مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان، از رونمایی ۳۲ شیء تاریخی که امسال توسط کارشناسان مرمت این اداره‌کل مرمت و احیاء شد، خبر داد.

شیء تاریخی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، امیر ارجمند گفت: ‌از ۳۲ شیء نفیس مربوط به عصر آهن که در حفاری‌های باستان‌شناسی در گورستان جیران تپه جزلاندشت شهرستان طارم استان زنجان کشف شده بود، برای اولین‌بار رونمایی شد که این اشیاء در موزه ذوالفقاری به صورت دوره‌ای به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: گورستان تاریخی جیران تپه با بیش از ۲۸۰۰ سال قدمت در نزدیکی شهر درام شهرستان طارم است که در اولین مراحل کاوش، اشیا و گورهای تاریخی ارزشمندی کشف شد. علاوه بر شکل خاص دفن مردگان، اشیای تاریخی و گران‌بهایی نیز در کنار آنان کشف شد که نشان‌دهنده اعتقاد مردم این منطقه به زندگی پس از مرگ است. این اشیا در کارگاه مرمت اشیا ساماندهی شده و پس از طی مراحل حفاظت و مرمت، به مناسبت روز جهانی موزه‌ رونمایی شد.

این مسئول تصریح کرد: مرمت اشیای موزه‌ای در راستای فرهنگ‌سازی نگاه موزه‌ای در جامعه است، آن‌گونه که به اشیای تاریخی، فقط به عنوان یک اثر موزه‌ای نگاه نشود و وجوه دیگری نیز در آن دیده شود. موزه روایت‌گر گذشته، جایگاه کنونی و مسیر رو به آینده را به جامعه نشان خواهد داد، از این رو مرمت اشیای تاریخی موزه‌ای، ضمن تقویت پتانسیل موزه، اشیا را از ورطه فراموش شدن و بلااستفاده ماندن مصون نگاه می‌دارد و کاربردی ارزشی‌تر به آن می‌بخشد.

کد خبر 513241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha