مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
۰ نفر

حوزه گردشگری سمنان با بهره‌مندی از ظرفیت‌های متنوع و موقعیت راهبردی استان در مسیر مسافران، نقشی مهم در رونق اقتصادی دارد و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری بیش از پیش از این ظرفیت‌ها در دوران پساکرونا زمینه‌ای برای جهش تولید و اشتغالزایی فراهم می‌کند.

دروازه ارگ سمنان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شیوع کرونا رمق بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را گرفته است، اما گردشگری با داشتن زیرساخت‌های فرهنگی، طبیعی، تاریخی و معنوی باثبات، حوزه‌ای است که می‌تواند در دوران پساکرونا امکانی برای بازگشت رونق اقتصادی باشد؛ به ویژه در استانی مانند سمنان که گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه تعیین شده است.

گردشگری صنعتی است با داشتن جذابیت‌های متنوع که نقشی مهم در ارزآوری برای کشور، اشتغالزایی و جهش تولید دارد و با وجود تاثیرپذیری زیاد از اتفاقات، ارزش این صنعت کاسته نمی‌شود و با اندک تامل و قیاس بین درآمد نفتی کشور و صنعت گردشگری می‌توان به جرات گفت که گردشگری سود خالصی است که نصیب کشور می‌شود و مانند نفت پایان‌پذیر نیست.  

استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر ترانزیت تهران- مشهد و عبور نزدیک به ۲۰ میلیون مسافر در سال ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری دارد.

مسئولان استان سمنان با درایت و هوشمندی گردشگری را به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان سمنان تعیین کردند، اما برای تحقق این راهبرد باید سرعت عملیاتی شدن طرح‌ها افزایش یابد.

در استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی، می‌توان به جنگل، کویر و کوهستان دسترسی داشت و نکته مهم این است که گردشگر با طی کمترین مسافت می‌تواند از تمام این زیبایی‌ها دیدن کند و بدون شک هر گرشگر اهل ذوقی نمی‌تواند از تماشای استانی با این ظرفیت ویژه چشم‌پوشی کند.

معرفی استان سمنان و ظرفیت‌های استان نقشی مهم در جذب گردشگر دارد که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و به گفته کارشناسان در زمان حاضر برای معرفی استان اقدام‌های خوبی انجام شده ولی کافی نیست.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده است که ۸۱۳ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده و ظرفیتی بزرگ برای جذب سرمایه‌گذاران است، اماهنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در جذب گردشگر پیدا کند.

آیین گل غلتان نوزاد در دامغان، نذر سمنو پزان در سمنان، تهیه آب دعا در شاهرود، آیین‌های مرتبط با ازدواج در استان، نخل‌گردانی در مهدیشهر و شهمیرزاد از جمله میراث معنوی، جنگل‌های هیرکانی در اقیانوسی از ابر، درختان چنار چندصدساله، غار پنیر، آبشارهای بلند و چشمه‌های آبگرم از جمله میراث طبیعی ارزشمند استان سمنان در کنار بناها و محوطه‌های تاریخی چند صدساله، تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان است که اگر این ظرفیت به کار گرفته شود بدون شک شاهد رونق اقتصادی چشم‌گیر در استان سمنان خواهیم بود.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری استان سمنان

منطقه نمونه گردشگری آبگرم در شهرستان سرخه به اعتقاد کارشناسان در صورت سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی می‌تواند به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفریحی و درمانی استان سمنان تبدیل شود، این منطقه در سال ۸۶ به عنوان منطقه نمونه گردشگری در استان سمنان تصوب شد و اکنون انتظار می‌رود با تکمیل زیرساخت در سال جهش تولید این منطقه به یک جاذبه گردشگری سلامت در شرق کشور تبدیل شود.

تاسیسات نفت خوریان واقع در کویر خوریان در جنوب سمنان به عنوان میراث صنعت نفتی کشور که به ثبت ملی هم رسیده از دیگر جذابیت‌های کمتر شناخته شده استان سمنان به شمار می‌رود که می‌تواند سالانه گردشگران زیادی را به این منطقه بکشاند.

برپایی یک نمایشگاه دایمی برای نشان دادن و حفظ آداب و رسوم چندین هزار ساله استان سمنان نقطه عطفی برای جذب گردشگر، اشتغالزایی و رونق اقتصادی در سال جهش تولید خواهد شد.

به گفته کارشناسان ایجاد نمایشگاه دائمی با جانمایی مناسب در شهر که نمایانگر هنر و پیشه مردم کویر است موجب جذب گردشگر خواهد شد.

به گفته کارشناسان استان سمنان به دلیل برخورداری از مزیت قرارگیری در مسیر ۲۰ میلیون مسافر، می‌تواند ظرفیت‌های خود را در قالب بنایی ساده، اما بیانگر آداب و رسوم منطقه در کنار جاده پرتردد تهران- مشهد گردشگران را جذب کند، اما هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

استان سمنان ۷۴ طایفه عشایری دارد و سیاه چادر ایل سنگسر با نام گوت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و می‌توان با تکیه بر این فرهنگ غنی و برپایی سیاه چادر در مسیر تهران- مشهد این ظرفیت را به گردشگران معرفی و آنان را به دیدن از ایل دعوت کرد و اجرای چنین طرحی هزینه سنگینی هم نخواهد داشت.

از راهبردهای مهم معرفی استان سمنان می‌توان به انجام تبلیغات در استان‌های دیگر، فضای مجازی و امضای تفاهم‌نامه همکاری با آژانس‌های گردشگری اشاره کرد که البته این رویکردها تا حدی در استان پیگیری می‌شود، اما باید قوت یابد.

با صدور مجوزهای اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی در سال ۹۸ تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی دارای مجوز استان به ۸۶ واحد و اقامتگاه سنتی به ۱۰ واحد افزایش یافت و در مجموع ۲۶۰ مرکز فعال تاسیسات گردشگری اعم از هتل‌ها، رستوران‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اقامتگاه‌های سنتی، رستوران‌های بین‌راهی و سفره‌خانه‌های سنتی  در استان سمنان وجود دارد که این مراکز بیش از یکهزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

فرودگاه از جمله مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری به شمار می‌رود که در سال رونق تولید این زیرساخت مهم حمل و نقلی در استان سمنان راه‌اندازی شد و اکنون فرهنگ سازی و آموزش به شهروندان درباره نحوه برخورد با گردشگر، زیباسازی فضای عمومی و ساخت المان‌های شهری متناسب با آداب و رسوم و اقلیم، تقویت زیرساخت ها، هم‌افزایی دستگاه های اجرایی و همکاری با بخش خصوصی به منظور ترمیم و بازسازی حداقل نیمی از هزار آثار تاریخی به جا مانده در این استان نقشی مهم در رونق اقتصادی در سال جهش تولید خواهد داشت.

از فروردین تا پایان دی سال ۹۸، اقامت گردشگران خارجی در استان سمنان ۲۶ درصد افزایش یافت که نشان داد گردشگری در این استان در مسیر رونق و توسعه بوده و باید این روند توسعه با برنامه‌ریزی به صورت پایدار و با سرعت قابل قبول ادامه یابد.

کد خبر 513582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha