است که عرض خیابان خاوران جوابگوی حجم مسافرانی که در آن‌ تردد می‌کنند نیست و با کوچک‌ترین مشکلی ترافیک شدیدی در این خیابان ایجاد می‌شود. به‌طور مثال در فصل بارندگی، حتی اگر نم بارانی ببارد، در این خیابان دریاچه‌ای ایجاد می‌شود که رفت‌وآمد شهروندان را با سختی همراه می‌کند. » 

  •  دیگر آب داخل خانه‌ها نمی‌آید!  

«حمید پناهی» کاسب دیگر خیابان خاوران در تأیید صحبت‌های همسایه‌اش، می‌گوید: «چند ماه پیش که باران شدیدی بارید آب از داخل نهر به مغازه‌هایمان سرریز شد. به‌خصوص مغازه بقالی که آّب آلوده برنج‌هایش را خراب کرد و کلی خسارت دید. » پناهی خوشحال از ایجاد کانال زیرزمینی در خیابان خاوران می‌گوید: «از این به بعد دیگر شاهد آبگرفتگی نخواهیم بود. » 
«کبری الوندی» شهروند دیگری است که از تغییر و تحولات رخ داده در محله ابراز رضایت می‌کندو می‌گوید: «وقتی اینجا آب جمع می‌شد دیگر کسی نمی‌توانست آن سوی خیابان برود. آب اضافی نهر همراه با کوهی از زباله وارد خانه‌هایی که بر خیابان قرار داشتند می‌شد. » این کانال زیرزمینی مزیت دیگری هم دارد و آن برطرف شدن بوی بد ناشی از تجمع زباله در نهرهاست که در فصل گرما آزاردهنده‌تر است.  

حوضچه زباله‌گیر در تقاطع خیابان‌های خاوران 

سراغ «رضا عباسی»، شهردار منطقه ۱۴ می‌رویم تا درباره طرح لوله‌گذاری در خیابان خاوران بیشتر برای‌مان بگوید. او با بیان اینکه اقدامات عمرانی خیابان خاوران را برای رفاه شهروندان انجام داده‌ایم، می‌گوید: «همه نهرهای محدوده ناحیه ۴ شرقی غربی است. به جز خیابان مخبر که شمالی جنوبی است.

رضا عباسی /شهردار منطقه 14

نهرهای عرضی معابر ناحیه ۴ داخل نهر خیابان مخبر ریخته و از آنجا به نهر خیابان خاوران سرریز می‌شد. چون نهر خیابان خاوران گنجایش کافی نداشت، حجم زیادی از آب آلوده را روانه این خیابان می‌کرد. برای همین در اغلب روزهای بارندگی خیابان خاوران با مشکل آبگرفتگی مواجه می‌شد. » به گفته عباسی بهترین راه برای رفع این مشکل ایجاد کانال زیرزمینی بود که کشش پذیرش آّب‌های سطحی را داشته باشد. از این‌رو عرض خیابان خاوران حفاری و کانالی به قطر یک‌متر و نیم ایجاد شد. به گفته شهردار منطقه، کانال خاوران یک کیلومتر طول و یک‌متر ونیم عرض دارد. آب نهرهای ناحیه ۴ به سوی آن هدایت شده و از آنجا راهی دشت‌های ورامین می‌شود. همچنین برای کاهش حجم زباله در نهرها و معابر محله گذرپایین دولاب، نهرهای خیابان خاوران را کانیو کرده و حوضچه زباله‌گیر در تقاطع خیابان‌های خاوران و مخبر جنوبی ایجاد کردیم. با وجود این حوضچه دیگر هیچ زباله‌ای داخل کانال آب نشده و روانه خیابان نمی‌شود. »

ساخت حوضچه‌های آبگیر برای کنترل آب‌های سطحی 

۷ کانال، ۵ حوضچه زباله‌گیر و ۲ مسیل در منطقه ۱۴ برای جمع‌آوری آب‌های سطحی در نظر گرفته شده‌اند. به گفته «محمود قلعه‌نویی» کارشناس اداره مسیل‌ها و قنوات، منطقه ۱۴ نخستین منطقه‌ای است که در سال ۸۶ حوضچه زباله‌گیر را در تقاطع بزرگراه شهید محلاتی و بوستان نسترن ایجاد کرد.

محمود قلعه‌نویی/کارشناس اداره مسیل‌ها و قنوات، منطقه ۱۴

او می‌گوید: «وقتی باران به شدت می‌بارد زباله‌ها و ضایعات از نهرهای مناطق شمالی وارد جوی‌های منطقه می‌شود. برای اینکه بتوانیم مانع ورود ضایعات و زباله‌های شناور به نهرهای منطقه شویم، حوضچه زباله‌گیر ایجاد کردیم. نخستین حوضچه‌ای که نصب کردیم بازتاب خوبی داشت و همین دلیلی شد تا در دیگر نقاط منطقه که حجم زباله بیشتری جمع‌آوری می‌شد، حوضچه زباله‌گیر ایجاد کنیم. » او می‌افزاید: «دیگر حوضچه‌های زباله‌گیر در شمال میدان مالک اشتر، تقاطع خیابان‌های خاوران و شیرازی، محلاتی - بوستان نسترن، امام علی(ع) و بزرگراه محلاتی، کوثر و خیابان خسروی قرار دارند. » به گفته قلعه‌نویی، وجود کانال‌ها احتمال وقوع سیلاب را به حداقل می‌رساند. او عنوان می‌کند، در محله‌های تاکسیرانی، آیت‌الله ‌سعیدی، اصفهانک، حبیبی، هجرت، پارک‌سوار محلاتی و تونل کمکی بلوار ابوذر کانال ساخته شده است. او ادامه می‌دهد: «منطقه ما ۲ مسیل ابوذر و سرخه‌حصار را دارد که آنها هم کمک زیادی به جمع‌آوری آب‌های سطحی می‌کنند. این مسیل‌ها مرتب لایروبی شده تا بستر مناسب برای انتقال آب داشته باشند. »

کد خبر 513635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha