یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

مدیر پیشین خانه مطبوعات اصفهان درباره روند شکل‌گیری پایگاه خبری «توان نگار» که نخستین رسانه ویژه خبرنگاران معلول است، توضیحاتی را بیان کرد.

توان‌نگار

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، منصور گلناری اظهار کرد: از حدود ۱۵ سال پیش که با تشکل‌های معلولان ارتباط داشتم، این احساس در من به وجود آمد که آن‌ها مشکلات متعددی دارند اما هیچ تریبونی برای بیان این مشکلات در اختیارشان قرار ندارد. همه رسانه‌ها به‌صورت سمبلیک سالی یک روز سراغشان می‌روند، اما این حرکت‌های نمادین به‌هیچ‌وجه پاسخگوی مشکلات آنان نیست و آن‌طور که باید دیده هم نمی‌شود.  

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگرچه در آموزه‌های دینی به لزوم ارتباط درست با این قشر تأکید شده اما فرهنگ برخورد با معلولان در بین مردم و مسئولان غالباً آمیخته با نگاهی ترحم‌آمیز است و همه این مقدمات مرا به این نتیجه رساند بهترین کسی که می‌تواند درباره معلولان و نیازها و مشکلاتشان حرف بزند، یک معلول است و آن‌ها باید خودشان به میدان بیایند.

این پیشکسوت مطبوعات تصریح کرد: بر همین اساس از شش یا هفت سال پیش کار آموزش مباحث خبر و گزارش‌نویسی و مصاحبه را به نابینایان، ناشنوایان، معلولین جسمی حرکتی و ... آغاز کردم و بالاخره، چهار سال قبل توانستم آن‌ها را در کنار هم جمع کنم و یک گروه تشکیل بدهم؛ گروهی به نام باشگاه خبرنگاران معلول.

گلناری در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره رسانه‌ای معلولان توضیح داد: جلسات آموزشی ما هر هفته برگزار می‌شد و بعد از گذشت یک سال تصمیم گرفتیم این حرکت را علنی کنیم تا معلولان سایر استان‌ها هم از آن مطلع شوند و اگر مایل‌اند، در این زمینه با ما همکاری کنند؛ بنابراین جشنواره رسانه‌ای معلولان را طراحی کردیم که نخستین دوره آن در سال ۹۷ و دومین دوره آن در سال ۹۸ به‌صورت سراسری برگزار شد و خبرنگارانی از ۱۴ استان در آن مشارکت داشتند که بیانگر اثر مثبت جشنواره در سطح ملی بود.

 مدیر پیشین خانه مطبوعات اصفهان خاطرنشان کرد: کم‌کم باشگاه خبرنگاران معلول تبدیل به پایگاه خبری «توان نگار» شد و بعد از گذشت دو سال و نیم، همین سه ماه پیش موفق به اخذ مجوز رسمی آن شدیم.

وی گفت: پیش از اخذ مجوز، خبرنگاران معلول به‌صورت غیررسمی مشغول به کار بودند و مطالب و گزارش‌های خود را در کانال و رسانه‌های دیگر منتشر می‌کردند، از آنجاکه یقین داشتیم بهترین کسی که می‌تواند از حق خود دفاع کند، خود فرد است، از بین خبرنگاران معلول چند نفر را برای حضور در نشست‌های خبری سطح شهر آموزش دادیم و در حال حاضر حدود هفت خبرنگار حرفه‌ای و ۱۵ خبرنگار نیمه‌حرفه‌ای از اصفهان در پایگاه خبری «توان نگار» به نشانی http://tavannegar.ir/ مشغول به فعالیت هستند.

گلناری اظهار کرد: شاید تعداد خبرنگاران معلول در سراسر کشور زیاد باشد اما اینکه آن‌ها به‌صورت مستقل زیر چتر یک پایگاه خبری کار کنند، برای نخستین بار در اصفهان اتفاق افتاده است. رویکرد این پایگاه خبری تنها پرداختن به مسائل معلولان نیست چراکه نمی‌خواستیم دوباره همان نگاه ویژه بر آن‌ها حاکم شود؛ ازاین‌رو آن‌ها هم مثل همه پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها به موضوعات متنوع می‌پردازند و در کنار آن، مسائل مربوط به معلولان را نیز بیشتر مدنظر قرار می‌دهند.

این پیشکسوت مطبوعات درباره زمان افتتاح رسمی پایگاه خبری «توان نگار» گفت: منتظریم اوضاعی که به‌تبع کرونا به‌هم‌ریخته کمی روبه‌راه شود و احتمالاً اواخر خرداد یا تیرماه ۹۹ بتوانیم هم مراسم افتتاح این پایگاه خبری را با مدیرمسئولی مهری فروغی برگزار و هم فراخوان سومین دوره جشنواره سراسری رسانه‌ای معلولان را منتشر کنیم.

کد خبر 512517
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha