«سرآقاسید» بکرترین روستای پلکانی کشور است که در ارتفاع زاگرس بنا شده و در حال حاضر ایمن‌سازی روستا از مهم‌ترین دغدغه‌ها در این منطقه به‌شمار می‌رود.  

روستای سرآقاسید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، روستای «سرآقاسید» در بخش مرکزی و دهستان میانکوه موگوئی واقع شده است که با مختصات جغرافیایی ۴۹ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۴۰ دقیقه عرض شمالی، در ۴۵ کیلومتری شمال غربی چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و ۱۳۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.  

اطلاعات باستان شناختی در این روستا، حکایت از فعالیت و زندگی انسانی در عصر پارینه سنگی دارد. برخی منابع قدمت این روستا را به هزاران سال پیش می‌دانند و در شجره نامه امامزاده حداقل ۶۳۳ سال سابقه تاریخی روستا اثبات شده است.  

این روستای جذاب، سرزنده و از معماری بومی و پایدار برخوردار است که بر اساس ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی شکل گرفته است.  

روستای «سرآقاسید» که به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری نیز معرفی شده است؛ روستایی زیست پذیر دارای خدمات و امکانات مناسب برای زندگی است به طوری که اغلب نیازهای ضروری اهالی در داخل خود روستا تامین می‌شود، اقتصاد این روستا در درجه اول مبتنی بر فعالیت‌های کشاورزی است و در مرتبه بعدی وابسته به فعالیت‌های گردشگری و خدمات وابسته به آن است.  

این روستا در ارتفاعات زاگرس در نزدیکی قله زردکوه واقع است و مردم این روستا شش ماه از سال را با بارش‌های چند متری برف دست و پنجه نرم می‌کنند.  

راه ارتباطی این روستا به مرکز شهرستان و استان با نخستین بارش برف در اواخر پاییز مسدود می‌شود و قابلیت بازگشایی مسیر ارتباطی تا شش ماه وجود نخواهد داشت.  

هم اکنون خانواده‌های بسیاری در این روستا زندگی می‌کنند و با توجه به استفاده از مصالح طبیعی از جمله چوب، خاک و سنگ و… برای احداث خانه‌های مسکونی، ایمن سازی روستا برای حفاظت مردم این روستا در برابر حوادث طبیعی ضروری است.  

روستای پلکانی سرآقاسید یک اثر ارزشمند تاریخی و فرهنگی در کشور است

کارشناس مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص این روستا می‌گوید: وجه تسمیه این روستا امامزاده‌ای است که مقبره‌اش در پایین روستا قرار دارد و چون روستا به صورت پلکانی در بالای این امامزاده شکل گرفته است به آن سرآقاسید می‌گویند.  

علی مولوی بیان کرد: متأسفانه بناهای عمومی موجود در بافت روستای سرآقاسید مانند حمام و امامزاده آن نوسازی شده‌اند و هم اکنون تقریباً کیفیت همه بناهای موجود مشابه است که همه باهم و در یک کل پیوسته به نام بافت تاریخی روستا، یک اثر ارزشمند تاریخی و فرهنگی را تشکیل می‌دهند.  

وی گفت: بافت روستا با ویژگی‌های ارگانیک در راستای لایه‌های فرضی توپوگرافی روی زمینه خود شکل گرفته است.  

وی ادامه داد: مردم روستا از ایل چهار لنگ و هفت لنگ بختیاری هستند و زبان آن‌ها لری بختیاری بوده و فرهنگ حاکم بر روستا فرهنگ سنتی و بومی است، حفظ آداب و رسوم محلی، گویش و پوشاک مردم روستای سرآقاسید بیانگر پیشینه غنی آن است.  

کارشناس مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: مردم سرآقاسید تنها شش ماه از سال می‌توانند با دیگر روستاها و شهرهای اطراف ارتباط داشته باشند و مابقی سال در پشت حصار بزرگی از برف که تمامی راه‌های ارتباطی این روستا را قطع می‌کند، هستند.  

وی تاکید کرد: روستای سرآقاسید در واقع روستایی عشایری محسوب می‌شود و بیشتر ساکنان آن در فصل پاییز و زمستان مهاجرت می‌کنند.  

کارشناس مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: روستای سرآقاسید منطقه‌ای تاریخی دارای میراث کهن و ارزشمند با روح و هویت ایرانی است و این روستای جذاب از معماری بومی و پایدار بهره مند است که بر اساس ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی شکل گرفته است.  

وی ادامه داد: مقاومت و استحکام مناسب ابنیه در برابر خطراتی نظیر زلزله از یک سو و ساماندهی مناسب فعالیت‌ها نشان از کیفیت مناسب ساختار روستای سرآقاسید دارد.  

کارشناس مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مدیریت صحیح پسماندها و جلوگیری از تخریب باغات و اراضی زراعی در روستای سرآقاسید محیطی دلپذیر و جذاب در سطح منطقه به وجود آورده است.  

وی ادامه داد: از لحاظ اجتماعی روابط صمیمانه‌ای میان ساکنان روستا وجود دارد و امنیت پایدار در این منطقه حاکم است.  

این کارشناس ادامه داد: در گذشته از محل اعتبارات سال ۹۷ مبلغی حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیون ریال برای تعمیر و مرمت بخشی از بافت روستا تخصیص داده شد که با کسب نظر از مشاوران و متخصصان امر قسمتی از بافت و تعدادی از معابر بافت تاریخی به عنوان نمونه و دستورکار برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شاخصی برای مقاوم سازی و نوع مرمت بافت‌های ارزشمند تاریخی در دستورکار قرار گرفت و عملیات اجرایی به انجام رسیده است.  

ایمن سازی روستا برای جلوگیری از وقوع حوادث و تلفات جانی و مالی در این روستا به یک دغدغه مهم تبدیل شده است و این در حال است که باید تلاش شود که در کنار ایمن سازی به بافت تاریخی با ارزش این روستا آسیبی وارد نشود.  

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد : روستای سرآقاسید دارای بافت باارزش است که توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت شده است.  

مهدی مرادی افزود: برای این روستا در سال ۸۲ توسط بنیاد مسکن استان طرح‌هادی با رویکرد بافت باارزش تهیه شده است.  

وی تصریح کرد: این روستا بزرگترین روستای شهرستان کوهرنگ و دهستان موگویی این شهرستان از نظر جمعیت است، ساختمان‌های این روستا با سنگ، چوب و گِل احداث شدند و از نظر ایستایی در برابر حوادث طبیعی همچون زلزله ناایمن است.  

مرادی ایمن سازی و جلوگیری از تلفات جانی ناشی از حوادث طبیعی یک دغدغه در سرآقاسید عنوان کرد و گفت: در گذشته یک حادثه آتش سوزی در این منطقه رخ داد که بر اثر حادثه آتش سوزی ۹ منزل مسکونی تخریب شد که با کمک‌های بنیاد مسکن بازسازی شدند.  

وی همچنین مقررات حاکم بر روستاهای دارای بافت با ارزش را یک دغدغه دیگر دانست و گفت: دخل و تصرف در این روستاها نیازمند نظارت میراث فرهنگی است تا براساس ضوابط میراث فرهنگی هر نوع ساخت و ساز شکل گیرد و تاکنون موفق به این امر نشدیم.  

مرادی در خصوص جابجایی اهالی روستای سرآقاسید، بیان کرد: این امر هزینه بر بوده و از طرفی روستا دارای بافت باارزش است و امکان تخریب یک ساختمان و احداث یک سازه جدید نیست بلکه باید نقطه جمعیتی مشخص شود که سرریز جمعیت روستا در آن نقطه ساکن شوند.  

وی بیان کرد: شاید جابجایی روستا منطقی نباشد اما باید فضایی ایجاد شود تا از نظر ایستایی بتوان واحدهای مقاومی احداث کرد زیرا روستای هدف گردشگری است و باید موضوع معیشتی و اقتصادی مردم مدنظر قرار گیرد.  

مرادی ادامه داد: حدود چهار تا پنج سال گذشته کارگروه‌های مختلف تامین مسکن در محل روستای سرآقاسید حاضر شدند و تاکید بر امکان فراهم سازی نقطه جمعیتی بود اما این کارگروه به اجماع برای توسعه روستا در مکانی در شعاع دو تا سه کیلومتری این روستا که مورد تأیید مردم روستا بوده و همچنین ساختار زمین شناسی، شیب منطقه، دسترسی و خدمات زیربنایی مناسب داشته باشد، نرسیدند.  

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: از سمت گردنه عسل کشان نیز زمین مناسبی برای توسعه بسیاری از روستاهای دهستان موگویی مانند سرآقاسید که نیازمند توسعه یا جابجایی هستند، وجود ندارد.  

مرادی گفت: روستای سرآقاسید نیازمند انجام مطالعات امکان سنجی است.  

وی انجام مطالعات امکان سنجی را پیشنهاد مشخص بنیاد مسکن استان برای دهستان موگویی عنوان کرد و گفت: باید یک بررسی میدانی به عمل‌اید و از یک مشاور برجسته استفاده شود تا خواسته مردم، معیشت غالب آنان و … بررسی شود.  

روستای سرآقاسید یک روستای تاریخی بسیار زیبا با جذابیت‌های شگفت انگیز است که هنوز بسیاری از مردم کشور از این روستا اطلاع ندارند و گردشگری این روستا آن گونه که باید توسعه نیافته است.  

معرفی روستا و توسعه گردشگری منطقه موجب ورود گردشگر به منطقه می‌شود که این امر موجب افزایش درآمد مردم و توسعه منطقه می‌شود.  

کد خبر 512811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha