مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

فصل جدید کاوش‌ها در تپه باستانی هگمتانه که قدمت آن به دوران مادها باز می‌گردد هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی آغاز می‌شود.

هگمتانه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، تپه باستانی هگمتانه با وسعتی حدود ۴۰ هکتار در دل بافت قدیمی شهر همدان و در حدفاصل خیابان‌های اکباتان، شهدا و بلوار هگمتانه واقع‌شده است و با توجه به اشارات تاریخی و برداشت‌های اولیه محققان علوم تاریخ و باستان‌شناسی به‌عنوان هگمتاه باستانی و دربرگیرنده کاخ‌ها و آثار دوره ماد و هخامنشی معرفی‌شده است.

عملیات آزادسازی این اثر مهم باستانی از خانه‌های مسکونی و تجاری که بر روی آن واقع‌شده بود از حدود سال ۱۳۴۷ آغاز و تا سال ۱۳۵۳ حدود ۱۵ هکتار آن به‌عنوان مرحله اول خریداری و تملک شد و کاوش‌های باستان‌شناسی از سال ۱۳۶۲ توسط کارشناسان مجرب سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.

به‌طورکلی تپه هگمتانه در طول سالیان اخیر بارها مورد حفاری باستان شناسان داخلی و خارجی قرارگرفته است و در طول حفاری‌های انجام‌شده آثار ارزشمند و بی‌نظیری همچون لوح زرین، کوزه شکسته، بشقاب نقره‌ای و پایه ستون سنگی یافت شده که اغلب متعلق به دوران هخامنشیان و نیاکان آن‌ها است.

ماحصل کاوش‌های علمی انجام‌شده پیدایش شهری باستانی و گسترده است، ساخت‌وسازهای این شهر باستانی عبارت است از معابری به فاصله‌های مساوی و موازی یکدیگر که در حدفاصل آن‌ها واحدهای ساختمانی مشابه و قرینه یکدیگر احداث‌شده است.

ازجمله ویژگی‌های شهر باستانی هگمتانه، معماری و طرح و نقشه منظم این شهر بوده که در بین آثار باستانی به‌دست‌آمده کم‌سابقه بوده و مجموعه بی‌نظیر و جذابی را در دل شهر همدان به وجود آورده که به‌صورت گسترده‌ای مورد استقبال و بازدید گردشگران ایرانی و خارجی است.

همچنین وجود ۲ کلیسای «گریگوری استپان» و کلیسای «حضرت مریم» نیز بر غنای فرهنگی و تاریخی سایت هگمتانه افزوده و آن را به نقطه گردشگری ویژه‌ای در شهر همدان تبدیل کرده است.

در شرق این تپه باستانی نیز موزه هگمتانه در زیربنای ۶۰۰ مترمربع قرار دارد که در آن آثار سنگی، سفالی، استخوانی و فلزی از دوره‌های پیش و پس از اسلام به نمایش درآمده و در راهرو و تالار سمت راست موزه تپه هگمتانه، اشیای کشف‌شده از تپه هگمتانه نگهداری می‌شود.

اشیای موزه تپه هگمتانه شامل ۲ بخش اختصاصی و استانی است و مجموعه تابوت‌های سنگی و سفالی مربوط به دوره پارتیان که از میدان شیر سنگی همدان به‌دست‌آمده‌اند و خمره‌ها و سنگ‌های تزیینی با نقوش زیبا و سنگ‌قبرهای دوران مختلف اسلامی، شاخص‌ترین آثار کشف‌شده استانی هستند که در سالن مرکزی و راهروی سمت چپ موزه قرار داده‌شده‌اند.

هگمتانه دوباره راز می‌گشاید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان از کاوش‌های جدید در تپه هگمتانه خبر داد و گفت: بیست و دومین فصل کاوش تپه باستانی هگمتانه هم‌زمان با آغاز هفته میراث فرهنگی به سرپرستی دکتر مهرداد ملک‌زاده و بر اساس ماده ۱۱ قانون حفظ آثار ملی و در اجرای بند ۳ ماده ۳ قانون اساسنامه میراث فرهنگی و با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کشور آغاز می‌شود.

علی مالمیر افزود: در این فصل کاوش، قسمت برج و بارو مورد کاوش قرار خواهد گرفت.

 وی اظهار کرد: تپه‌ باستانی هگمتانه در همدان به‌عنوان پهناورترین تپه باستانی ایران که وسعتی بالغ‌بر ۴۰ هزار هکتار را به خود اختصاص داده است، هرساله میزبان بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان نیز گفت: موزه باستان‌شناسی هگمتانه دارای ۳۵۰ شی‌ء سفالی، شیشه‌ای و مصنوعات فلزی دارای سابقه تاریخی باارزش است.

علی خاکسار افزود: استان همدان بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری را در خود جای‌داده و به‌واسطه غنی بودن از آثار تاریخی و وجود جاذبه‌های گردشگری و تفریحی، همه‌ساله به مقصد گردشگری شمار زیادی از مسافران داخلی و خارجی تبدیل‌شده است.

وی اضافه کرد: این استان به‌واسطه وجود شمار زیادی آثار تاریخی، تفریحی و توریستی به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین معرفی‌شده است.

وی اظهار کرد: آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج‌آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهم‌ترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه‌ساله مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

خاکسار گفت: سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب‌انبارها، خانه‌های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی موردتوجه گردشگران استان همدان است.

هفته میراث فرهنگی از ۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد است.

کد خبر 512754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha