افزایش امتیاز شغلی این روزها عاملی برای اعتراض کارمندان برخی دستگاه‌ها شده، این در حالی است که شرط دولت برای تحقق این موضوع در شرایط امروز بی تاثیر نیست.

دستمزد - حقوق - اسكناس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، این روزها کارمندان دستگاه هایی که از بودجه دولت ارتزاق می‌کنند در گوشه کنار نسبت به عدم افزایش حقوق اعتراض کرده یا تجمع می کنند.

دولت همه ساله طبق قانون مدیریت خدمات کشوری به نسبت تورم، ضریبی برای افزایش حقوق ها اعمال می کند که سال ۹۹ نیز از این قاعده مستثنا نبود.

علاوه بر آن، مجوز افزایش تا ۵۰% امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری پس از چند سال مقاومت مسئولان، از سوی دولت به دستگاه‌ها ابلاغ شد. قبل از این برخی دستگاه ها که نقش درآمدی برای بودجه داشته یا مانند قضات با همراهی مجلس از افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری بهره مند شده بودند.

در افکار عمومی و میان برخی کارمندان این گونه جا افتاده که افزایش ۵۰ درصدی امتیازات شغلی به معنای افزایش همان میزان از حقوق است. قطعاً این گذاره درست نیست. بلکه به تناسب حکم کارگزینی و وضعیت هر کارمند درصدی به حقوق آنها اضافه می شود که برای هر کارمند متفاوت است.

اما منابع مالی افزایش امتیازات شغلی از کجا تامین می شود؟

دولت در بخشنامه ای که صادر کرده شرط گذاشته که بار مالی جدید بودجه ای نداشته باشد. به زبان ساده یعنی اینکه دولت برای افزایش امتیازات شغلی که روی حقوق کارمندان موثر است، پول نمی دهد.

بنابراین دستگاه های مختلف برای بالا بردن حقوق کارمندان خود شرایط مختلفی پیش رو دارند:

۱-کاهش هزینه‌های جاری دستگاه

۲- تامین از طریق درآمدهای اختصاصی

۳- فروش یا مولدسازی دارایی‌ و اموال مازاد

۴- کاهش اضافه کاری و افزودن آن به پایه حقوق (که اثرات آن در هنگام بازنشستگی نمایان می شود)

۵- کاهش اعتبارات عمرانی و افزودن آن به هزینه‌های جاری (البته این موضوع محدودیت‌های قانونی نیز دارد)

بنابراین دستگاه‌هایی که از چنین شرایطی برخوردارند در راستای رفاه کارمندان خود بدون شرط و شروط اقدام کرده اند. اما آن دستگاه هایی که با کمبود تخصیص بودجه ای روبرو بوده و یا شرایط فوق و نظایر آن را ندارند دچار مشکل هستند.

کد خبر 513633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جانباز IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    2 0
    کل فیش حقوق من ۱۵درصداَضافه شد که دراین ماه به مبلغ 1798000 تومان شده است که حتی یک ملیون وهشتصدهزارتومان هم نشد.
  • M IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    4 0
    چراوقتی ازاسفند۹۸قراربود۵۰درصداضافه بشه ۳۲درصداضافه شده واحکام صادرشده مبنی برافزایش حقوق کارمندان، بااحکام سال قبل مثل حقوق برج۴ نودوهشت واریزکردیدافزایش هنوزدست مانرسیده
  • شیدا IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    3 1
    پانزده درصد به حقوق اضافه کردن ، مالیات سی درصدحقوقه در واقع چیزی اضافه نشد ،آیا تورم کشور پانزده درصد بود؟
    • RO ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
      0 0
      به کل حقوق بنده ۷۰۰ اضافه شده که اونم با مالیات بیشتر چیزی دستم رو نمیگیره تازه چون تو بانک کار میکنم بازم یک عده میگن خوش به حالتون .از بیرون مردم رو میسوزونه حقوقمون از داخل خودمون رو .
  • محمد IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 0
    سلام کارمندها فقط باید به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم . فایده نداره مثلا باید براساس تورم باشه ولی این افزایشی که اعلام کرده یکی نیست فقط باید از دولت دراین خصوص شکایت کرد باید دولت را به چالش کشید
  • A IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    0 0
    الکیه همش از اینور اضاف میکنن بعدش از صدجا کم میکنن
  • محمدی زاد IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    1 0
    چرا بین کارمندان رسمی و پیمانی و قراردادی فرق میگذارند کارمندان رسمی پیمانی در بهمن ۵۰ درصد و فروردین ۱۵ درصد افزایش حقوق ولی قراردا ی کلا ۱۵ درصد . لطفا مسوولین جواب بدند چرا تبعیض؟ ا مجموعه سازمانهای وزارت ارشاد هستیم. تحقیق کنید.
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    1 0
    باسلام کارمندان نیروهای قراردادی آموزش پرورش 2800000شد کف حقوق بعد از کسورات بیمه میمونه 2500000 چکار کنیم حقوق کارگران از ما بیشتر میگیرن آقای وزیر آقای نوبخت لطفا وعده سر خرمن ندیدبیایید تحقیق کنید نگید 80 درصد اضافه کردیم کو 80 درصد حتی 15 درصد هم نزدن فقط کف حقوق بادو فرزندهیچ کسی جوابگو نیست بخدا دیگه بریدیم
  • کارمند IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    1 0
    سازمان ما ۱۵ درصد اصافه کرد و اصافه کار را قطع کرده ایاب و ذهاب و پول غذا را میگه نداریم بدیم کلا رفاهی را قطع از بودجه جاری و صرفه جویی و ختصاصی حقوق نیرو۶ای حجمی را تامین میکنند و از ما کارکنان قراردادی پیمانی رسمی کم میکنند رفاهی ما را می زنند و به نیروخای قرهردادی حجمی ها ک۶ می پردازند چون دولت برای حجمی بودجه نمیده سازمان هم از رفاهی ما کاسته و به حجمی ها می پردازد این خلاف قانون و انصاف و عدالت هست.
  • اکبر IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    1 0
    باسلام. مگه نیروهای قراردادی سرایداروخدمتگذارآموزش وپرورش جزع کارمنداداره حساب نمیشه چرااینقدرماوال تفاوت حقوقی بین معلمان وخدمتگذاران بایدباشه