چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین، بزرگترین شاهراه اقتصادی ایران و قلب تپنده صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق است که این روزها حجم مبادلات تجاری و مرزی در این گذرگاه بین‌المللی به اوج خود رسیده است.

مرز پرویزخان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مرز پرویزخان استان کرمانشاه از اواخر سال ۷۶ به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد که در ابتدای احداث وسعت این مرز که به شکل بازارچه فعالیت داشت سه هکتار بود اما با تلاش مسئولان در طول سالیان گذشته وسعت آن به ۳۷۵ هکتار رسیده است.

مرزرسمی پرویزخان در مسیر راه ابریشم، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و اکنون نیز باتوجه به وضعیت نامناسب زیرساخت‌ها در عراق، بهترین زمان سرمایه‌گذاری ایران در این کشور و اقلیم کردستان است.

هم‌اکنون روزانه یک هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل انواع کالای غیرنفتی ایرانی از طریق مرز پرویزخان به عراق صادر می‌شود که باتوجه به اهمیت راهبردی این مرز شاخص‌های بسیار زیادی برای توسعه صادرات آن وجود دارد.

تحریم‌های ناجوانمردانه و ظالمانه دشمن، تورم، گرانی، مشکلات اقتصادی، سیل و زلزله در سالیان گذشته و بحران کرونا نیز از اواخر پارسال و امسال که کشورمان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند هیچ‌کدام بر فعالیت مرز رسمی پرویزخان تأثیرگذار نبوده و نه‌تنها صادرات در این منطقه کاهش نیافته بلکه شاخص‌های آماری نشان‌دهنده رشد دلاری و وزنی محموله‌های صادراتی از این مرز است.

مرز پرویزخان در همسایگی استان سلیمانیه در اقلیم کردستان قرار دارد و باتوجه به نزدیکی فرهنگی و اجتماعی، تجارت عمده این بازارچه با کردهای این استان به‌ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه و همچنین موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی کشور عراق است.

اجرای بزرگترین طرح گمرک ایران ازنظر ریالی در پرویزخان 

فرماندار قصرشیرین گفت: طرح جامع مرز رسمی پرویزخان بزرگترین طرح گمرک ایران ازنظر ارزش ریالی است، که طی ۲ مرحله با ۷۰ میلیارد تومان اعتبار در طول سه سال انجام می‌شود.

مرادعلی تاتار افزود: عملیات اجرایی مرحله طرح جامع مرز رسمی پرویزخان با بیش از ۳۵ میلیارد تومان در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: طرح جامع پرویزخان شامل ساختمان گمرک، محوطه‌سازی، سردخانه، انبار، پارکینگ، محل استقرار تجار و محل ترانزیت سوخت و همچنین امکانات رفاهی و محل استقرار تجار و فعالان در مرز است.

پرویزخان تنها مرز فعال با عراق در روزهای اوج کرونا 

فرماندار قصرشیرین گفت: مرز رسمی پرویزخان تنها مرز فعالی است که در روزهایی که مرزهای خسروی، سومار، زرباطیه، مهران و شلمچه از سوی عراق به دلیل بحران کرونا، بسته‌شده نه‌تنها فعالیتش متوقف نشد بلکه در روزهای اوج کرونا و زمانی که محدودیت تردد بین‌شهری و استانی در کشور از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اجراشده بود، حجم بالای فعالیت بی‌سابقه خود را تجربه کرد.

تاتار ادامه داد: اگرچه پرویزخان بااهمیت راهبردی برای چندین سال متوالی رتبه نخست صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق را کسب کرده و بیشترین حجم مبادلات غیرنفتی کشورمان شامل ۵۴ درصد از این گذرگاه رسمی به عراق صادر می‌شود اما با بسته شدن سایر مرزها و سرریز شدن کالاهای صادراتی سایر مرزها به سمت پرویزخان روزهای بی‌سابقه‌ای با حجم بسیار ترافیک بالا را تجربه کرد و بار دیگر ثابت نمود که قلب تپنده صادرات ایران است و ارزآوری خوبی برای کشورمان دارد.

وی اظهار کرد: باوجوداینکه زیرساخت‌ها همان امکانات قبلی و نیروها نیز همان نیروهای همیشگی فعال در مرز بودند اما افزایش ساعات مبادلات مرزی و تلاش شبانه‌روزی کارکنان گمرک و دیگر دستگاه‌های اداری مستقر در مرز و همکاری خوب مجموعه هنگ مرزی باعث شد تا پرویزخان مانند همیشه بدرخشد و رکورد بالاترین حجم مبادلات را در کارنامه موفق خود داشته باشد.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: اشباع ظرفیت توقفگاه‌های کامیون‌های مرز و همچنین حاشیه جاده‌های کمربندی و خسروی گواهی بر حجم بی‌سابقه مبادلات مرزی این شهرستان در فروردین‌ماه و نیمه اول اردیبهشت امسال است.

او افزود: در شرایطی که نگاه و توان همه کشور ما به مساله مهار و کنترل کرونا بوده و همچنین توان و ظرفیت عمده کشورمان نیز به مقابله با ویروس ناشناخته کرونا اختصاص‌یافته اما قصرشیرین علاوه بر مساله مهم صیانت از سلامت مردم و کنترل و نظارت کرونا بخصوص در مرز با توجه به حجم بالای ترددها و حضور هزاران تن از رانندگان و فعالان در مرز پرویزخان مدیریت موفقی را در رابطه با مقابله با کرونا در این گذرگاه رسمی داشته و طبق آمارهای موجود حتی یک مورد از ابتلا در مرز رسمی پرویزخان نیز نداشته‌ایم.  

وی همچنین تشدید اقدام‌های بهداشتی در مرز و غربالگری و پایش بهداشتی رانندگان و همچنین ضدعفونی کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی را نیز از دیگر برنامه‌های موفق شهرستان در راستای مقابله با بیماری ویروسی کرونا در مرز رسمی پرویزخان بیان کرد که نه‌تنها فعالیت‌ها متوقف نشد بلکه مرز با توجه به حجم کالاهای صادراتی سایر مرزها که از این گذرگاه به عراق صادر شد و نگاه همه صادرکنندگان به سمت مرز رسمی پرویزخان معطوف شد.

رشد ۲ درصدی ارزش ارزی صادرات در مرز رسمی پرویزخان 

مدیرکل گمرک مرز رسمی پرویزخان گفت: باوجود شیوع ویروس کرونا و بحرانی که کشور با آن مواجه است از ابتدای فروردین‌ماه تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه امسال درمجموع ۲۴۵میلیون دلار کالا از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲ درصد رشد داشته است.

مسلم احمدی نصر افزود: ارزش وزنی کالاهای صادرشده در فروردین امسال نیز ۶۲۴ هزار تن است که ازنظر وزنی از ابتدای امسال تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۲ درصد افزایش وزنی داشته است.

وی اظهار کرد: مصالح ساختمانی، کاشی، محصولات فولادی، صنایع غذایی، کولر آبی، لبنیات و محصولات کشاورزی عمده کالاهای صادرشده از مرز رسمی پرویزخان است.

مدیرکل گمرک مرز رسمی پرویزخان گفت: رشد کالاهای صادرشده به دلیل تلاش مضاعف همه دستگاه‌های مستقر در مرز به‌ویژه کارکنان گمرک است که البته بسته بودن مرزهای دیگر کشورمان و سرریز شدن بارهای صادراتی به سمت پرویزخان نیز دلیل مواجه‌شدن پرویزخان با حجم کالاهای صادراتی است.

انجام اقدام بهداشتی در مرز رسمی پرویزخان 

 مدیرکل مرز رسمی پرویزخان گفت: اقدام‌های بهداشتی و گندزدایی محیط مرز روزانه با همکاری پایانه پرویزخان و هنگ مرزی، شرکت تعاونی مصرف کارکنان گمرک و سایر ارگان‌های مستقر در مرز این مرز  انجام می‌شود.

احمدی نصر افزود: اداره کل گمرکات استان کرمانشاه و گمرک پرویزخان اقدام به تهیه مواد گندزدایی کرده و بخشی را به پایانه پرویزخان، شهرداری قصرشیرین و سایر ارگان‌های متقاضی برای انجام گندزدایی در مرز و شهرستان و روستاهای اطراف قرارداده  است.

او اظهار کرد: گمرک برای کاهش مراجعه‌کنندگان حضوری اقدام به راه‌اندازی سامانه ثبت نامه و درخواست و پیگیری مکاتبات از طریق پورتال گمرک جمهوری اسلامی ایران و استفاده از نیروهای دورکاری کرده که علاوه بر حذف کاغذ و کاهش هزینه‌ها در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نیز مؤثر است.

احمدی نصر ادامه داد: علاوه بر کالاهای صادراتی، تشریفات گمرکی کالاهای ترانزیتی نیز از مرز رسمی پرویزخان درحال انجام است که با احتساب آمار این کامیون‌ها حجم تردد کامیون‌ها روزانه به ۹۰۰ دستگاه می‌رسد.

حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی 

فرماندار قصرشیرین در ادامه با اشاره به ظرفیت بسیار خوب مرز رسمی پرویزخان و اجرای طرح جامع توسعه این مرز که هم‌اکنون در دست اقدام است، گفت: آمادگی کامل را برای حمایت از حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی برای ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانه‌های بسته‌بندی برای میوه و تره‌بار و همچنین ایجاد سردخانه برای نگهداری محصولات کشاورزی و کالاهای فاسدشدنی را در روزهایی که مرز با حجم بالای کالاهای صادراتی مواجه است و برخی کامیون‌های حاوی محموله‌های فاسدشدنی باید خواب ۲ سه روزی را در قصرشیرین داشته باشند، داریم.

تاتار اضافه کرد: دولت در این رابطه زمین و تسهیلات بانکی بسیار خوبی را در منطقه ویژه اقتصادی در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ایجاد صنایع بسته‌بندی و تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی و سردخانه باتوجه به آماده بودن زیرساخت‌های آن دارد.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه و برخورداری از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ بخش مرکزی و سومار است که در امتداد این مرزها، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این مرزها انجام می‌شود.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۲۴ هزار و ۶۰۳ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و بافوت ۶۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۱۱۹ رسید.

کیانوش جهانپور روز سه‌شنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۳۰ اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲ هزار و ۱۱۱ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که از بین مبتلایان جدید، ۴۲۴ مورد بستری (حدود ۲۰ درصد) و هزار و ۶۸۷ مورد سرپایی هستند و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلابه کووید- ۱۹ در کشور به ۱۲۴ هزار و ۶۰۳ نفر رسید.

کد خبر 513619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha