به گزارش همشهریآنلاین به نقل از فارس، راه همواره جز جداییناپذیر و مهم توسعه هر شهر یا استانی محسوب میشود آن هم برای استان سرسبز مازندران که در تولید محصولات کشاورزی زبانزد است که بهطور حتم بهبود وضعیت حمل و نقل به توسعه و رشد فروش و در نتیجه صادرات که از محورهای توسعه بوده محسوب میشود.
طی سالهای اخیر اقدامات خوبی در بخش تعریض، چهارخطه و در نتیجه بهبود وضعیت جادههای استان انجام شده است بهطوریکه استان مازندران دارای چهار محور مواصلاتی مهم کندوان، سوادکوه، هراز و کیاسر است که همه این محور پرتردد بوده و این خود نشاندهنده اهمیت موضوع است.
یکی از مشکلاتی که در بحث تولید محصولات کشاورزی هستیم که با بحث حمل و نقل بیارتباط هم نیست در سالی که قیمت در اوج است تولیدکنندگان تصمیم میگیرند که برای سال زراعی آینده برای کسب سود بیشتر اقدام به تولید آن محصول کنند و همین عامل باعث افزایش میزان تولید و عرضه میشود و با توجه به مشخص بودن میزان تقاضا در بازار این محصول، اضافه عرضه ایجاد شده و قیمت میشکند و به حدی خواهد رسید که کفاف هزینههای تولید را نخواهد داد که در چنین شرایطی معمای نجات صادرات است که آن هم در صورت بهبود و توسعه شبکه حمل و نقل امکانپذیر خواهد بود.
ضرورت مدیریت زنجیره و شبکه صادرات کالاها و محصولات تولید شده مازندران
توسعه و بهبود وضعیت جادهها بهویژه در سالی که از سوی مقام معظم رهبری باعنوان جهش تولید نامگذاری شد به رونق و جهش تولیدات استان کمک میکند که در این زمینه بهزاد پورمحمد استاد دانشگاه با اشاره به نقش حمل و نقل بر توسعه صادرات، رونق و جهش تولیدات استان مازندران گفت: استان مازندران بهخاطر ظرفیتهای فراوان تولیدی در حوزه صنعتی، معدنی، گل و گیاه، محصولات کشاورزی و دامی، صنایع دستی و ...، همواره نقش مهمی در توسعه صادرات کشور دارد؛ به طوریکه محصولات این استان به دلیل کیفیت بالا و ارزان بودن برای مصرف کننده نهایی، همواره در سبد کالاهای صادراتی ایران به کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان قرار دارد.
حضور پررنگ تولیدات مازندران در سبد کالاهای مصرفی و صادراتی غیرنفتی
هر چند که به کالاها و محصولات مرغوب تولیدی این استان همواره ظلم شده و چه صادرکنندگان داخلی و چه کسانی که این کالاها را به صورت خام خریداری میکنند آنها را در برخی موارد صادر و یا در اختیار مصرف کننده قرار میدهند، ولی تولیدات استان مازندران حضور پر رنگ و نقش بهسزایی در سبد کالاهای مصرفی و صادراتی غیرنفتی ایران دارد.
این کارشناس بیان کرد: انگیزه و تلاش فراوان تولیدکنندگان مازندرانی، چه در غالب واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ و چه به صورت تشکلها و تعاونیهای تولیدی و چه خود مردم بومی اقصینقاط استان از یک سو و ضرورت برنامهریزی، مدیریت و حمایت از صادرات کالاهای تولیدی استان از سوی دولت، زنجیرهای انکارناپذیر و بهم پیوسته در جهت رونق تولید و تقویت صادرات و جهش تولید در مازندران است.
اگر زنجیره و شبکه صادرات کالاها و محصولات تولید شده هم در داخل استان و هم در سطح ملی، بهدرستی مدیریت شود، قطعاً هم شاهد رونق تولید، هم جهش تولید و هم افزایش نقدینگی حاصل از صادرات محصولات غیرنفتی، اشتغالزایی، کاهش دغدغههای اقتصادی تولیدکنندگان و آحاد مردم و در نهایت توسعه استان مازندران در سایر حوزههای کاری خواهیم شد.
پورمحمد گفت: امروزه شبکه حمل و نقل بهویژه حمل و نقل جادهای (در کنار حمل نقل ریلی، دریایی و هوایی با توجه به عدم امکان دسترسی به تمامی آنها در داخل یک استان و یا هزینههای بالای آن) نقش فراوانی در جابهجایی کالاها و تولیدات استانی به استانهای دیگر جهت مصرف داخلی و نیز حمل کالا به پایانهها، بنادر و مرزهای رسمی و حتی حمل مستقیم به کشورهای همسایه در راستای صادرات و کسب درآمد دارد.
در این بین ضعف و یا ناکافی بودن ظرفیتهای حمل و نقل جادهای استان مازندران، چه در حوزه زیر ساختی شبکه حمل و نقل جادههای اصلی و فرعی و چه در حوزه ناوگان حمل و نقل که استاندار مازندران در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۹۹ به بخشهایی از آن اشاره کرده است، یکی از موانع جابجایی کالاهای تولیدی استان و صادرات آن است.
وی اضافه کرد: تعداد و ظرفیتهای عبور راههای ارتباطی اصلی و فرعی استان، ناکافی بودن شبکه حمل و نقل جادهای، سطح پایین ایمنی جادههای استان، نامناسب بودن ناوگان حمل و نقل جادهای از نظر کمی و کیفی (تعداد و کیفیت ماشینآلات) چه در حوزه جابجایی کالا در داخل کشور برای مصرف داخلی و چه در حوزه حمل کالا به مبادی خروجی و یا صادرات مستقیم آن به کشورهای همسایه همواره از جمله دغدغه اصلی تولید کنندگان، مشتریان و حتی صادر کنندگان کالاها و محصولات تولیدی استان مازندران است.
اگر ناوگان حمل و نقل جادهای استان مازندران منسجمتر و از نظر کمی و کیفی با ورود بیشتر بخش خصوصی و حمایت موثرتر دولت تقویت شود و شاهد توسعه و تقویت شرکتها و تعاونیهای حمل و نقل جادهای فعال، منسجم و پویا در سطح منطقهای و یا بینالمللی در استان باشیم، قطعاً به تناسب تولید، جابجایی و حمل کالا و صادرات آن سریعتر، مناسبتر و ارزانتر بوده و در راستای آن با توجه به میزان تقاضا، حتماً شاهد جهش تولید کالاها و محصولات در سطح استان مازندران که آن نیز نقش موثری در سطح کشور دارد، خواهیم بود.
حمایتهای قطره چکانی قطعاً کارساز نیست
این کارشناس خاطرنشان میکند: قطعاً با تقویت شبکه حمل و نقل جادهای استان (اصلی و فرعی) هم از منظر زیرساختی و هم از منظر ناوگان حمل و نقل علاوه بر کاهش دغدغههای تولید کنندگان برای حمل و نقل کالاها برای مصرف داخلی سایر استانها و صادرات آن به خارج کشور، تقویت این شبکه نقش موثری در توسعه استان در سایر حوزهها از جمله حوزه گردشگری و حتی حمل و نقل و ترددهای درون استانی و بین استانی خواهد داشت.
نکتهای که در این خصوص بسیار حائز اهمیت است، توجه ویژه دولت به این مسأله و حمایت موثر و مناسب از آن هست؛ یعنی حمایتهای قطره چکانی قطعاً کارساز نبوده و یا اگر هم کارساز باشد به عمر ما کفاف نمیکند.
این کارشناس اضافه کرد: نیاز است دولت هم در زمینه توسعه زیرساختهای حمل و نقل جادهای استان و هم در حوزه توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل جادهای استان توسط بخش خصوصی با صدور و تسهیل مجوزهای مورد نیاز و نیز حمایتهای موثر بعدی از آنها، چه برای حمل کالا در داخل کشور و چه برای حمل و نقل آن در سطح منطقهای و در راستای شعار حمایت از بخش خصوصی همت بیشتری داشته باشد، هر چند که با توجه به ظرفیتهای بالای تولیدی استان، هدایت و ورود بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل جادهای استان مازندران برای آنها نیز بسیار مفید و درآمدزایی خوبی خواهد بود.
ضرورت بهرهگیری از ظرفیتهای اقتصادی و صادراتی ایجاد شده
سخن آخر اینکه ظرفیتهای اقتصادی و صادراتی ایجاد شده در منطقه اوراسیا و کشورهای همسایه که استان مازندران میتواند نقش موثری در آن داشته باشد، را باید غنیمت شمرد و با تقویت زیر ساختهای حمل و نقل جادهای، ریلی و دریایی استان، از این فرصت برای تقویت تولید، اشتغالزایی، صادرات و متناسب با افزایش تقاضا برای جهش تولید و در نهایت توسعه استان مازندران در سایر حوزهها استفاده کرد؛ این مهم و این هدف محقق نخواهد شد، مگر با حمایتهای موثر و مناسب دولت و مجلس و مشارکت فعال بخش خصوصی در استان دارای پتانسیل بالقوه فراوانی همچون مازندران که نیاز است بنا به ضرورت کشور به بالفعل تبدیل شود.
بهرهبرداری محور ساری تاکام در خرداد ماه ۹۹
محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی در اینباره گفت: تا خرداد ماه امسال محور ساری تاکام بهطول ۱۷ کیلومتر به بهرهبرداری میشود و همچنین براساس دستور وزیر راه و شهرسازی مطالعات محور تاکام ـکیاسر وارد فاز یک میشویم.
وی با اشاره به چهارخطه شدن بخشی از محور هراز از جمله تونلهای بزرگ واناو پل به طول ۱۰ کیلومتر، اضافه میکند: تقاطع غیرهمسطح فریدونکنار به زودی به مرحله پایان میرسد.
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران زمان بهرهبرداری مسیر کیاکلا به بهنمیر را بهزودی، بیان کرد و گفت: تکمیل مسیر گلوگاه به دامغان کریدور شمالی بهدلیل اهمیت بندر امیرآباد در دستور کار قرار دارد که ۳.۵ کیلومتر این مسیراسفالت شده و پیگیری مسیر دیگر نیز در برنامه است.
ترددها در مازندران ۳.۵ برابر سایر استانهاست
این مسئول با اعلام اینکه ترددها در استان مازندران ۳.۵ برابر سایر استانهاست، تصریح کرد: در این زمینه استارتهای خوبی زده شده است که بهزودی خبرهای خوبی شنیده میشود.
نظری خاطرنشان کرد: مشکل راه اختصاصی به بندر نوشهر بهطول دو کیلومتر با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی در دستور کار قرار دارد، همچنین بحث مطالعات کمربندی غرب از چالوس تا رامسر انجام شده که بهطودی کلنگزنی میشود.
منتظر شنیدن خبرهای خوب باشید
وی گفت: همه نگاهها باتوجه به توسعه استان در دستور کار قرار دارد، بهزودی خبرهای خوبی در این زمینه شنیده میشود البته توقع ما از مردم این بوده که در بحث تملکها همکاری کنند تا بتوانیم طبق برنامه ترافیک ایمن و راحتی را داشته باشیم.
بر اساس این گزارش، امیدواریم با توسعه و بهبود وضعیت شبکه حمل و نقل استان یکی از خواستههای مردم استان جامعه عمل پوشانده شود و معمای توسعه صادرات بری همیشه حل شود.
نظر شما