سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: سال ۹۸ در صنایع تبدیلی این استان، ۱۲۷ هزار و ۶۵۲ تُن از انواع محصولات کشاورزی فرآوری و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی شد.

اشتغال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدفرید سپری افزود: هم اکنون در این استان ۱۴۵ واحد فرآوری و  صنایع تبدیلی با ظرفیت اشتغال یک هزار و ۴۸۹ شغل مستقیم فعال است که سال ۹۸ در این واحدها ۱۲۷ هزار و ۶۵۲ تن انواع محصولات کشاورزی فرآوری شده است.

وی اضافه کرد: این میزان محصول فرآوری شده شامل هشت هزار و ۳۰۲ تن محصولات باغی،  ۲۷ هزار و ۶۴۰ تُن محصولات دام و طیور و ۹۱ هزار و ۷۱۰ تُن محصولات زراعی بوده که موجب اشتغالزایی مستقیم ۳۶۲ نفر نیز شده است.

سپری یادآور شد: اهمیت صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی به لحاظ ایجاد ارزش افزوده، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، اشتغالزایی، امنیت غذایی و تولید مواد غذایی سالم برکسی پوشیده نیست و یکی از حلقه‌های مهم توسعه کشاورزی به شمار می‌رود.

پرداخت ۴۷۹ میلیارد ریال تسهیلات 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با همکاری بانک‌های عامل استان ۴۷۹ میلیارد و ۱۱۸ میلیون ریال تسهیلات با هدف ایجاد ۴۰۹ شغل جدید به واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری بخش کشاورزی این استان پرداخت شد.

وی بیان کرد: با استفاده از این میزان تسهیلات ۱۰۰ هزار و ۶۶۳ تن محصول فرآوری شده تولید خواهد شد،  این میزان تسهیلات شامل ۴۲۸ میلیارد و ۷۵۰ تسهیلات احداث واحدها و ۵۰ میلیارد و ۳۶۸ میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش است.

۳۷ پروانه بهره برداری در کردستان صادر شد

سپری یادآور شد: در سال ۹۸، ۳۷ پروانه بهره برداری با امکان ایجاد ۴۲۵ فرصت شغلی در زیربخش‌های مختلف کشاورزی کردستان صادر شده که شامل چهار پروانه در بخش باغ، ۱۳ پروانه در بخش زراعت، پنج پروانه در بخش دام، هفت پروانه در بخش سردخانه، هفت پروانه در بخش انبار و یک پروانه در بخش شیلات است.

وی در خصوص جواز تاسیس‌های صادر شده سال ۹۸ در این استان گفت: در این مدت ۸۰ فقره پروانه با ۷۸۸ شغل مستقیم صادر شده و علاوه بر آن ۹۶ طرح نیز با هفت هزار و ۷۷۴ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده در حال احداث است.

استان کردستان دارای ۲۸ میلیون هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

کد خبر 513386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha