قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو و سایپا بر اساس جدیدترین دستورالعمل شورای رقابت مشخص شد. بر این اساس قیمت جدید سایپا ۱۳۱ معادل ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

خودرو ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، طبق جدیدترین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو که توسط شورای رقابت تدوین شد، قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا​ مشخص و جهت اجرا به این بنگاه های تولیدی ابلاغ شد. به گفته رضا شیوا رئیس شورای رقابت، محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۱۰ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۲۳ درصد افزایش قیمت دارند. دلیل اینکه قیمت‌ محصولات ایران خودرو نسبت به سایپا رشد کمتری دارد این است که ایران خودرو در بهمن ۹۷ قیمت محصولات خود را افزایش داده بود.

طی روزهای گذشته بر سر اعلام قیمت جدید خودروها بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بار کشمکش ایجاد شده بود و اعلام قیمت‌ها با وجود وعده قبلی رئیس شورای رقابت، با تاخیر همراه شده بود. طبق مصوبات قبلی، قرار شد شورای رقابت بر اساس دستورالعملی قیمت‌های جدید خودروها را استخراج کرده و به ستاد تنظیم بازار برای تصویب نهایی ارائه کند. در این شرایط معاون وزیر صنعت نیز اخیرا اعلام کرد که قیمت‌های جدید باید توسط شورای رقابت اعلام شود. بر این اساس به نظر می رسد قیمت‌های جدید پس از اعمال نظر ستاد تنظیم بازار نهایی و اعلام شود.

بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ معادل  ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و هر دستگاه پژو ۴۰۵ بنزینی ۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

قیمت تعیین شده برای محصولات ایران خودرو و سایپا توسط شورای رقابت به شرح زیر است:

بر این اساس، شورای رقابت در خصوص بررسی موضوع دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو ضمن تأکید بر مصوبه ۴۱۴ شورا مورخ ۱۲ اسفند ۹۸ با توجه به مباحث انجام شده و مستندات واصله طی جلسه شماره ۴۲۰ شورا مورخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ موارد زیر را تصویب کرد:

۱. با توجه به شرایط موجود بازار به ویژه تحریم های ظالمانه در مورد صنعت خودروی کشور هزینه های مربوط به تأمین قطعات و تجهیزات از خارج از کشور علاوه بر نرخ ارز و سایر هزینه های متعارف، هزینه های معاملاتی را تحمیل مینماید که برای سال ۱۳۹۹ به میزان ۵ درصد در نظر گرفته می شود.

۲. براساس محاسبات انجام شده در چارچوب فرمول و دستورالعمل مصوب شورا و با فرض ثابت گرفتن بهره وری و کیفیت خودروهای تولیدی در شرایط فعلی، محاسبات مرکز ملی رقابت نشان می دهد که قیمت های پایان اسفند ۱۳۹۸ نسبت به قیمت های اعلام شده در بهمن ماه ۱۳۹۷ طبق جدول ارسالی از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که به شورای رقابت اعلام شده و به تأیید ستاد تنظیم بازار رسیده است. برای شرکت ایران خودرو بطور میانگین ۱۰ درصد و برای شرکت سایپا ۲۳ درصد افزایش خواهد داشت.(مشروط بر آنکه میانگین وزنی افزایش با احتساب تیراژ از درصد های مذکور تجاوز ننماید.)

  • شروط طرف عرضه:

- به منظور دسترسی عادلانه و بدون تبعیض به بازار، فروش خودرو بصورت مزایده یا فروش به قیمت کارشناسی مجاز نیست مگر پس از تایید و اخذ مجوز از شورای رقابت.

- تمام فروش‌های مستقیم به مصرف‌کننده نهایی با کد ملی و شرایط تضمین‌شده صورت گیرد و از هر گونه فروش و عرضه خارج از این رویه (از جمله در قالب سبد محصول نمایندگی‌ها) خودداری شود.

- خودروسازان ضمن اخذ گواهی استاندارد تأمین قطعات مربوط به خودروهای تولیدی و یا فروش رفته خود را برای حداقل سه سال از تاریخ فروش، تضمین نمایند (که با نظارت متخصصین فنی صورت گیرد.-گارانتی - وارانتی).

- خودروسازان موظف می‌باشند گزارش عملکرد فروش ، پیش فروش و هرگونه فروش به روش مزایده و کارشناسی خود را در مقاطع سه ماهه به شورای رقابت گزارش نمایند.

  • شروط طرف تقاضا:

- با هر کد ملی فقط امکان ثبت نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان مجاز می باشد. در غیر اینصورت قرارداد از سوی خودرو ساز بصورت یک طرفه، لغو می‌شود.

- مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت های «خودرو ساز تحت تنظیم» کرده‌اند، مجاز به ثبت نام نیستند. در غیر اینصورت، قرارداد بصورت یک طرفه از سوی شرکت فروشنده لغو و وجه پرداختی نیز برگشت داده می‌شود.

- دارا بودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی می باشد.

۳. در مورد خودروهایی که تاکنون شورای رقابت مشمول شرایط انحصاری تشخیص نداده است یا آنهایی که از شمول دستورالعمل خارج کرده است، در شرایط فعلی و با توجه به ممنوعیت کلی واردات خودرو، بازار این خودروها نیز از شرایط بازار انحصاری برخوردار شده است. و لذا شورای رقابت در مورد خودروهای به شرح پیوست با پایه قراردادن قیمت های سال ۱۳۹۶ که بازار آنها در شرایط متعادل قرار داشته است، اعمال دستورالعمل مصوب خود را تأیید می کند و مرکز ملی رقابت ضمن اعمال نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی با همان شرایط خودروهای مشمول محاسبات لازم را انجام و جهت اجرا به ستاد تنظیم بازار اعلام نماید.

تبصره: به دلیل ضرورت تسریع در اعمال دستورالعمل و نبودن سوابق ترکیب هزینه و نرخ تورم بانک مرکزی در مورد هریک از این خودروها، تا زمان انجام محاسبات به تفکیک توسط بانک مرکزی میانگین نرخ تورم خودروهایی که توسط بانک مرکزی محاسبه و اعلام شده است، مبنای نرخ تورم در فرمول دستورالعمل مصوب شورا برای این خودروها قرار می گیرد.

  •  اختلاف قیمت‌های جدید با نرخ‌هایی که قبلا اعلام  شده بود

البته قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت در مورد ۴ خودرو که قبلاً رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نرخ آنها را اعلام کرده بود، متفاوت است.

شیوا پیشتر در مورد قیمت‌های تقریبی برخی خودروها گفته بود:‌ قیمت سایپا ۱۱۱ معادل ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومن و ساینا ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

وی همچنین گفته بود:‌ قیمت تیبای صندوق‌دار ۵۲ میلیون و تیبای هاچ‌بک ۵۹ میلیون تومان تعیین شده است.

  • محدودیت های خرید خودرو از کارخانه

همچنین به گفته عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، محدودیت‌هایی برای ثبت‌نام متقاضیان خرید خودرو تعیین شده که بر این اساس، متقاضیان خرید و ثبت‌نام خودروهای پیش‌فروش نباید دارای پلاک‌های جاری باشند و این موضوع از نیروی انتظامی استعلام می‌شود. 

همچنین سند خودروهای جدید به مدت یک سال در رهن باقی می‌ماند و این امر مخصوصا در فروش‌های فوق‌العاده رعایت می‌شود. در عین حال، برای متقاضیان خرید خودروهای پیش‌فروش شرط سنی هجده سال و همچنین داشتن گواهینامه تعیین شده است و در صورتی که خودرو پس از سه ماه به  خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های مجاز برای سرویس‌های اولیه توسط خریدار ارجاع نداده نشود، حتما گارانتی خودرو باطل می‌شود. 

  • فروش خودروهای داخلی از طریق قرعه‌کشی به مشتریان

به گفته مهدی صادقی نیارکی سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، از این پس فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش و مشارکت در تولید سه روش فروش خودرو خواهد بود و بر این اساس، ۶۰ درصد از تولید خودروسازان به ایفای تعهدات جاری و معوق اختصاص می‌یابد. 

وی گفت: یکی از روش‌های فروش خودرو قرعه‌کشی است، بر این اساس که سایت فروش خودرو در زمان اعلام پیش‌فروش به مدت یک هفته باز می‌شود و تمامی متقاضیان که شرایط ثبت‌نام راساس دستورالعمل سازمان حمایت را دارند، قادر به ثبت‌نام و واریز وجه خواهند بود. بعد از تکمیل فرایند ثبت‌نام، قرعه‌کشی انجام خواهد شد و کسانی که اسم آنها در قرعه اعلام می‌شود، پس از مدت سه ماه خودروی خود را دریافت خواهند کرد.

به گفته صادقی نیارکی، کسانی که نام آنها در قرعه‌کشی نبوده است، می‌توانند تقاضای وجه کنند و طی مدت مشخص و تعیین‌شده، وجه ثبت‌نامی به حساب آنها بازگردانده می‌شود، ضمن اینکه متقاضی می‌تواند پول خود را برای خریدهای بعدی نیز محفوظ نگاه دارد. 

کد خبر 513507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    14 1
    به گفته بعضیا رقابت کیلو چند باید اسمشو گذاشت شورای رفاقت
    • داود IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
      0 0
      اگه بشه37 من میتونم یکیشو بخرم.اخ جون
  • CA ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    16 1
    دولت و مجلس امسال باید برای فراهم کردن زمینه جهش تولید برای دانش بنیانها و استارتاپ ها بسیاری از قوانین و مصوبات و مجوز ها و بوروکراسی های دست و پا گیر را حذف کند تا انرژی نهفته در اقتصاد بخش خصوصی آزاد شود. انحصار و دولتی کردن اقتصاد ما را به این روز انداخته که برای یک پراید با نازلترین ایمنی و کیفیت باید ۷۰ میلیون بدهیم. ترامپ و پومپئو هم از همین نقطه ضعف ما استفاده کرده اند و ما را تحریم کرده اند.
  • م IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    18 5
    اخه من نمیدونم این چه نوع تعیین قیمت رو چه اساسی برای چی پراید باید این قدر گرون باشه یا مثلا پژو اینا مگه چه ابشن هایی چه ویژگی دارند اینا که باید قیمتشون زیاد بشه که نتونه یه جون براخودش یه وسیله جور کنه
  • X US ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    20 3
    بچه ها پراید از ۱۰ میلیون برسه به ۳۸ میلیون خوشحالتر میشین یا از ۹۰ تومن برسه به ۳۸ تومن؟! اما در هر دو صورت پراید شده ۳۸ تومن!!!
  • رضا TR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    14 4
    به خدا برای پراید، 37 میلیون هم زیاده، ایکاش مسئولین یه کاری بکنن که قیمتش برسه به زیر 10 میلیون تا اقشار کم درآمد هم بتونن صاحب ماشین بشن. حالا من نمیدونم این افزایش قیمت بخاطر تحریم هستش یا بخاطر پیش خرید 6700 دستگاه خودرو توسط سوء استفاده کنندگان و مفسدان، یا دلیل دیگری داره؟
  • مسعود IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    10 0
    بازار آشفته تر از هر زمان میشود دولت به ملت یاد داده از هر فرصتی برای قاپیدن و سود آوری استفاده کنید و اینگونه ثبت نامها همینطور است از ۱۰۰ درصد ثبت نام ها ۹۸ درصد به قصد خرید و استفاده فروش آن میباشد که هیچ قانونی نمیتواند جلوی این سو استفاده را بگیرد ((خود کرده را تدبیر نیست ))
  • مهدی IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    13 2
    فکر نکنم پراید بشه سی و هشت تومن همش حرف
  • محمد RU ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    21 1
    اگه حقیقت داشته باشه خوبه،ولی میترسیم بریم برا خرید و یهو قیمتای جدید بزارن جلومون
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    5 1
    سلام دوستان لطفا منو راهنمایی کنید. قیمت خودروی پراید در بازار چقد خواهد شد به گفته دولت؟؟؟ فقط قیمت بازار رو میخوام بدونم. سپاسگزارم
  • رضا IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    7 0
    من یک نفر شهروند عادی هستم که تا حالا اصلا نتونستم از طریق سایت ایران خودرو یا سایپا ثبت نام کنم نمیدونم اینها که می نویسن چطور موفق میشن البته فهمیدم افرادی در قبال دریافت پولی این کار رو انجام میدن حالا که قرعه کشی هم به این شرایط ایدال اضافه شده معلوم نیست چی ازش در بیاد
  • مهران IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    8 3
    آخه من که یک پژومدل۸۷یک ماه پیش خریدم ۵۵ملیون با این قیمتی که دادن باید بفروشمش ۲۰ملیون بعد این ۲۵ملیون ظرر منو کی میخواد بده من که دیگه موندم با این قانونهای مصغره
  • حمید رضا عارف زاده IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    3 2
    سلام من میخواستم یه پژو ثبت نام کنم کی باید ثبت‌نام می تونم بکنم
    • ن IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
      1 1
      میخواستم نخری آخه آدم عاقل این کارونمیکنه صبرمی کردی تا قیمت مشخص بشه حتما میخواستی لگن ات بشه 100میلیون
  • مصطفوی DE ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    4 0
    آخه تو کدوم مملکت موتور سواری پانصد هزارتومنی رامیدن چهل ملیون اونوقت ماشینو بدن سی ملیون وقتی دنیا دست سرمایه داره این قیمتها خواب وخیاله