طرح پژوهشی عضو هیات علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند به عنوان طرح برتر مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین‌الملل فرانسه (CIRAD) معرفی شد.

دانشگاه بیرجند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، طرح پژوهشی دکتر سیده‌عاطفه حسینی به عنوان طرح برتر، موفق به دریافت گرنت پژوهشی از مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین‌الملل کشور فرانسه (CIRAD) شد و با عنوان بررسی تنوع جمنی ویروس‌ها در ایران به صورت مشترک با دانشگاه Montpellier (مونپلیه) کشور فرانسه انجام خواهد شد.

مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه بین‌الملل فرانسه (CIRAD) یکی از مراکز تحقیقاتی معتبر با تمرکز بر توسعه تحقیقات کشاورزی در کشورهای در حال توسعه است.

بنابر این گزارش ۱۵۰ طرح از دانشگاه‌های معتبر دنیا به این مرکز تحقیقاتی ارسال شده است که از میان آنها طرح‌ عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند پذیرفته شد.

دانشگاه Montpellier فرانسه این پروژه تحقیقاتی را یک سرمایه‌گذاری استراتژیک برای آینده و اولین قدم در این جهت نام برده و ابراز امیدواری کرده است که این پروژه باعث ایجاد همکاری طولانی مدت و با کیفیت تحقیقاتی بین محققان UMR BGPI و دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند در توضیح این طرح تحقیقاتی مشترک گفت: جمنی ویروس‌ها از مخرب‌ترین ویروس‌های گیاهی در بیش از ۴۰۰ گونه گیاهی در سراسر دنیا هستند.

دکتر حسینی افزود: اخیرا گونه‌های جدیدی از ویروس در اروپا ظاهر شده‌اند، اما بروز آنها از خاورمیانه و ایران ناشناخته است که تحقیق حاضر به شناسایی گونه‌های نوظهور در ایران و نیز تهیه نقشه پراکنش آن در مزارع ایران خواهد پرداخت.

وی گفت: همچنین در این طرح روش‌های نوین پیشگیری و کاهش خسارت آنها بررسی می‌شود.

دانشگاه بیرجند با بیش از ۴۰ سال سابقه و کارکرد علمی و آموزشی و ۳۵۰ نفر عضو هیات علمی دارای بیشترین توان علمی و پژوهشی در استان خراسان جنوبی است.

این دانشگاه بیش از ۱۲ هزار دانشجو در ۳۴۰ کدرشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دارد.

کد خبر 513423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha