یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

بحث‌هایی زیادی درباره تاثیر ویروس کرونا بر کودکان و نقش آنها به عنوان ناقل بالقوه بیماری در جریان بوده است.اما کمبود داده‌ها در این باره باعث شده اظهارنظر در این باره مشکل باشد.

children coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر از آنجایی که کودکان احتمالا دچار علائم خفیف عفونت ویروس کرونا می‌شوند یا اصلا علامتی بروز نمی‌دهند، در اغلب بررسی‌های بالینی و داده‌های گردآوری شده از مراکز آزمایش حضور ندارند.

برخی از مقامات بهداشت عمومی این نبود داده‌ها را دلیلی بر این گرفته‌اند که کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر ویروس کرونا را سرایت می‌دهند.

دانیل کخ، رئیس بخش بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت سوئیس اخیرا گفته بود: «کودکان کمسن دچار عفونت با ویروس کرونا نمی‌شوند و ویروس را هم به دیگران منتقل نمی‌کنند.»

کودکان زیر ۱۰ سال سوئیسی اکنون اجازه دارند پدر و مادر بزرگ‌هایشان را در آغوش بگیرند، به شرطی که این تماس کوتاه‌مدت باشد و علائم ویروس کرونا را نداشته باشند. سوئیس این هفته به دنبال چین، نروژ، دانمارک، آلمان و ژاپن مدارسش را باز کرد.

  • نظر پژوهشگران آلمانی درباره بازگشایی مدارس

اما مجموعه فزاینده‌ای از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کودکان می‌توانند مانند افراد بزرگسال ویروس کرونا را به دیگران منتقل کنند.

پژوهشگران در آلمان اخیرا در یک بررسی به این نتیجه رسیدند که «علائم عامل پیش‌بینی‌کننده خوبی برای عفونت نیست»، چرا که بزرگسالان و کودکان حتی هنگامی علامتی ندارند، ذرات ویروسی را منتشر می‌کنند. دانشمندان هنوز تفاوتی میان «بار ویروسی» (میزان ذرات ویروسی که به درون محیط آزاد می‌شود) در کودکان و بزرگسالان نیافته‌اند.

پژوهشگران آلمانی در رابطه با بازگشایی مدارس نوشتند: «ما بر اساس این نتایج مجبوریم درباره بازگشایی نامحدود مدارس و مهدکودک‌ها در وضعیت کنونی هشدار دهیم. کودکان ممکن است به همان اندازه بزرگسالان ویروس را سرایت دهند.»

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) نیز می‌گوید: «اشخاصی که بی‌علامت هستند و بیماری خفیف دارند، از جمله کودکان احتمالا نقشی در سرایت و گسترش کووید-۱۹ دارند.»

کودکان زیر ۱۰ سال حدود یک درصد از موارد ثابت‌شده عفونت با ویروس کرونا را تشکیل می‌دهند. اما هنوز روشن نیست که علت این درصد پایین چیست، آیا کودکان با احتمال کمتری دچار عفونت با ویروس می‌شوند، یا به علت اینکه اغلب بیماری خفیف و بی‌علامتی دارند، آزمایش نمی‌شوند.

  • نوزادان در میان کودکان بیشتر در معرض خطر هستند

بزرگترین بررسی درباره کودکان دچار ویروس کرونا تا به حال که بوسیله مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا انجام شده است، نشان داد که ۱۸ درصد کودکان آزمایش مثبت دارند، اما علائمی را گزارش نمی‌دهند. البته این گزارش درباره موارد تایید شده بیماری در کودکان بوده است، در نتیجه این درصد ممکن است واقعیت را نشان ندهد.

با توجه به اینکه دستگاه ایمنی با افزایش سن بیشتر ممکن است دچار بی‌نظمی شود، برخی از کارشناسان معقتدند دستگاه ایمنی کودکان نسبت به دستگاه ایمنی بزرگسالان در مبارزه با ویروس کرونا بهتر عمل می‌کند. اما نوزادان استثنایی بر این قاعده هستند: ۶۲ درصد از نوزادان دچار عفونت در بررسی CDC بستری شده بودند که در میان گروه‌های سنی کودکان بیشترین درصد را به خود اختصاص می‌دادند.

برخی از دانشمندان معتقدند که با توجه به اینکه نوزادان پاسخ التهابی شدیدتری نسبت به سایر گروه‌های سنی کودکان بروز می‌دهند، با احتمال بیشتری ممکن است دچار آسیب بافتی ناشی از واکنش دستگاه ایمنی شوند.

  • آیا کودکان کمتر ویروس کرونا می‌گیرند؟

دانشمندان همچنین شواهدی یافته‌اند که گیرنده‌های ACE2 که محل ورود ویروس کرونا به سلول‌ها است- در کودکان بلوغ کمتری دارد، بنابراین ورود ویروس کرونا به سلول‌های کودکان مشکل‌تر است.

یک بررسی اخیر دیگر هم که در ژورنال لنست منتشر شد، نشان داد که کودکان در شنزن چین به همان اندازه بزرگسالان احتمال دارد دچار عفونت با ویروس کرونا شوند: این بررسی نشان داد در کودکان زیر ۱۰ سال میزان عفونت ۷.۴ درصد است، در حالیکه این میزان در جمعیت عمومی ۶.۶ درصد است. در مقابل بررسی جمعیت دهکده ایتالیایی «وو» نشان داد که هیچ کودک ۱۰ ساله و کمتری دچار ویروس کرونا نشده است- گرچه دست کم ۱۳ کودک با اعضای خانواده دچار عفونت در این دهکده زندگی می‌کردند.

با وجود این یافته‌های متناقض، اغلب دانشمندان توافق دارند که کودک دچار عفونت لازم نیست حتما سرفه یا عطسه کند تا ویروس را به دیگران سرایت دهد.

کد خبر 512657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha