دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مشگین‌شهر نسبت به کوچ زود هنگام بهاره عشایر به ییلاقات سبلان هشدار داد.  

عشایر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عقیل گلمحمدزاده، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مشگین‌شهر در استان اردبیل دوشنبه ۲۹ اردیبهشت در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بر اساس تقویم رسمی، کوچ بهاره عشایر استان از ۱۰ خرداد آغاز خواهد شد.  

گلمحمدزاده اظهارداشت: بر اساس هماهنگی‌های بعمل آمده با دستگاه‌های مرتبط ورود هر گونه دام سبک و سنگین قبل از این موعد به مراتع ییلاقی ممنوع بوده و در صورت مشاهده دام‌های وارد شده توسط عوامل یگان حفاظت منابع طبیعی به منطقه مغان عودت داده خواهند شد.  

وی گفت: با دادگستری شهرستان هماهنگی لازم انجام شده تا در صورت تمکین نکردن مالک احشام، دام‌های وارد شده برای ذبح به کشتارگاه شهرستان واگذار شود.  

گلمحمدزاده اضافه‌کرد: با توجه به بارش برف در ییلاقات پوشش گیاهی مراتع شهرستان هنوز رشد کافی و کامل نداشته اما پیش‌بینی می‌شود در صورت افزایش دمای هوا پس از نیمه خرداد ماه شاهد مراتعی پر بار در مقایسه با سال‌های قبل باشیم.  

وی به عشایر سفارش کرد هنگام کوچ پروانه چرا و طرح مرتع‌داری را به هنگام کوچ همراه داشته باشند تا در صورت کنترل گشت ویژه با مشکل مواجه نشوند.  

شهرستان مشگین‌شهر دارای ۲۴۰ هزار هکتار مرتع است و همه ساله پذیرای عشایر شاهسون است.  

ایل شاهسون استان اردبیل متشکل از ۸۰ هزار نفر جمعیت در قالب ۱۵ هزار خانوار است که به نگهداری ۱. ۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.  

عشایر استان اردبیل سالانه ۴۳ هزار تن شیر، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، ۱۲هزار تن گوشت، ۱.۵ تن پشم و ۱۴هزار متر مربع فرش، گلیم و جاجیم به ارزش تقریبی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تولید می‌کنند.  

در حال حاضر عشایر استان اردبیل در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه‌دار کشور در جایگاه سوم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.  

کد خبر 512718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha