سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
۰ نفر

ظرفیت یک میلیون تنی سردخانه‌های میوه در آذربایجان غربی از سطح نیاز این استان فراتر رفته است و ۳۶۰ سردخانه جدید نیز در حال احداث است؛ طرح‌هایی که با توجه به وضعیت موجود به تغییر کاربری نیاز دارد تا از هدررفت سرمایه جلوگیری شود.  

سردخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، با تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن میوه یکی از قطب‌های کشاورزی کشور به شمار می رود و از سوی دیگر موقعیت ممتاز مرزی، امکان صادرات میوه این استان به کشورهای همسایه را به ویژه در نیمه دوم سال فراهم کرده است.  

به گفته کارشناسان حدود ۲۵ درصد از میوه تولیدی استان به صورت تازه‌خوری مصرف شده و مابقی آن تنها نصیب بخشی از سردخانه‌ها می شود؛ اگرچه نبود بازاریابی مناسب و برخی دیگر از موانع نیز صادرات میوه این استان را محدودتر کرده است.  

بر همین اساس بیشتر سردخانه‌ها یا مورد بی مهری صاحبانشان قرار گرفته یا به دلیل توسعه نامتناسب با تعطیلی و ورشکستگی دست به گریبان است؛ تا جایی که برخی از صاحبان این سردخانه‌ها، به جای نگهداری میوه به دنبال کرایه دادن محوطه‌ها برای برگزاری جشن‌های عروسی هستند.  

ظرفیت فراتر از نیاز

رئیس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی گفت: ظرفیت سردخانه‌های میوه فراتر از نیاز استان می باشد.  تعداد زیادی سردخانه نیز در سطح استان در حال احداث است که با اضافه شدن آنها به سردخانه‌های در حال بهره برداری، وضعیت این صنعت در استان وخیم تر می شود.  

آقابالازاده گفت: محصول غالب باغ‌های آذربایجان غربی انگور و سیب بوده و با توجه به ماندگاری بالا، عمده میوه دپو شده در سردخانه‌های استان سیب است.  اصلی‌ترین مشکل سردخانه ‌داران را صدور مجوز تاسیس سردخانه‌های جدید و بیش از حد ظرفیت میوه استان دانست و اظهار کرد: در بهترین زمان حدود ۷۰۰ هزار تن میوه در سردخانه‌های استان دپو می‌شود و ۲۵۰ هزار تن ظرفیت خالی باقی می‌ماند.  

رئیس اتحادیه سردخانه ‌داران آذربایجان غربی اضافه کرد: امسال با توجه به بروز حوادث غیرمترقبه، حدود ۷۵۰ هزار تن میوه در استان تولید شده و ۲۵۰ هزار تن از آن به صورت تازه خوری مصرف می شود؛ در نتیجه تنها نیمی از ظرفیت سردخانه‌های استان با میوه پر خواهد شد.  

وی ادامه داد: ظرفیت سردخانه‌های استان در نیمی از سال خالی است، وجود ظرفیت‌های خالی سردخانه‌های استان نشان از آن دارد که احداث سردخانه جدید بدون توجیه اقتصادی است و سرمایه گذاران باید در بخش‌های دیگری چون سورت و بسته بندی محصولات سرمایه گذاری کنند.  

رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان غربی بر هم خوردن نظم اقتصادی در این صنعت را از دیگر مشکلات سردخانه داران استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه سردخانه داران به خاطر جذب مشتری به هر نحو ممکن، قیمت‌های پایین تری از نرخ مصوب اتحادیه ارائه می کنند تا از اندک درآمد آن بهره ببرند.  

آقابالازاده اظهار کرد: افزایش قیمت دلار باعث بالا رفتن هزینه‌های جاری و تعمیر سردخانه‌ها شده و گاز سردخانه که محصولی وارداتی است با قیمت‌های بسیار بالا تامین می شود.  

وی اذعان کرد: حمایت خاصی از سردخانه‌های استان صورت نمی گیرد، صاحبان ۵۰ تا ۶۰ درصد سردخانه‌های استان که پس از سال ۱۳۸۵ تسهیلات بانکی مختلف برای گذران امور اخذ کرده اند، در بازپرداخت این تسهیلات با مشکلات عدیده مواجه هستند.  

رئیس اتحادیه سردخانه ‌داران آذربایجان غربی از تبدیل شدن برخی سردخانه‌های استان به تالارهای عروسی نیز خبر داد و ابراز امیدواری کرد که سردخانه داران استان با حمایت‌های ویژه دولتی بتوانند در همان محیط و با تغییر کاربری نسبت به ایجاد واحدهای تبدیلی و تکمیلی کشاورزی اقدام کنند.  

آقابالازاده افزود: دولت سردخانه داران را موظف به دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از کشاورزان کرده است، متاسفانه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کشاورزان و پرداخت آن به دولت به ضرر کشاورزان است و کشاورزان قادر به پرداخت مالیات نیستند.  

ضرورت تغییر کاربری سردخانه‌های در حال احداث

مدیر صنایع جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم از صدور مجوز تاسیس برای ۳۶۰ سردخانه میوه جدید در این استان خبر داد.  

پرویز تومرایی اظهار کرد: سردخانه‌های جدید که مجوز برای تاسیس آنها در سال‌های گذشته صادر شده است، ظرفیتی بالغ بر یک میلیون تن دارد که با افزوده شدن همه آنها به سردخانه‌های فعال استان، ظرفیت دپوی میوه در سردخانه‌ها به ۲ میلیون تن خواهد رسید.  

وی اذعان کرد: این سردخانه‌ها از ۱۰ تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، همه این سردخانه‌ها باید پالایش شده و تنها به سردخانه‌های بالای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی اجازه ادامه روند ساخت داده شود؛ مابقی آنها با تغییر کاربری برای صنایع دیگر زیرمجموعه بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.  

مدیر صنایع جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: به جز موارد معدود، تنها سیب درختی در سردخانه‌های استان طی ۶ ماهه دوم سال نگهداری می شود، سال گذشته با وجود برداشت یک و میلیون و ۲۰۰ تن سیب از باغ‌های استان تنها ۷۰۰ هزار تن آن وارد سردخانه‌های استان شد و مابقی ظرفیت فعلی سردخانه‌ها خالی بود.  

مدیر صنایع جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: باغ‌های استان سودآور نیست، متوسط تولید باغ‌ها استان ۲۴ هزار تن در هکتار بوده که بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی است و همین امر نشان دهنده وضعیت نامناسب اقتصادی بخش باغی استان می باشد.  

تومرایی گفت: بازسازی باغ‌های استان با هدف بارآوری بهتر، عمده مشکل سردخانه‌های استان کمبود میوه تولیدی است و باغداران استان با نوسازی، بازسازی و اصلاح ارقام درختی می توانند علاوه بر افزایش تولید میوه و فعال سازی صنعت سردخانه ای استان، سودآوری خود را نیز افزایش دهند.  

وی همچنین گفت: باغداران سایر استان‌های کشور نیز می توانند برای دپوی میوه‌های صادراتی خود از سردخانه‌های استان استفاده کنند.  

آذربایجان غربی دارای ۱۲۰ هزار هکتار باغ بارور بوده که تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول از این باغ‌ها ثبت شده است؛ از کل اراضی باغی استان نیز ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت محصولات هسته دار اختصاص یافته است و سالانه ۱۸۰ هزار تن محصول از آنها برداشت می شود.  

کد خبر 513230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha