مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

با باز شدن آب سد کوچری، رودخانه اناربار که در پایین دست سد قرار دارد و از شهرستان‌های خمین، محلات و دلیجان و سد ۱۵ خرداد می‌گذرد، زنده شده است.

سد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، ۳۱ فروردین ماه گزارش" تشنگی اناربار در هزارتوی حقابه کوچری" بر روی خروجی خبرگزاری قرار گرفت، گزارشی که کشاورزان و اهالی روستاهای مزاین، قیدو و جلماجرد در آن به باز نشدن آب سد کوچری و خشک شدن روخانه اناربار اعتراض داشتند و معتقد بودند با وجود پر آب شدن سد باید این آب باز شود، اما نه تنها دریچه‌های سد باز نمی‌شود بلکه کشاورزان گلپایگانی هم برداشتی بیش از حد مجاز از حقابه دارند و این امر باعث می‌شود که آب به پایین‌دست نرسد.

تهرانی فرماندار خمین نیز سهم و حقابه استان مرکزی از این سد را سالانه ۴۰ میلیون مترمکعب دانست و اظهار کرد: در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی‌های بسیار، سد کوچری و سد گلپایگان به حدنصاب لازم جهت تامین آب شرب هم نرسیدند و شهرستان‌های ذینفع دچار خشکسالی شدند. آنزمان پیگیری برای حقابه هم مقدور نبود و به کشاورزی ضربه وارد شد، اما در دو سال اخیر با افزایش بارندگی‌ها اولین اقدام ما درخواست حقابه زیست‌محیطی روستاهای پایین‌دست همچون قیدو، مزاین و جلماجرد و روستاهایی از شهرستان محلات بود. با پیگیری مستمر در سال گذشته و با توجه به سرریز شدن کوچری، از ۱۰ اردیبهشت ماه تا پایان فصل زراعی حقابه زیست‌محیطی دریافت شد و قول باز شدن دریچه‌های سد از ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۹ را نیز داده‌اند.

بر اساس این گزارش، خوشبختانه با رسدن صدای کشاورزان به گوش مسئولین و پیگیری آنان بالاخره از میانه اردیبهشت‌ماه دریچه‌های سد باز شد و سرریز سد کوچری جان دوباره‌ای به رودخانه اناربار داد و حالا حال کشاورزان منطقه خوب است.

خاموشی چاه‌های کشاورزی

رییس شورای اسلامی روستای مزاین که در واقع اولین روستا پس از سد کوچری است، در خصوص وضعیت کنونی رودخانه به ایسنا گفت: در حال حاضر سد ۹ مترمکعب در ثانیه سرریز دارد که در رودخانه جاریست و مشکلی برای کشاورزی منطقه وجود ندارد به همین دلیل تمامی چاه‌های کشاورزی خاموشند و از آب رودخانه برای آبیاری استفاده می شود.

برداشت گلپایگانی‌ها همچنان عادلانه نیست

بهروز صفری با اشاره به بازدید جمعه هفته گذشته "نظری" منتخب مردم خمین در مجلس یازدهم و جمعی از کشاورزان از سد کوچری، افزود: با وجود اینکه سد سرریز دارد، اما همچنان شاهد برداشت ناعادلانه گلپایگانی‌ها از سد هستیم به طوری که اگر این میزان برداشت ادامه یابد، با کم شدن حجم میزان سرریز ممکن است مجددا با کمبود دبی آب رودخانه مواجه شویم.

وی گفت: در حال حاضر با سرریز سد حجم آب خوبی در رودخانه جریان دارد و روستاهای مزاین، قیدو، جلماجرد و روستاهای در مسیر رودخانه تا سد ۱۵ خرداد از آن بهره مند هستند، دو روز پیش استاندار مرکزی نیز از رودخانه و وضعیت آن بازدید کرد و قول داد که تا پایان سال جریان آب در رودخانه اناربار ادامه خواهد داشت و با توجه به حجم آبگیری سد کوچری، در صورت ادامه‌دار بودن بارندگی قطعا رودخانه پرآب خواهد بود، اما لازم است که مشکل برداشت اضافه کشاورزان گلپایگانی حل شود.

صفری افزود: قطعا اگر برداشت‌ها عادلانه باشد، مشکل آب شرب برخی از روستاهای پایین‌دست مانند مزاین نیز رفع می‌شود.

فقط می‌ماند، آب شرب

وی در توضیح این مسئله گفت: مزاین و قیدو از سد کوچری دارای سهم آب شرب هستند، اما از روز اول لوله‌کشی و سیستم انتقال آب به شکلی ضعیف اجرا شد و لوله‌کشی انجام شده امکان انتقال ۱۷۰ لیتر بر ثانیه را دارد در حالی که میزان مصرف بیشتر است و اگر حجم آب کم شود روستای قیدو و مزاین باید از چاه برای آب شرب استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، آقازاده، استاندار مرکزی روز گذشته نیز در جلسه شورای حفاظت از آب استان در خصوص حقابه رودخانه قمرود یا همان اناربار از سد کوچری بیان کرد: با توجه به اینکه امسال وزارت نیرو ۴۴ میلیون مترمکعب سهمیه حقابه از سدکوچری پیش بینی کرده، این حقابه در حال رهاسازی است و تا آخر سال ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد که درخصوص جلوگیری از برداشت های غیرمجاز از سوی گلپایگان نیز، هماهنگی لازم با استاندار اصفهان انجام خواهد شد.

پس از رفع مشکل تخصیص حقابه، پیگیری توقف برداشت‌های اضافی از اناربار توسط گلپایگانی‌ها در قالب تعامل با استاندار اصفهان خبر خوبی برای کشاورزان پایین دست کوچری است که اگر محقق شود بسیاری از مشکلات را رفع خواهد کرد و در نهایت آنچه می‌ماند رفع مشکل آب شرب قیدو و مزاین از محل منابع سرشار کوچری است که امید است رفع این مشکل نیز بزودی در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد.

کد خبر 513623
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha