مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

تخریب راه‌های روستایی در اثر تردد کامیون‌های حمل مواد معدنی به قصه‌ای تکراری در مناطق مختلف استان زنجان تبدیل‌شده که هر بار موجی از خسارت‌ها و نارضایتی روستاییان را به بار می‌آورد.

آسفالت تخریب شده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، از حدود ۲ ماه پیش که یک معدن اینجا کارش را شروع کرد، جاده وضعش به این روز افتاد؛ مرد روستایی همچنان که از وضعیت جاده شکایت دارد، می‌خواهد که کمی از مسیر را باهم با ماشین طی کنیم. راه می‌افتیم. تکه‌های زمخت گل‌ولای که از چرخ‌های کامیون‌ها خود را جدا کرده‌اند، در سطح جاده پهن‌شده‌اند، مقداری که جلو می‌رویم ناهمواری‌هایی که در جاده پیداشده، باعث می‌شود تا سرعت کم‌مان را کمتر و کمتر کنیم.

اینجاها باز خوب است، کمی جلوتر برویم می‌بینی چه به‌روزمان آورده‌اند، این جاده ۱۰ تا ۱۵ سال بیشتر عمر ندارد ولی در همین چند ماه طوری شده که فقط یکجاهایش می‌شود با تراکتور و کامیون از روی چاله‌چوله‌ها عبور کرد، با ماشین‌سواری که باشی، زیرش می‌خورد.

سنگینی کامیون‌ها باعث شده تا در امتداد حرکت چرخ‌ها، آسفالت جاده ترک بردارد و در فواصل متعدد و طولانی گودی‌ها و فرورفتگی‌های زیادی در راه ایجاد شود. درجاهایی هم کل آسفالت جاده کنده و جاده شبیه راه خاکی شده است. مرد روستایی این‌ها را نشانم می‌دهد و می‌گوید: فکر کن یک کسی که این راه را نشناسد و بخواهد شب از این مسیر عبور کند چه بر سرش می‌آید، این راه هفت هشت روستا است.

مسیر ۱۰ دقیقه‌ای را با ۲ برابر زمان معمول طی می‌کنیم و به روستا می‌رسیم

از دهیار روستای پابند از توابع شهرستان خدابنده استان زنجان درباره وضعیت به وجود آمده می‌پرسم، او گفت: قبلاً هم در این مسیر معادن مختلفی فعالیت داشتند ولی این معدن جدیدی که کارش را شروع کرده، به خاطر اینکه در فصل بارندگی حمل‌ونقلشان را انجام می‌دهند و بارش مداوم بارآن‌هم خاک زمین را کامل خیس کرده، در قسمت‌های مختلف جاده زمین نشست کرده و جاده تقریباً از حالت عادی خودش خارج‌شده است.

فرهاد جمالی خاطرنشان کرد: الآن چند روزی  است به دلیل اعتراض ساکنان چند روستا که در مسیر این جاده هستند، رفت‌وآمد کامیون‌ها متوقف و موضوع از طریق بخشداری به فرمانداری و مراجع بالاتر هم منعکس‌شده است.

او افزود: مسئولان بخشداری سجاسرود و فرمانداری خدابنده از مسیر و راه تخریب‌شده بازدید کردند که امیدواریم اقداماتی را برای ترمیم جاده شاهد باشیم چون اگر ترمیم جاده در فصل و بهار و تابستان انجام نشود، با شروع فصل سرما و بارش برف، کار خیلی سخت یا غیرممکن می‌شود.

جمشید مرادی، دهیار روستای کشک آباد نیز به نارضایتی‌های ایجادشده در بین روستاییان به علت تخریب جاده اشاره کرد و گفت: صاحب معدن مدعی است که مجوز دارد و می‌تواند از جاده استفاده کند ولی تردد کامیون‌ها موجب تخریب جاده شده و مشکلات زیادی را برای روستاییان به وجود آورده است.

فاطمه شعبانی، بخشدار بخش سجاسرود از توابع شهرستان خدابنده افزود: موارد مختلفی از آسیب فعالیت‌های معدنی به جاده‌های روستایی در منطقه وجود دارد، ما از معدنکاران خواسته‌ایم ظرفیت استاندارد را در حمل‌ونقل مواد معدنی رعایت کنند تا آسیبی به جاده نرسد، از آن‌طرف معدنکاران مدعی‌اند که تناژ استاندارد در بارگیری‌ها را رعایت می‌کنند ولی فرسودگی جاده‌های روستایی است که موجب ایجاد مشکل می‌شود.

فرماندار شهرستان خدابنده بیان کرد: در زمان حاضر در سه‌نقطه و مسیر در این شهرستان با مساله آسیب حمل مواد معدنی به راه‌های روستایی مواجه هستیم، مجموعه اداره کل صنعت، معدن و تجارت باید به معادنی مجوز فعالیت بدهد که راه اختصاصی برای خود داشته باشند یا ایجاد کنند یا دست‌کم قبل از اعطای مجوز، معدنکاران را ملزم کنند تا از طریق راهداری ظرفیت استاندارد همان مسیر مشخص را با توجه به کیفیت جاده دریافت کنند، ولی الآن شرایط به‌گونه‌ای است که بعد از تخریب یک جاده روستایی، راهداری تازه در جریان موضوع قرار می‌گیرد.

ایوب بیگدلی، به تمهیدات و اقدامات انجام‌شده برای ترمیم جاده‌های تخریب‌شده روستایی در اثر تردد کامیون‌های حمل مواد معدنی در شهرستان اشاره‌کرد و گفت: ما در سه مسیر که مشکلات عمده‌ای ایجادشده، اقداماتی را انجام داده یا در حال انجام هستیم که البته در همه موارد معدنکاران نیز برای ترمیم نقاط آسیب‌دیده، به شیوه‌های مختلف مشارکت دارند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان بیان کرد: بروز مشکل برای جاده روستایی در اثر فعالیت‌های معدنی به مشکل و چالش جاری و مستمر در این استان تبدیل‌شده است، آنچه واضح است این است که جاده‌های روستایی با توجه زیرساختشان، ویژه حمل بارهای چند ۱۰ تنی نیستند، الآن مسیری را در استان داریم که خود معدنکارآن‌هم به علت تخریب بالای جاده نمی‌توانند از آن تردد کنند.

جواد یوسفی افزود: در خصوص آسیب ناشی از حمل‌ونقل مواد معدنی به جاده روستایی، چندین مورد اقدام حقوقی در استان انجام‌شده است، معدنکاران باید میزان بار مجاز را برای تردد از جاده‌های روستایی رعایت کنند و همچنین در نگهداری جاده‌ها و ترمیم راه‌های آسیب‌دیده مشارکت کنند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان اظهارکرد: این مجموعه در حد وسع و بضاعت خود اقداماتی را برای ترمیم جاده‌های روستایی آسیب‌دیده انجام می‌دهد، یکی از مسائلی که در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان چند مورد به آن پرداخته‌شده، همین تخریب جاده‌های روستایی در اثر فعالیت‌های معدنی است.

او به‌ضرورت مشارکت معدنکاران در نگهداری از جاده‌های روستایی و ترمیم آن‌ها تأکید کرد و گفت: اعتبارات موردنیاز برای این موضوع، به‌صورت موردی است، به‌طور مثال وقتی در جایی مشکلی ایجاد می‌شود ما ورود می‌کنیم و درخواست اعتبار می‌شود، البته بهسازی جاده‌های آسیب‌دیده مشروط به مشارکت معدنکارآن‌هم است.

رئیس اداره بهره‌برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار کرد: موضوع جاده‌های دسترسی معادن به یک معضل تبدیل‌شده است، جاده‌های روستایی کیفیت لازم را ندارند و از طرفی برای تردد مستمر کامیون نیز طراحی نشده‌اند، ازاین‌رو با مراعات کردن میزان استاندارد بار، بازهم دچار آسیب می‌شوند.

مهدی فرامرزی خاطرنشان می‌کند: بر اساس قوانین موجود باید توسعه زیرساخت‌ها در مناطقی که معادن در آن‌ها وجود دارد در اولویت قرار گیرد، همچنین طبق قانون باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی اخذشده از معادن در منطقه‌ای معدن در آن مستقر است، هزینه شود که این هزینه البته می‌تواند شامل بهسازی راه‌ها نیز بشود.

او اضافه کرد: متأسفانه همین بازگشت ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به استان، حدود سه سال است که انجام می‌شود که مبالغ آن‌هم کمتر از میزان مورد انتظار است.

فرامرزی تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۳۲ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن در استان اخذ شد، بر اساس آنچه در قانون آمده باید حدود ۱۵ درصد(حدود ۴.۸ میلیارد تومان) از این مبلغ به استان بازگردانده شود که محدودیت‌های بودجه‌ای دولت باعث می‌شود میزان ابلاغ‌ها از این محل، بسیار کمتر باشد.

او ادامه داد: سال گذشته ۷۰۰ میلیون تومان از محل ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به استان اختصاص یافت که این مبلغ با هماهنگی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، صرف بهسازی مسیر دولت‌آباد – ابهر شد.

فرامرزی بیان کرد: در سال ۹۶ نیز ۳۰۰ میلیون تومان از اعتبار اختصاص‌یافته از این محل، در مناطقی از شهرستان زنجان برای بهسازی مسیرهای روستایی که محل تردد کامیون‌های معادن بودند، شد.

رئیس اداره بهره‌برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: برای بهسازی مسیرها و جاده‌های دسترسی معادن نیازمند یک‌راه حل میانه هستیم، باید بخشی از کار را در خصوص ارتقای جاده‌های روستایی خود دولت انجام دهد و از طرفی معدنکاران‌ هم باید این تکلیف را داشته باشند که در نگهداری و بهسازی و ترمیم جاده‌ها مشارکت جدی و فعالانه داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: اکنون راه روستاهای کشک آباد، پابند و ویک و چند روستای دیگر در شهرستان خدابنده به‌واسطه فعالیت چند معدن در این مسیر، دچار آسیب جدی شده و رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرارگرفته است.

رئیس اداره بهره‌برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به مشکلات و مسائل پیش روی معدنکاران اشاره‌ کرد و گفت: معدن ظرفیت و نقش مهمی در توسعه و رونق تولید دارد ولی معدنکاران از جهات مختلف همچون معارضین محلی و محدودیت ابلاغ‌شده از سوی منابع طبیعی تحت‌فشار هستند.

فرامرزی خاطرنشان کرد: استخراج از معادن نیازمند هزینه‌های هنگفتی است، در زمینه اعطای تسهیلات بانکی به دلیل عدم آشنایی کافی کارشناسان سیستم بانکی، معدنکاران در مقایسه به بخش‌های دیگر تولید، نصیب کمتری دارند.

در زمان حاضر ۳۸۲ معدن در سطح استان زنجان وجود دارد که از این تعداد ۳۲۰ معدن فعال و ۶۲ معدن غیرفعال است.

هم‌اکنون بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در معادن استان زنجان مشغول به کار هستند.

 از ۶۸ ماده معدنی، ۳۰ نوع آن در این استان وجود دارد و از این تعداد ۲۸ ماده معدنی در حال استخراج است.

کد خبر 512528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha