سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: توزیع آب به صورت بشکه هر روز در اهواز افزایش پیدا می‌کند چون مردم به آنها بیشتر از آبفا اعتماد دارند و این نقطه آسیب است.

آب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، احمد مشکورنیا اظهار کرد: آب و فاضلاب در این مدت نفس راحتی کشید چون عضو اصلی ستاد کرونا نیست. فصل مبارزه با بیماری التور را داریم که پیک این بیماری یکی اردیبهشت و خرداد ۹۹ و دیگری مهر و آبان امسال است.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز بیان کرد: در حال مبارزه با کرونا هستیم ولی قرار نیست التور ما را ببرد. سال ۶۵ و ۶۶ بحران بزرگی را در زمینه بیماری التور پشت سر گذاشتیم و هم اکنون حساسیت زیاد ما برای جلوگیری از بروز بحران‌های گذشته است.

مشکور نیا ادامه داد: در آن دوران بروز بیماری بسیار وحشتناک بود و بیداد می‌کرد که عوارض خیلی بدی نیز داشت.

این مسئول تصریح کرد: کدورت، کلر سنجی و آلودگی میکروبی سه معیار بررسی کیفیت آب هستند. کدورت آب در ظاهر قابل‌ دیدن است ولی کیت‌های چک کدورت آب وجود دارد تا میزان قدرت آب را به ما نشان دهد.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز افزود: برای کلر سنجی نیز کیت مخصوصی داریم که استاندارد آن بین ۰.۸ تا یک الی یک و نیم باید باشد؛ اگر بیشتر از این حجم باشد می‌تواند سرطان‌زا شود و اگر کمتر باشد نیز تأثیری برای میکروب‌کشی ندارد.

مشکورنیا بیان کرد: برای بررسی آلودگی میکروبی آب نیز آن را به صورت رندم از شبکه آب توزیع مناطق مختلف گرفته و در آزمایشگاه‌های خودمان کشت می‌دهیم.

وی اضافه کرد: برای آلودگی میکروبی شاخص زیر ۱۰۰ درصد در اصل خوب نیست و مطلوبیت آن باید به طور حتم ۱۰۰ درصد باشد.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز در ادامه گفت: در صورت پایین بودن شاخص آلودگی میکروبی شاید مردم برای مصرف شرب خود از آب معدنی استفاده کنند ولی هنگام شست‌وشوی ظرف‌ها بالاخره میکروب با استفاده از آب‌لوله‌کشی روی ظروف باقی مانده و بعد هم وارد بدن می‌شود.

مشکورنیا خبر داد: آخرین شاخصی که هفته گذشته از آب شرب حوزه شهری اهواز تهیه شد، مطلوبیت آلودگی میکروبی آن ۹۶ درصد بوده است. در برخی موارد نیز مردم ایراداتی دارند که از آن جمله می‌توان به استفاده از انشعاب غیرمجاز اشاره کرد.

وی ادامه داد: مردم برای انشعاب غیرمجاز خود لوله اصلی را به صورت غیر کارشناسی و غیراصولی دچار شکستگی می‌کنند که این اولین راه ورود آلودگی و آب مصرفی است. مردم برای کار غیرقانونی خود که مجوز آن را نیز ندارند، به طور قطع کار را در ملأ عام انجام نمی‌دهند برای همین انشعاب غیرمجاز خود را از درون جوی روباز رد می‌کنند.

این مسئول افزود: به طور معمول هیچ خانه‌ای بدون پمپ نیست و روشن بودن آن فشار منفی ایجاد و آلودگی‌های دور لوله‌ها را نیز وارد جریان آب منازل می‌کند، بنابراین این ایرادات فرهنگی به رفتار مردم وارد است که باید آن را رفع کنند.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز اظهار کرد: وقتی این همه تبلیغات از سوی شبکه بهداشت و درمان برای شست‌وشوی بیشتر (به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا) انجام می‌شود اکنون وقت آن رسیده است که آب و فاضلاب به خاطر بدهی آب مردم را قطع کند.

مشکورنیا تأکید کرد: آبفای اهواز باید به صورت شفاف فعالیت و عملکرد تصفیه‌خانه‌های خود را به روشنی بازگو کند که آیا استاندارد هستند یا اینکه خیر و آیا می‌توان امیدوار بود که آب سالم و بهداشتی را به مردم تحویل می‌دهد؟

وی خبر داد: در اهواز دو شبکه توزیع داریم، یکی لوله‌کشی معمولی آبفا و دیگری توزیع آب در بشکه‌ها به وسیله سه‌چرخه و نیسان است. توزیع آب به صورت بشکه هر روز در اهواز افزایش پیدا می‌کند چون مردم به آنها بیشتر از آبفا اعتماد دارند و این نقطه آسیب است.

کد خبر 513273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha