مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

می‌گویند حتی چنگیزخان مغول با آن قساوت و رفتارهای وقیحانه بشری شکار در فصل بهار را زشت می‌دانست، اما امروز رفتارها به‌گونه‌ای دیگر است و محیط‌بانان گیلانی از افول اخلاق شکار در استان خبر می‌دهند.

شکار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، خبرهایی که به‌دستمان می‌رسد اگرچه تلاش نیروهای یگان حفاظت دستگاه‌های مختلف و محیط‌بانان را می‌ستاید، اما خبرهای بدی برای افزایش شکار غیرمجاز در فصل زادآوری در گیلان نیز وجود دارد.

شکارچی متخلف در ارتفاعات سیاهکل، پوست مرال یا گوزن را می دَرَد؛ عکس می‌گیرد و اگرچه در تعقیب و گریزی سخت با محیط‌بانان در ارتفاعات دستگیر می‌شود، اما به نقل از فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان، با اینکه جریمه یا حتی زندان نیز در انتظار این فرد متخلف است، اما ضربه‌ای که به محیط‌زیست وارد کرده را چه چیزی جبران می‌کند؟  یا آنجا که سه قطعه پرنده حمایت شده فلامینگو در یکی از منازل مسکونی شهرستان رشت کشف و ضبط می‌شود، ده‌ها قطعه قزل‌آلای خال قرمز از صیادان متخلف به‌دست می‌آید و بسیاری مانند آن.    

 نگرانی برای افزایش شکار غیر مجاز

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: متعجبم! هیچ زمان این حجم از نامهربانی را تجربه نکرده بودیم؛ ایرانیان همیشه شکار در فصل بهار را خود گناه تلقی می‌کردند، اما امسال تعداد شکارچیان متخلف افزایش یافته است.

ساسان اکبری پور ادامه داد : تقاضا می‌کنم رسانه‌ها فرهنگ‌سازی کنند؛ بهار فصل شکار نیست. شکارچیان و صیادان ادوات شکار را غلاف کنند.

وی گفت: نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست چون همیشه در تلاشند تا متخلفان در امان نباشند، اما در بهار امسال تعداد کشفیات اسلحه اعم از مجاز و قاچاق سه برابر شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: بهار فصل زادآوری است، اندکی مهربان تر باشیم؛ از قدیم ایرانیان در این فصل  به حیوانات فرصت زادآوری و  تخم‌گذاری می‌دادند، اینک چه شده که اینگونه نامهربان شده‌ایم.

اکبری پور افزود : در تمام دنیا هیچکس در فصل بهار شکار نمی‌کند؛ شکار از پائیز شروع می‌شود و به‌صورت قانونی پروانه صادر می‌شود، به‌طوریکه سال ۹۸، چهار هزار و ۵۰۰ پروانه شکار صادر شد و در واقع هیچ مشکلی برای شکار قانونمند وجود ندارد.

 تجهیزات و  محیط‌بان کافی نیست

اکبری پور افزود: محیط‌بانان باید با عشق به محیط زیست وارد این عرصه شوند نه برای یک لقمه نان؛ اما در این حال پایش محیط‌بانان و نیروهای یگان حفاظت همیشه ستودنی هست، اما امکانات و تجهیزات کافی نیست.

وی تصریح کرد : تشریک مساعی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها نیز قابل تقدیر است و از این روی مشکلی در استان وجود ندارد.

در گیلان فقط ۹ منطقه حفاظت شده وجود دارد که در آن گونه های گیاهی و جانوری کمیاب و در حال انقراض هم کم نیست.

کد خبر 512802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha