مردم شهرستان میامی در شرقی‌ترین نقطه استان سمنان محرومیت‌های بسیاری دارند، بهسازی‌نشدن راه‌های این منطقه، با وجود وعده‌های بسیار مسئولان، یکی از مشکلات بزرگ آنان است.

جاده میامی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، برای درک درست مشکلات راه‌های میامی فقط یک سفر به روستاهای این شهرستان کافی است، از آنجا که ۸۰ درصد از جمعیت ۴۰ هزار نفری این شهرستان در روستاها زندگی می‌کنند، بخش زیادی از راه‌های میامی مربوط به راه روستاهای دور و نزدیک است.  

البته راه سراسری تهران - مشهد هم از میان شهر میامی می‌گذرد، حدود ۲۵۰ کیلومتر از این راه در محدوده این شهرستان قرار دارد.

خرابی راه‌های شهرستان میامی به جاده‌های روستایی محدود نمی‌شود، حدود ۳۰ کیلومتر از راه سراسری تهران - مشهد در محدوده روستای عباس‌آباد تا سبزوار استان خراسان رضوی در هر بارش سنگین باران دچار آبگرفتگی و برای ساعت‌هایی بسته می‌شود و مسافران عبوری در منطقه‌ای دور از هر گونه آبادی سرگردان می‌شوند.

یکنواختی مسیر و  نبود مکان‌هایی برای توقف و استراحت رانندگان هم از دیگر مشکلات این مسیر است، این امر موجب بروز حوادث رانندگی بسیار بیشتر از نوع واژگونی می‌شود و بسیاری از هموطنان زخمی یا کشته می‌شوند.

از آنجا که مشکلات راه سراسری تهران - مشهد در منظر بسیاری از مردم قرار دارد، کارهایی برای مرمت و بهسازی آن در حال انجام است، اما  مشکلات راه‌های روستایی که از سوی روستاییان پیگیری می‌شود کمتر به نتیجه می‌رسد.

از جاده اصلی تهران - مشهد تا روستای تاریخی فرومد، زادگاه و آرامگاه شاعر نامی ایران ابن یمین فریومدی و نیز شیخ حسن جوری، رهبر سربداران سبزوار حدود ۵۰ کیلومتر فاصله است، البته چند روستای دیگر هم از همین راه برای رفت و آمد استفاده می‌کنند، دست اندازهای بسیار که بعضا چاله‌های خطرناکی هستند جزو ویژگی‌های این راه است، جای جای این راه با وجود این چاله‌ها خطرهای زیادی برای رانندگان به ویژه رانندگان غیربومی ایجاد می‌کند.

خرابی شانه راه از دیگر مشکلات این جاده است، خطرات جانی و مالی قابل توجهی در انتظار سرنشینان خودروهایی است که به هر دلیل از جاده منحرف شوند.

بخش کالپوش با مرکزیت روستای رضوان در شهرستان میامی یکی از مناطق کمترتوسعه یافته استان سمنان است، از شهر میامی تا روستای رضوان حدود ۱۳۰ کیلومتر مسافت است، این راه علاوه بر باریک بودن، دست اندازهای بزرگ و کوچک بسیاری دارد.  

اهالی این بخش که حدود ۲۰ هزار نفر هستند برای انجام امور اداری از همین راه به مرکز شهرستان تردد می کنند. این راه مستعد آبگرفتگی است، به خاطر پایین بودن سطح راه، معمولا پس از هر بارش سنگینِ باران این راه بسته می شود و مشکلاتی برای تردد ایجاد می‌کند.

علاوه بر مردم بخش کالپوش،  بسیاری از مردم که قصد رفت و آمد به خراسان شمالی و یا استان گلستان را دارند از همین راه استفاده می‌کنند.

حادثه‌خیز بودن و آبگرفتگی هرساله محورهای مواصلاتی برای مردم میامی آنچنان عادی شده که آن را حادثه غیرمترقبه محسوب نمی‌کنند، در سالیان گذشته برای بازسازی و بهسازی این راه‌ها وعده‌های زیادی داده شده و اکنون مردم میامی همچنان منتظر عمل مسئولان به وعده‌هایشان هستند.

راه‌های مواصلاتی میامی از محورهای پر رفت و آمد کشور و درعین حال از پرحادثه ترین مسیرهای استان سمنان محسوب می‌شود. رفت و آمد راحت و  امنیت تردد در راه‌های مواصلاتی از خواسته‌های اصلی مردم این منطقه است.

تلفات محور میامی - کاهک به علت ناتمام ماندن

محور میامی - کاهک که از چند سال پیش عملیات بهسازی و بازسازی آن ها آغاز شده تاکنون به اتمام نرسیده است.  

بنا به آمار، سالانه بر اثر حوادث رانندگی بیشتر از ۵۰ تن جان خود را در این محور از دست می‌دهند،  تعداد بسیاری هم زخمی و یا معلول می‌شوند و خاطرات تلخی را از این منطقه به یاد می سپارند.

علاوه بر مشکلات این محور، بسیاری از جاده‌های میامی در بارندگی‌های شدید امسال، در چند مرحله به خاطر آبگرفتگی بسته و پس از ساعاتی بازگشایی شد.

گلایه مردم از بی‌توجهی به محور میامی - جاجرم

سال‌هاست مسافران عبوری به ویژه مردم بخش کالپوش از جاده ناامن و پرحادثه گلایه مند هستند.

در این محور که استان سمنان را به استان های گلستان و خراسان شمالی متصل می‌کند، هرسال تصادفات مرگباری رخ می دهد.

سالانه وعده‌های مختلفی برای بهسازی و تعریض این جاده داده می‌شود، ولی هنوز به جز چند کیلومتر، بقیه راه بهسازی نشده است، تخصیص نیافتن اعتبار لازم مشکل اصلی عنوان میشود.

معطلی پنجساله عملیات اجرایی برخی محورهای میامی

محور میامی به جیلان از محورهای مواصلاتی است که سال‌هاست نیمه کاره رها شده است.

این مسیر میامی را به شمال کشور متصل می‌کند و با ایجاد  زیرساخت‌های لازم، علاوه بر استفاده شهروندان بومی، میتواند میزبان مسافرانی باشد که از سمت مشهد قصد رفتن به شهرهای شمالی را دارند تا مسیر را کوتاه کنند که خود موجب کاهش حوادث و سوخت مصرفی میشود.

طرح‌های نیمه‌تمام در حوزه راه‌ها و محورهای اصلی و مواصلاتی میامی که برخی از آن ها از پنج سال پیش رها شده‌اند، اکنون یکی از دغدغه های مردم میامی است.  

مرتضی صائمی از اهالی میامی با اشاره به اینکه سال‌هاست هنوز اقدام اساسی در این محور صورت نگرفته است، گفت: در تامین اعتبار طرح ملی انتظار می رود مسوولان توجه ویژه ای نمایند.

وی افزود: هر ساله بسیاری از مسافران به علت آبگرفتگی در مسیر با مشکل مواجه می شوند.

مطالبه چندساله‌ای که بی‌جواب مانده است

عباسعلی اصغری، رئیس شورای اسلامی شهر میامی نیز گفت: بهسازی جاده های میامی مطالبه چندساله مردم است. محور میامی به کاهک با توجه به عبور سالانه میلیون‌ها مسافر از اهمیت خاصی برخوردار است، و انتظار می رود مسوولان توجه ویژه‌ای به این محور داشته باشند.

ابوالفضل عرب ارمیان، رئیس شورای شهرستان میامی نیز اظهار کرد: تکمیل محورهای مواصلاتی ضرورت دارد و در راستای تکمیل زیرساخت‌ها و بهسازی معابر روستایی و جاده‌های شهرستان در ۲ مرحله با مسئوولان استان مکاتبه شده است.

وی ادامه داد: محور میامی به جیلان از مطالبات کشاورزان و مردم منطقه است که نیازمند عزم جدی مسئولان دارد،  پل زیرگذر بکران و میامی نیز طرح موضوع شده و منتظر اقدامات مسئولان مربوطه هستیم.

بهسازی راه‌ها چشم‌انتظار اعتبار و مناسب شدن آب و هوا

علی ساغری، رئیس اداره راه وشهرسازی میامی نیز اعلام کرد : حدود ۳۰۰ میلیارد ریال برای ساخت قطعه اول و دوم مسیر  میامی - کالپوش  به طول ۲۵ کیلومتر اختصاص یافته است.

وی گفت: با تامین سه هزارتن قیر و آسفالت این محور، مشکلات جاده‌ای بر اثر آبگرفتگی و سیلاب برطرف خواهد شد.

ساغری ادامه داد: عملیات اجرایی محور میامی - جیلان نیز در صورت مساعد شدن آب و هوا آغاز میشود.

رئیس اداره راه و شهرسازی میامی تصریح کرد: قسمتی از محور میامی به جاجرم بهسازی شده و در صورت تامین اعتبار بهسازی مسیر انجام خواهد شد.

احمد ملایری، فرماندار میامی ضمن تشکر از تلاش راهداران شهرستان افزود: تکمیل محور میامی به کاهک به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی گفت : بهسازی راه‌های مواصلاتی و روستایی شهرستان ضرورت دارد.

مجموع راه‌های شهرستان میامی ۵۷۰ کیلومتر است که حدود۳۴۰ کیلومتر را راه روستایی شامل می شود.

شهرستان میامی با هشت هزارو ۶۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت حدود ۴۰هزار تن در شرق استان سمنان قرار دارد.

کد خبر 512732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha