مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: قیمت نان در زنجان نسبت به استان‌های همجوار، پایین‌تر بوده و درصورتی‌که قیمت هم یکسان باشد نیز به‌حتم وزن چانه آن نوع نان در زنجان بیشتر از استان مذکور خواهد بود.

نان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  اسماعیل مسلمی چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت اظهار کرد: با مجوز صادره از سوی هیات دولت و طبق مصوبه کارگروه گندم و آرد استان زنجان، قیمت نان در تمام نانوایی‌های آزادپز، یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای از روز پنجشنبه اول خرداد برحسب وزن چانه، افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص نرخ‌های جدید، خاطرنشان کرد: نرخ نامه انواع نان همزمان با افزایش قیمت توسط اتحادیه نانوایان تهیه و به‌صورت کلی به مردم استان اعلام خواهد شد.

مسلمی گفت: آخرین تغییر قیمت نان در زنجان مربوط به آبان سال ۹۳ بود، در ۶ سال گذشته به‌جز هزینه آرد که تاکنون ثابت مانده، هزینه‌های مربوط به انرژی، نگهداری لوازم جانبی و ماشین‌آلات، دستمزد و حق بیمه پرسنل و درمجموع، هزینه‌های تولید افزایش پیداکرده است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار کرد: عمده هزینه‌ها مربوط به پرسنل و حق بیمه بود که سالانه حداقل ۲۰ درصد نسبت به سال ماقبل، افزایش پیدا می‌کرد اما نرخ نان همچنان ثابت مانده بود.

وی در پاسخ به علت عدم‌تغییر قیمت نان در ۶ سال گذشته، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت در سایر اصناف به‌صورت سالانه بوده اما نان، کالای راهبردی بوده و تغییر قیمت آن توسط کارگروه ویژه‌ای در هیات دولت تعیین می‌شود.

مسلمی تصریح کرد: قیمت نان به‌عنوان کالای اساسی به‌اندازه‌ای اهمیت دارد که دولت، آرد را به یک‌سوم نرخ خرید تضمینی گندم به نانوایان می‌فروشد درحالی‌که گندم پس از خرید نیز هزینه‌هایی مانند حمل‌ونقل، نگهداری و تبدیل به آرد دارد.

وی گفت: با توجه به اِعمال سیاست‌ها و برخی قوانین و در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، قیمت نان به‌طورمعمول از هر ۲ تا ۳ سال افزایش پیدا می‌کرد اما طی ۶ سال گذشته مسائل مختلفی سبب شد که اجازه افزایش نرخ ندادند.

مسلمی اظهار کرد: مجوز افزایش نرخ نان از مهرماه سال گذشته صادرشده است، بسیاری از استان‌ها تغییر قیمت را در همان موقع اِعمال کرده بودند اما این امر در زنجان با رعایت منافع مصرف‌کنندگان انجام نشد تا اینکه تصمیم بر این شد قیمت نان از ابتدای خردادماه سال جاری افزایش یابد.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خاطرنشان کرد: عدم‌تغییر قیمت نان در این مدت سبب بروز تخلفاتی مانند کاهش وزن چانه، نوع و کیفیت پخت و افزایش نرخ به بهانه کنجدی بودن شده بود که مصوبه جدید در تغییر قیمت، اجازه اصلاح این موارد را داده است.

وی تصریح کرد: در کنار افزایش قیمت نان، نظارت جدی و شدید به نانوایی‌ها برای رعایت دستورالعمل جدید نیز افزایش خواهد یافت.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکید کرد: افزودن کنجد به نان باید با خواست مشتری باشد، در دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری نان، میزان افزودن کنجد برای نان‌ها وزن مشخص و حداقلی و همچنین نرخ جداگانه دارد تا هم مردم به حقوق خود آشنا شوند و هم معیار نظارت برای بازرسان و ناظران باشد.

وی افزود: درخواست نان کنجدی توسط مشتریان به‌صورت حضوری بوده و عَرضه نان کنجدی خارج از نوبت توسط نانوا تخلف است.

استان زنجان بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ واحد نانوایی دارد.

کد خبر 513532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha