مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ماهنشان گفت: ۷۰ رأس گوسفند در اراضی روستای ساری آغل این شهرستان به دلیل ترس از حمله گرگ‌های گرسنه و دریده شدن از بالای صخره سقوط کرده و تلف شدند.

تلف شدن گوسفندان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محرمعلی عزیزی دوشنبه ۲۹ اردیبهشت افزود: گوسفندان هنگام غروب در مسیر بازگشت به روستا بودند که مورد هجوم گرگ‌ها قرارگرفته و در حین فرار از بالای صخره به زیر افتاده و جان باختند.

وی اظهار کرد: هرچند گله گوسفندان از سوی چوپانان و سگ‌های گله، مراقبت می‌شدند اما گرگ‌های به کمین نشسته در اقدامی غافلگیرانه به سمت دام‌ها هجوم برده و چند رأس از آن‌ها را دریده و تلف کردند.

عزیزی با اشاره به اینکه صاحب گله، تعداد چوپانان را در هنگام حمله گرگ‌ها، سه نفر و سگ‌های گله را نیز چهار یا پنج قلاده اعلام کرده است، افزود: پدر و پسر در خصوص تعداد گوسفندان تلف‌شده آمارهای ضدونقیضی را ارائه می‌دهند اما بازرسان این اداره کل با حضور در محل وقوع حادثه، فقط لاشه ۷۰ رأس دام را مشاهده کرده‌اند.

حمله گرگ به دام‌ها در زنجان ۲۰ میلیارد ریال خسارت زد

وی تصریح کرد: تعداد گوسفندان از سوی پدر خانواده ۱۵۰ رأس به بازرسان محیط‌زیست اعلام می‌شود، پسر نیز تعداد آن‌ها را ۲۵۰ رأس اعلام می‌کند اما برای محیط‌زیست، فقط مستندات (لاشه‌های کشف‌شده) قابل‌قبول است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ماهنشان استان زنجان گفت: صاحب دام‌های تلف‌شده، مدعی است که قریب ۱۵ رأس از گوسفندان زخمی شده را نیز قبل از اینکه حرام شوند، ذبح کرده و به منزل انتقال داده‌اند.  

عزیزی، ارزش تقریبی خسارات وارده به این دامدار را ۲ میلیارد ریال برآورد کرد و به دامداران و چوپانان توصیه کرد در حفاظت و مراقبت از دام‌های اهلی، دقت بیشتری داشته باشند تا به سهولت طعمه گرگ‌ها نشوند.

وی به صاحبان دام‌ها و چوپانان هشدار داد، چرای دام در مناطق صخره‌ای را تا قبل غروب خورشید، پایان بخشیده و برای گرفتار نشدن در کمین گرگ‌ها از منطقه دور شوند.

فروردین‌ماه امسال نیز، گرگ‌ها با ورود به محل نگهداری گوسفندان در روستای سلمان‌لو شهرستان زنجان، تعداد ۶۰ رأس گوسفند را تلف کردند که کارشناسان میزان خسارات را درمجموع حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد کردند.

کد خبر 512880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha