رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه گفت: از ابتدای اردیبهشت‌ماه تاکنون موارد مثبت سرپایی و بستری ویروس کرونا در استان، ۵.۵ برابر شده است.

سومین فوتی ویروس کرونا در شاهرود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، آژیر قرمز کرونا در استان کرمانشاه به علت رفت‌وآمدهای بدون توجه به دستورالعمل بهداشتی، هشدار سخنگوی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا کشور به مردم استان را در پی داشت.

کیانوش جهانپور از احتمال افزایش مبتلایان در روزهای آینده خبر داد. عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب گردش این ویروس در بین مردم شده به طوریکه که بر اساس آمار روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی استان، ۲ هزار  و ۷۶۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که متأسفانه این ویروس منحوس جان ۹۲ نفر از هم استانی‌ها را نیز گرفته است.

بیشتر موارد مثبت به کرونا در استان بین بیماران سرپایی شناسایی‌شده و این یعنی خطر همچنان در کمین است و این ویروس هنوز تهدیدی جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شود.

همچنین به گفته رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه (مختص بیماران کرونایی)،  از ابتدای اردیبهشت‌ماه تاکنون موارد مثبت سرپایی و بستری در استان ۵.۵ برابر شده است.

سیاوش وزیری در خصوص دلیل اوج گرفتن کرونا، اظهار کرد: در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت‌ماه شایعه شد با گرم‌تر شدن هوا مخاطره ویروس هم کمتر می‌شود و مردم کمی هشدارها را جدی نگرفتند.

وی گفت: در استان طی هر ۲۴ ساعت برای حدود ۵۰۰ نفر آزمایش تست تشخیص کرونا انجام می‌شود، گفت: تلاش دانشگاه این است روزانه به یک‌هزار نفر برسد.

وزیری شاخص شیوع بیماری کرونا را حدود ۱.۶ درصد اعلام کرد و افزود: اگر سطح مشارکت مردم به حد متعادل برسد و بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود زنجیره انتقال کاهش می‌یابد.

این فوق تخصص بیماری عفونی و تب‌دار اضافه کرد: اگر کسی به فرم خفیف این بیماری مبتلا شود یعنی علائم خاصی نداشته باشد که بیشتر از بیماران سرپایی هستند بعد از ۱۴ روز قرنطینه خانگی بهبودیافته، محسوب می‌شود و اگر کسی هم به فرم شدیدی از آن مبتلا شود به طوریکه در بیمارستان‌ بستری شود معمولاً ۲۱ روز باید موارد قرنطینه را رعایت کنند.

ابتلای مجدد در بیماران بهبودیافته فعلاً مشخص نیست

وی در ارتباط با ابتلای مجدد بیماران کرونایی بهبودیافته، خاطرنشان کرد: بر اساس اسناد علمی منتشرشده تا به امروز ابتلای مجدد وجود نداشته است، اما چون ویروس جدید است باید چند ماهی از بهبودی بگذارد تا در این خصوص اظهارنظر کرد چون هنوز زمان ماندگاری و محافظت آنتی‌بادی در جریان خون دقیقاً مشخص نیست.

وزیری با توجه به آغاز فصل گرما در خصوص خطر استفاده از کولرگازی در رابطه با  چرخش ویروس در محیط، گفت: سیستم کولرگازی چه در منازل چه در ماشین به‌نوعی است که باید  در یک بخش بسته‌ای چرخش مجدد هوا ایجاد کند.

وی اضافه کرد: به خاطر کاهش هزینه، فیلتر اختصاصی گردوخاک یا فیلترهای ویروس که از چرخش میکروارگانیسم‌ها جلوگیری و آلودگی‌زدایی می‌کند، در کولرگازی نصب نمی‌کنند.

وزیری تصریح کرد: کولرگازی‌هایی که در حال حاضر ما مصرف می‌کنیم، کولرگازی با فیلتر مدرن ضد چرخش ویروس نیست، بنابراین ویروس خیلی خوب در محیط بسته گردش پیدا می‌کند و رطوبتی که در محیط به وجود می‌آید چرخش خطرناک آن را شروع می‌کند.

رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه متذکر شد: در تمامی موارد سازمان جهانی بهداشت تأکید کرده درب و پنجره برای تهویه با محیط پیرامون، باز باشد، وقتی محیط بسته باشد و صرفاً چرخش هوای خنک در محیط مرطوب رخ دهد این خود یک عامل خطرساز برای انتقال ویروس محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر فیلترهای مخصوص نصب‌شده باشد که فعلاً این مورد در کولرهای گازی خانگی نیست و تنها در محیط‌های بسیار پیشرفته بیمارستانی مورداستفاده قرار می‌گیرد، استفاده از آن خطری ندارد.

وی اشاره‌ای نیز به بیماری کاوازاکی کودکان داشت و گفت: بیماری کاوازاکی یک سندرم و بیماری با علت ناشناخته است که بیشتر در کودکان زیر پنج سال به علت واکنش‌های التهابی به دلیل تحریک سلول‌های «تی» یا یک‌سری آنتی‌ژن‌ها (سوپر آنتی‌ژن)، دهان، لب، کف دست‌وپا را درگیر می‌کند که عارضه خیلی از عفونت‌ها می‌تواند باشد.

کد خبر 512726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha