پل‌های تخریب شده موقت و دائم لرستان در جریان سیل سال ۹۸ هم‌چنان وضعیت مبهمی دارند.

پل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، لرستان و سیل سال ۹۸ با هم پیوندی ناگسستنی داشتند به‌طوریکه بهار و زمستان سوغاتشان به مردم چیزی نبود جز تخریب.

سیل پنجم و دوازدهم فروردین و هفتم اسفند سال ۹۸ بیش از ده‌ها هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های لرستان خسارت وارد کرد که تخریب کامل ۲۰۶ دهنه پل بخشی از آن بود.

پس از سیل ویرانگر دوازدهم فروردین کار بازسازی و احداث پل‌های موقت به سرعت توسط اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان آغاز شد و تعدادی از آنها نیز با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح و به‌بهره‌برداری رسید.

اما نکته قابل تامل در خصوص این پل‌ها عدم تاب‌آوری آنها پس از افتتاح چندین‌ماهه برابر سیل هفتم اسفندماه سال ۹۸ بود جایی‌که دو پل مهم دوآب و چم‌شهران با صرف میلیاردها تومان هزینه برای افتتاح با سقوط در رودخانه کشکان تخریب شد.

خسارت ۱۰۰ میلیاردی به پل‌های پلدختر

هفتم اسفندماه سال ۹۸ حسن رضاییان، فرماندار پلدختر در جریان سیل گفت: در ارزیابی‌های اولیه برآورد می‌شود که بیش‌از ۱۰۰ میلیارد ریال به پل‌های شهرستان خسارت وارد شده باشد.

وی با اشاره به تخریب کامل پل چم‌شهران، اضافه کرد: پل‌های شهید آزادی، کیان آباد و بابازید نیز خسارت دیده‌اند.

خسارت به هشت دستگاه پل‌ لرستان

خداداد مقبلی، معاون سازمان راهداری کشور نیز همان روز با بیان اینکه سطح آب رودخانه کشکان بسیار بالاست، گفته بود: سیلاب در رودخانه کشکان منجر به تخریب پل‌های موجود در مسیر رودخانه شد.

وی افزود: در مجموع هشت دستگاه از پل‌های استان دچار خسارت شد که یکی از پل‌های فلزی که جدیدا نصب کرده بودیم نیز تخریب شد.

عرشه فلزی یا پل؟

یک روز پس از وقوع سیل و اظهارنظرهای مختلف در خصوص تخریب پل‌های افتتاح شده عباس شرفی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در اظهارنظری عجیب گفت: عرشه فلزی پل‌ها نصب شده بود.

وی اظهار کرد: در چهار روز اخیر ۴۰۰ راهدار در قالب ۴۰ تیم فعال با ۲۸۸ دستگاه ماشین آلات مشغول خدمت رسانی هستند که علیرغم افزایش شدید سطح آب رودخانه‌های استان و طغیان رودخانه‌های فصلی و دائمی، با توجه به آمادگی راهداری لرستان و شناسایی نقاط بحرانی، تاکنون انسداد و آبگرفتگی قابل توجهی بجز در محور قدیم خرم‌آباد- پلدختر گزارش نشده است و تلاش راهداران بدون وقفه ادامه دارد.

شرفی افزود: درخصوص تخریب پل‌های چم شهران و دوآب و همچنین پنج پل دیگر ذکر شده به اطلاع می‌رساند که این پل‌ها در سیل فروردین ۹۸ تخریب شدند که راهداری به علت عدم تامین اعتبار لازم جهت احداث پل های جدید و به ناگزیر جهت تسریع در برقراری تردد اهالی منطقه نسبت به نصب عرشه فلزی پل‌ها به صورت موقت در همان محل جانمایی قبلی اقدام کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خاطرنشان کرد: طراحی و برآورد پل جدید توسط مشاورین ذی‌صلاح انجام گرفته است و درصورت تامین اعتبار نسبت به احداث پل جدید با طراحی متفاوت از سازه‌های موجود و متناسب با شرایط منطقه اقدام خواهد شد.

درست است که احداث پل موقت همانطوری که از نامش پیداست برای رفع مشکل در زمان کوتاهی بوده ولی سوال اینجاست چرا جانمایی و نصب آنها طوری انجام شد که در آن زمان اندک نیز جوابگو نبود و میلیاردها میلیارد پول بیت‌المال به راحتی از بین رفت و مدیرکل راهداری آنها را پل ندانست و از آن با عنوان عرشه فلزی یاد کرد.

افق دید پروژه‌ها را بیشتر در نظر می‌گرفتند

نادیا امرایی، معاون فرماندار پلدختر نیز خواستار این شد که مشاوران این پل‌ها باید افق دید پروژه‌ها را بیشتر در نظر می‌گرفتند.

وی بیان کرد: در جریان سیل فرودین ۹۸، ۷ پل با دهنه بالای ۳۰ متر در شهرستان تخریب شدند به علاوه خاکریز پل بابازید.  

امرایی اضافه کرد: بعد از سیل نیز پل‌های موقت چم مهر، کلات زیودار، پل کیان‌آباد کولیوند، چم شهران، ابراهیم‌آباد معمولان و پل‌پران پرویز احداث که برخی از آن‌ها تخریب شد.  

وی اظهار کرد: دهنه پل چم‌شهران پاسخگوی حجم آب نبود و در جریان سیل تخریب شد.  

امرایی ادامه داد: پل چم‌چمران و چم‌مهر موقت هستند. اگر به این پل‌ها دهنه اضافه نشود هر سال این اتفاق یعنی تخریب آنها صورت می‌گیرد.

وی افزود: در سیل سال گذشته دو پل برگلان سوخته و طاق عباس‌علی نیز تخریب شده‌اند که تاکنون نصب نشده‌اند. در حال حاضر تنها دو پل ثابت کلات و کیان‌آباد نصب شده و بقیه یا نصب نشده یا موقت هستند.  

این مسئول تاکید کرد: دهنه‌های پل‌های موجود پاسخگوی دبی رودخانه نیست و مشاور طراح باید دوره و افق دید را بالاتر ببینند.

معاون فرماندار پلدختر بیان کرد: وقتی سیل اتفاق افتاد مطالبات مردم نیز زیاد بود و آنان تحمل نمی‌کردند و به همین خاطر اداره راهداری مجبور بود این سازه‌های موقت را نصب کند ولی چون کمبود اعتبار وجود دارد بعضا پل‌ها همانطور باقی مانده تا زمانی‌که تامین اعتبار شود.

سوال اینجاست چرا باید مشاوران در طراحی این پل‌های موقت که هزینه‌های زیادی نیز برای احداث آنها صرف شده دهنه‌های بیشتری در نظر نگرفته و افق دید را چندین سال بیشتر نکرده‌اند؟

مطالعات نقش اصلی را بر روی یک سازه دارد

علیرضا مقسمی از کارشناسان سازه نیز در این‌باره با بیان اینکه مطالعات نقش اصلی را بر روی یک سازه دارد، بیان کرد: مهم‌ترین عاملی که در لرستان وجود دارد عدم آشنایی افراد با توپوگرافی استان است.

این کارشناس تصریح کرد: مشاورانی که برای پروژه انتخاب می‌شوند درباره شرایط اقلیمی لرستان اطلاعاتی ندارند و نظارتی بر کیفیت ساخت‌وسازها آنچنان انجام نمی‌شود.

مقسمی ادامه داد: استانداردهایی برای یک سازه در یک بستر وجود دارد اول بستر کار و آزمایش لازم انجام می‌شود بعد روی آن پل و بنایی را ایجاد می‌کنند.

وی اظهار کرد: اینجا مطالعات نقش اصلی را نشان می‌دهد، در مطالعات بررسی می‌شود که در ده سال آینده در این منطقه چه اتفاقی رخ می‌دهد یعنی اول مطالعات و بعد نظارت انجام می‌شود و نقش دستگاه نظارت نیز خیلی مهم است.

این کارشناس سازه تصریح کرد: مشکل اصلی ما عدم نظارت است مهندسان ما همه چیز را بلد هستند و در کار خبره هستند ولی در مرحله اجرا آنچه که باید نمی‌شود چون نظارت صورت نمی‌گیرد.

عدم نظارت، آشنانبودن مشاوران طراح با توپوگرافی استان و صحیح اجرا نشدن نقشه‌های سازه باعث شده پل‌های احداثی استان پس از سیل ۹۸ دوباره تخریب و یا دچار خسارت شوند.

طراحی‌ها باید براساس طغیان‌های صورت گرفته رودخانه‌ها باشد

قدرت‌الله ترابی‌نژاد، فرماندار چگنی نیز در این باره گفت: انتظار نداشتیم پل دوآب بدین صورت تخریب شود.

وی با بیان اینکه انتظار نداشتیم چنین وضعیتی پیش بیایید و در یک‌سال ۳ سیل را تجربه کنیم، ادامه داد:پل دوآب به مناقصه گذاشته شده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه طراحی پلی که انجام می‌شود باید جوابگو سیلاب باشد، بیان کرد: در راستای نظارت تذکرات صورت می‌گیرد و بخشی رسانه‌ای و برخی دیگر به‌صورت مکاتبه‌ای انجام می‌شود.

ترابی‌نژاد ادامه داد: محدودیت اعتباری داریم، نزدیک ۲۰۰ میلیارد خسارت وارد شده است اما ۳۰ میلیارد به ما داده‌اند اگر اعتبار بیشتری باشد قطعاً سیستم می‌تواند کار انجام دهد.

وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌ها برای تردد مردم مجبورهستیم پل موقت بزنیم و منابع دولتی نیز با توجه به تحریم‌ها محدود است.

فرماندار چگنی تصریح کرد: طراحان و مهندسان باید افق دید را بالا ببرند و سیل ۱۲ فروردین باید مبنای کار باشد.

وی خاطرنشان کرد: طراحی‌ها باید براساس طغیان‌های صورت گرفته رودخانه‌ها باشد.

با توجه به محدویت اعتباری احداث پل موقت کاری عقلانی در زمان وقوع سیل برای تردد مردم محسوب می‌شود ولی نباید به خاطر سرعت در کار کیفیت را نیز فدا کرد و شاهد تخریب‌هایی از نوع ۷ اسفند در بخش سازه‌ای پل‌ها باشیم.

پل را در همان جای قبلی سیل احداث می‌کنند

سیدحمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار تسریع در روند احداث و بازسازی پل‌های تخریب شده در سیل سال گذشته شد.

وی گفت: در راستای پیگیری‌های انجام شده قرار شد لاشه پل برگلان سوخته آورده شده ولی تأخیر در پایه‌های پل داشته‌اند که قرار بود پیمانکار بگیرند.

کاظمی تصریح کرد: انتظار می‌رود در انجام کار تسریع صورت گیرد، بیش از یکسال گذشته و پایه‌های پل زده نشده است.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پل‌ها پران پرویز است که با توجه به جمعیت روستا، زندگی، کشاورزی و تردد مردم مرتبط با این پل بوده اما سرعت احداث کند است.

این نماینده مجلس با اشاره به پل ابراهیم‌آباد معمولان که ۸ روستا را پوشش می‌دهد، بیان کرد: پیمانکار در حال کار بوده اما باید قبل از لاشه پل پایه‌های آن زده شود و به این کار سرعت دهند.

وی بیان کرد: یکی هم پل چم شهران است که ارتفاعش پایین بود و مردم نیز زمان نصب اعتراض کردند که ارتفاع آن پایین است.

کاظمی اضافه کرد: قرار بود دو متر ارتفاع آن را بالا ببرند باید کار انجام شود و ارتفاع را بالا ببرند.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این‌ها برای مردم مشکل‌ساز شده است چون زندگی، کشاورزی و تردد مردم به این‌ها بستگی دارد.

کاظمی عنوان کرد: یکی دیگر پل چم مهر است که طول آن باید زیاد شود چون دهنه‌اش محدود بوده و باید دهنه‌اش اضافه شود که در صورت وقوع سیل مشکلی پیش نیاید.

وی اظهار کرد: نمی‌دانم آقایان چه دیدگاهی دارند که دبی آب متعلق به ۱۰۰۰ ساله بوده و تکرار نمی‌شود و پل را در همان جای قبلی سیل احداث می‌کنند.

کاظمی افزود: پلی که در لرستان ساخته می‌شود باید با دبی آب بالای ۶ میلیارد در نظر گرفته شود و علاوه بر سرعت کار  نیز باید بر کیفیت هم افزوده شود.

تلاش کردیم موضوع را از طریق مسئولان اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان پیگیر شویم ولی علیرغم هماهنگی‌های انجام شده حاضر به پاسخگویی نبودند.

به هر حال امیدواریم هر چه سریعتر با تزریق اعتبارات لازم کار بازسازی و نصب پل‌های تخریب شده لرستان در جریان سیل‌های سال گذشته البته به‌صورت اصولی و با نظارت کامل دستگاه‌های نظارتی به اتمام برسد و دیگر شاهد تخریب پل‌هایی که هزینه‌های هنگفتی نیز برای آنها صرف شده چه به‌صورت موقت و دائم نباشیم.

کد خبر 512703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha