سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

رئیس انجمن سازندگان ماشین، مجموعه‌های صنعتی و خودرو تبریز اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا موجب کاهش صادرات و افت تولید روزانه صنعت قطعه سازی استان شده است، در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۹۹ صادرات این صنعت به صفر رسیده است.  

اشتغال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، یونس اکبرپور پایدار، رئیس انجمن سازندگان ماشین، مجموعه‌های صنعتی و خودرو تبریز اظهار کرد: برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، ساعت کاری واحدهای قطعه سازی کاهش یافت و این موضوع باعث افت تولید شد.  

اکبرپور تصریح کرد: دسترسی قطعه سازان به ارز نیمایی محدود شده است، بسیاری از شرکت‌ها بیشتر از دو ماه در صف خرید ارز نیمایی قرار می‌گرفتند؛ و این شرکت‌ها اکنون قطعات خود را با ارز آزاد تامین کرده و تمامی مواد اولیه از جمله، فولاد، فولاد مبارکه، قطعات ریخته‌گری و... را به صورت نقدی خریداری می‌کنند و این امر باعث شده سرمایه در گردش آن‌ها هر روز کاهش یابد.  

وی افزود: قطعه سازان در تامین منابع ارزی با مشکل مواجه شده‌اند، نوسانات ارز تاثیر منفی در واحدهای قطعه سازی گذاشته است؛ به عنوان مثال با دلار ۱۲ هزار تومانی قراردادی را منعقد می‌کنند اما در طی مدت قرارداد به دلیل نوسانات ارزی، قیمت مواد اولیه نیز افزایش می‌یابد؛ از این رو در پایان قرارداد قطعه‌سازان متضرر می‌شود.  

اکبرپور تصریح کرد: خودروسازان برای سال آینده به صورت نقدی پیش فروش می‌کنند؛ ولی از این بابت برای قطعه‌سازان هیچ سودی در نظر گرفته نشده است؛ به طوری‌که در حال حاضر سود بانکی اکثر بانک‌ها حدود ۲۰ درصد بوده ولی سود قطعه سازان از بابت هزینه تولید حدود شش درصد است که این موضوع منجر به کوچکتر شدن منابع مالی آن‌ها و کاهش دامنه توسعه فعالیت‌های قطعه سازان شده است.  

وی افزود: صنعت قطعه سازی دچار روزمرگی شده و قطعه سازان نمی‌توانند آینده را پیش‌بینی کرده و نسبت به آن ماشین‌آلات خود را تامین کنند، صنعتی که نتواند آینده را پیش‌بینی کند، قطعا به هیچ وجه به اهداف خود در خصوص تکنولوژی، آراند دی و تحقیق در رابطه با قطعات نمی‌رسد و هر روز ضعیفتر می‌شود.  

اکبرپور پایدار گفت: واحدها تلاش می‌کنند تا سرمایه‌های انسانی خود را حفظ کنند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمام توان خود را برای تولید به کار گرفته‌اند.  

وی خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت خودرو، بیشتر فشارها به قطعه سازان تحمیل می‌شود و دلالان سود می‌کنند و اگر تدابیر لازم در این خصوص انجام نگیرد این صنعت از بین می‌رود.  

رئیس انجمن سازندگان ماشین، مجموعه‌های صنعتی و خودرو تبریز اظهار امیدواری کرد؛ دولت فکری به حال این صنعت بکند.  

کد خبر 513179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha