ساکن منطقه ۱۹ هستند و اصالتشان به روستای «توپقرا» شهرستان خدابنده استان زنجان برمی‌گردد.

کوک

 همشهری آنلاین_ زهرا بلندی:  رسمشان بود که هرسال عید نوروز در بین ۲۵ روستا از روستاهای شهرستان خدابنده مسابقه قرآنی برگزار کنند، اما امسال با شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت سفر مشغله دیگری برای خود ایجاد کردند. اعضای مؤسسه خیریه زینبیه که بخش قابل توجهی از آنها خیاط و تولیدکننده پوشاک هستند، از ابتدای سال هر روز دورهم جمع می‌شوند تا با تولید ماسک و توزیع آن بین اهالی محله در مبارزه با ویروس کرونا قدمی بردارند. با گروهی که تاکنون بیش از ۵۰ هزار ماسک تولید و به روش‌های مختلف بین اهالی محله توزیع کرده است، در این گزارش بیشتر آشنا می‌شویم.

از سال‌های دور به برگزاری مراسم مذهبی در خانه‌هایشان عادت دارند، اما فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۷۴ با ثبت مؤسسه خیریه زینبیه به‌عنوان محلی برای برگزاری مراسم مذهبی و آموزش دوره‌های قرآنی و حمایت از نیازمندان آغاز کردند. مؤسسه‌ای که در مناسبت‌های مختلف برگزارکننده مراسم باشکوه مذهبی بود، این روزها تمام هّم‌وغمش پیروزی در جدال با ویروس کروناست. ساعت ۲۱ است.

گروهی مقابل در بین عابران پیاده ماسک توزیع می‌کنند و ۲ نفر از اعضا وظیفه سنجش تب و اکسیژن خون افراد را حین ورود به مؤسسه به عهده گرفته‌اند. اعضا یکی یکی وارد مؤسسه می‌شوند و فوراً گوشه‌ای از کار را برعهده می‌گیرند. چیزی نگذشته که پشت چرخ‌ها پر می‌شود. صدای برش پارچه در سالن پیچیده و گروهی با سینی‌های چای برای خدمت‌رسانی به افراد شاغل وارد کارگاه می‌شوند. «رضا محمدی» عضو ۵۰ ساله هیئت امنای مؤسسه است. او به برگزاری هفتگی کلاس‌های قرآنی برای تمام گروه‌های سنی اشاره کرده و می‌گوید: «علاوه بر برگزاری این دوره‌های محلی، مسابقات روخوانی قرآن را در ۲۵ روستا از روستاهای شهرستان خدابنده برگزار می‌کردیم، اما امسال با شیوع کرونا و کمبود ماسک تصمیمی جدید گرفته شد. »

محمدی از آغاز تولید ماسک با مشارکت پایگاه‌های بسیج امام‌زین‌العابدین(ع) و شهید مولوی یاد کرده و می‌گوید: «با مشارکت اعضای مؤسسه ۱۵ چرخ خیاطی و دیگر ابزارهای لازم را به مؤسسه آوردیم. طی هفته اول ۱۳ هزار ماسک تولید کردیم و بعد از آن با هدف تأمین ماسک اهالی محله به فعالیت‌مان ادامه دادیم. » محمدی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۵۰ هزار ماسک تولید شده که بین نانوایی‌ها، میوه‌فروشی‌های محله، نیازمندان تحت پوشش مؤسسه‌های خیریه و جلو در زینبیه بین رهگذران توزیع شده است، می‌گوید: «کارها را تقسیم کرده‌ایم و از صبح تا شب ۳ شیفت کار می‌کنیم. »

او که سال‌ها در حوزه تولید پوشاک فعالیت داشته، درباره دلیل حضورش در این جمع می‌گوید: «تلاش برای رفع این بیماری وظیفه‌ای عمومی است. هریک از ما لازم است در هر حوزه‌کاری بتوانیم خدمتگزار کشور باشیم. » او به قابلیت اعضای گروه برای تأمین تعداد زیاد ماسک اشاره کرده و می‌گوید: «تا زمانی که تقاضا داشته باشیم به تولید ادامه خواهیم داد. نهادها یا سازمان‌ها هم برای دریافت ماسک‌های رایگان می‌توانند با شماره ۰۹۱۹۱۷۷۹۰۴۰ تماس بگیرند. » 

  •  سلامتی‌ام را مدیون کمک کردن هستم 

حدود ۸۰۰ خانواده در این مؤسسه عضو هستند که بیش از ۷۰۰ نفر از سرپرستان خانوار آنها در حوزه خیاطی فعالیت دارند و در اجرای هرچه بهتر این طرح مشارکت داشته‌اند. «محمدحسن سلیمی» عضو ۴۵ ساله و فعال این مؤسسه با بیان این جمله می‌گوید: «به‌صورت دائمی ۱۰۰ خانواده نیازمند تحت پوشش کمک‌های مؤسسه هستند، اما در این شرایط تولید ماسک، توزیع بسته‌های بهداشتی و سبدکالا بین خانواده‌های آسیب دیده هم اقدام دیگری بود که با حمایت اعضای م‍ؤسسه انجام شده است. » سلیمی درباره دلیل حضور خودش در این طرح می‌گوید: «از ۱۸ سالگی وارد حرفه خیاطی شدم و سال‌هاست در تولید و پخش پوشاک فعالیت می‌کنم. درحالی‌که مشارکت در این طرح را وظیفه خود می‌دانستم، از همان ابتدا چرخ خیاطی و اتوی کارم را آوردم و دست به کار شدم. کار کردن در این جمع نه تنها برایم سخت نیست، بلکه کمکم می‌کند تا راحت‌تر با دشواری‌های‌کاری ناشی از شیوع ویروس کرونا کنار بیایم. » 
«محمدعلی مرادی» ۴۰ ساله با دقت و سرعتی مطلوب در حال دوخت ماسک‌هاست. او به حضور یک ماهه‌اش در این جمع اشاره کرده و می‌گوید: «معمولاً از ساعت ۱۲ تا ۲۴ در اینجا کار می‌کنم. خودم تولیدکننده لباس مجلسی هستم، اما این روزها حضور در این کارگاه را به محل کارم ترجیح می‌دهم. او مشارکت در تولید ماسک را وظیفه خود می‌داند و می‌گوید: «این روزها هرکسی دوست دارد برای رها شدن از کرونا قدمی بردارد. من هم دوخت ماسک را وظیفه‌ام می‌دانم و حال خوب و سلامتی خانواده‌ام را مدیون این احساس رضایتی هستم که حاصل این کمک‌ها بوده است. »

  •  کلاس درس جوانمردی 

به دلیل نسبت فامیلی که با یکدیگر دارند، تشابه اسمی در بیشتر آنها دیده می‌شود. «سعید سلیمی» خیاط ۴۳ ساله این گروه است که با خوشحالی از حضورش در این گروه جهادی یاد کرده و می‌گوید: «از کار کردن در این محیط و در این جمع خسته نمی‌شوم، فقط کمی دلتنگ مراسم مذهبی مؤسسه هستم و آرزویم این است که با ریشه‌کن شدن کرونا همه چیز به حالت قبل برگردد. » این تولیدکننده لباس کودک وحدت بین همشهری‌هایش را مهم‌ترین عامل برای انجام چنین‌کاری دانسته و می‌گوید: «این همدلی باعث شده است تا در هر شرایط و بحرانی پشت یکدیگر و همنوعانمان را خالی نکنیم. اینجا هم هرکسی بخشی از کار را گرفته و بدون هیچ انتظاری برای رضای خدا کار می‌کند. »
«محسن سلیمی» عضو ۱۴ ساله گروه است که با قامت کوچکش پشت چرخ خیاطی نشسته و ماسک می‌دوزد. وقتی با تعجب مبهوت مهارت او شده‌ایم، با لبخند می‌گوید: «۱۰ ساله بودم که خیاطی را از پدرم یاد گرفتم. حدود ۳ هفته است که برای مشارکت در تولید ماسک به این کارگاه آمده‌ام. » او با بیان اینکه در روزهای تعطیلی مدارس، اینجا بهترین جایی است که می‌تواند رشد کند و به دانسته‌هایش اضافه کند، می‌گوید: «با حضور در این گروه از کودکی درس جوانمردی و کمک به همنوعانم را یاد گرفته‌ام. »

کد خبر 513185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha