دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

اوایل سال ۹۸ سیلی آمد که میلیاردها تومان خسارت به بخش کشاورزی لرستان وارد آورد و نشان داد این حوزه تا چه حد در برابر بلایا آسیب‌پذیر و حساس است. در همان روزهای ابتدایی بعد از سیلاب با وعده‌هایی که مسئولان دادند؛ قرار شد خسارات وارد شده جبران شود و کشاورزان متضرر نیز دلخوش از این قول و قرارها، چشم‌انتظار ماندند.

سیل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سامانه امداد و بازسازی دولت(سجاد) با هدف جبران عادلانه خسارات ناشی از سیل بخش کشاورزی راه‌اندازی و مصوبه هیات دولت نیز مبنای پرداخت‌ها اعلام شد.

همچنین پژوهشگاه فضایی برای محاسبه دقیق خسارت‌های سیل وارد عمل شد و تمام این تمهیدات به امید بازیابی زندگی‌های بر آب‌رفته‌ کشاورزان اندیشیده شده بود.

برای برآورد خسارات، نباید به روش‌های سنتی بسنده کرد

در این رابطه رئیس کمیته فناری اطلاعات قرارگاه بازسازی و نوسازی سیل طی جلسه ستاد بازسازی و نوسازی استان لرستان گفت: نباید به بهره‌گیری روش‌های سنتی بسنده کرد و برای همین از ظرفیت‌های پژوهشگاه فضایی در بررسی پرونده‌های خسارتی استفاده شده است.

امیر شجاعان افزود: باید اطلاعات دریافتی از سیل‌زدگان را با نقشه‌های موجود کنترل داده و تطبیق می‌کردیم که پژوهشگاه در این راستا کمک‌های بسیاری ارائه کرده است.

وی ادامه داد: در برخی موارد تفاوت میان پرونده‌های تشکیل شده و بررسی‌های پژوهشگاه بیش از ۵۰ درصد بود و در پلدختر نیز از یک‌هزار و ۱۰۹ پرونده، ۸۹۵ مورد خارج از حریم شهرستان بوده که این نقص توسط پژوهشگاه یافت شد.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور و رئیس کمیته فناوری اطلاعات قرارگاه بازسازی و نوسازی سیل با تاکید بر آسیب شناسی دلایل این نقصان‌ها گفت: پرونده‌ها حذف نشده بلکه برای بررسی بیشتر و اصلاح به استان بازگشت داده شد چراکه این اقدامات بعدها به عنوان اسناد مالی بررسی می‌شود و باید شفاف باشند.

بررسی تمامی اطلاعات ثبت شده سامانه سجاد به عهده پژوهشگاه فضایی بود و این مرکز نیز تحت عنوان ابزار کنترل و نظارت وزارت کشور، کار را پیگیری می‌کرد تا این‌که بنا بر صحبت‌های مدیرکل وقت مدیریت بحران لرستان تناقضاتی در آمار اعلامی پژوهشگاه و اطلاعات کشاورزان سیل‌زده پیش آمد.

 سازمان فضایی کشور ۱۴ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده را حذف کرد!

در این خصوص مدیرکل وقت مدیریت بحران استانداری لرستان، ۲۹ تیر سال ۹۸ طی نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده استان گفت: تشکیل ۱۹ هزار و ۶۰۰ فقره پرونده برای برآورد خسارت کشاورزان نتیجه تلاش شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته رئیس جهاد کشاورزی و همکاران او در شهرستان و استان است.

غلام‌رضا آقامیرزایی بیان کرد: متأسفانه سازمان فضایی کشور ۱۴ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده را حذف کرد که با این کار مجموعه همکاران جهاد روحیه خود را از دست دادند. اگر دو هزار مورد پرونده حذف می‌شد قابل توجیه بود اما این‌که یک دفعه این رقم پرونده حذف شود قابل توجیه نیست و شاید محور کار سازمان فضایی تنها زمین‌های مسیر رودخانه کشکان بوده است.

این مسئول تأکید کرد: درست است که اراضی مسیر کشکان از بین رفتند اما زمین‌های زراعی ما در ۱۱ شهرستان استان دچار آسیب شدند؛ انتظار داریم این مشکل حل شود و سرعت کار بالا رود.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان عنوان کرد: سامانه سجاد برای اولین بار راه‌اندازی و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شده است. انتظار داریم این سامانه همیشه باشد و در این راستا اختیارات بیشتری به مدیریت بحران استان‌ها داده شود و متناسب با شرایط بحران‌هایی که در استان‌های مختلف داریم این سامانه تعریف شود.

وی تأکید کرد: چنانچه مشکل این پرونده‌ها حل نشود با توجه به این‌که برای کشاورزان با تشکیل پرونده توقع ایجاد شده است با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد.

کشاورزان انتظار داشتند بعد از اتمام سیل، خسارت آنان در کمترین زمان ممکن و اسرع وقت پرداخت شود اما هم‌اکنون بعد گذشت بیش از یک سال، خبر از عدم پرداخت حتی ریالی برای جبران ضرر و زیان‌شان می‌دهند.

تداخل اطلاعات بعضی از اراضی باعث شده که یک زمین حساب شوند

در همین رابطه کشاورز پلدختری اظهار کرد: طی وقوع سیل سال گذشته خساراتی به بخش کشاورزی استان و نیز این شهرستان وارد آمد و به دنبال آن اکثر محصولات دامی و زراعی از بین رفتند.

یوسف بهرامی افزود: دولت برای جبران این خسارات سامانه "سجاد" را معرفی کرد و باید اطلاعات توسط آن بررسی می‌شدند. در همین راستا به خیلی از بهره‌برداران کمک‌هایی شد اما تعدادی نیز جاماندند.

وی ادامه داد: اطلاعات بعضی از اراضی با هم تداخل داشته و بر فرض مثال زمین من و همسایه‌ام یکی حساب شده است.

این کشاورز پلدختری تاکید کرد: برای همین اعتراض کردیم اما سامانه سجاد هم‌اکنون بسته شده و امکان بررسی نیست. همچنین سازمان جهاد کشاورزی قول پیگیری داده اما هنوز اقدام خاصی انجام نشده و هم‌اکنون نیز به مشکل کرونا برخورده‌ایم. اگر سامانه دوباره باز شود درخواست خود را ثبت می‌کنیم تا پیگیری شود.

این بهره‌بردار بخش کشاورزی در لرستان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نیز طی تگرگ ابتدای سال بخشی از کشت‌های ما از بین رفته است و نیاز به حمایت داریم.

به گفته عباس کشاورز، سرپرست پیشین وزارت جهاد کشاورزی حمایت از محصولات کشاورزی در اولویت کشور نبوده و این دولت پیگیری کرده تا آینده این بخش را بر سه محور حفظ منابع، افزایش درآمد کشاورزان و تقویت امنیت غذایی برنامه‌ریزی کند.

قطعا جبران خسارات سیل از کوچک‌ترین اقداماتی است که می‌تواند نقش موثری در حمایت از بهره‌برداران این حوزه داشته باشد برای همین نیاز به توجه بیشتری است.

کشاورزان به سمت بیمه تحت عنوان یک تکیه‌گاه بروند

در این راستا معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: غرامت خسارت حدود ۲۸ هزار و ۶۰۰ پرونده از سیل گذشته با ارزش ۱۰۴ میلیارد تومان به حساب کشاورزان آسیب‌دیده واریز شده است.

نامدار صیادی با بیان اینکه قریب ۵۰۰ پرونده ویرایشی به مبلغ دو میلیارد تومان داریم که نیاز به اصلاح داشته و هنوز پرداخت نشده‌اند، افزود: زمانی‌که سامانه سجاد برقرار بود خطاهایی در ثبت اطلاعات این پرونده‌ها رخ داده که نیاز به ویرایش دارند.

این مسئول بیان کرد: این سامانه باید اجازه ورود و ویرایش بدهد تا بتوانیم اطلاعات پرونده‌ها را اصلاح کنیم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان به جاماندن ۱۴۰۰ پرونده دیگر اشاره کرد و ادامه داد: این پرونده‌ها نیز به دلایلی در سامانه ثبت نشده‌اند.

به گفته وی هر زمانی که سامانه امکان بارگذاری اطلاعات را بدهد این پرونده‌ها نیز پیگیری می‌شوند.

صیادی بر لزوم بیمه کردن محصولات کشاورزی توسط بهره‌برداران این بخش تاکید کرد و گفت: مردم باید به سمت بیمه تحت عنوان یک تکیه‌گاه بروند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نیز سیل ابتدایی سال و نیز شیوع بیماری کرونا آسیب‌هایی به این حوزه در استان وارد کرده اما دولت مصوبه‌ای برای کمک به کشاورزان نداشته است.

کد خبر 512911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha